Kennismaking toekomstige directeur en vernieuwingen EPA
Tijdens de najaarsvergadering van Vexpan gaven Peter Dingemans en EPA’s Tom Antonissen een toelichting op de vernieuwingen bij de European Parking Association. Een goede gelegenheid voor de Vexpan leden om kennis te maken met hem. Sinds enkele maanden is Tom de toekomstige directeur bij EPA. Hij is een zeer ervaren Brusselse lobbyist op gebied van mobiliteit en stedelijke ontwikkeling met meer dan vijftien jaar ervaring.
[Verslag van Peter Martens, erelid van Vexpan]
In het belang van aansluiting met de Europese politiek en regelgeving is vorig jaar besloten het EPA-kantoor (en formele zetel) te verhuizen van Keulen naar Brussel. Daarmee ontstaat betere toegang tot de Europese instellingen en gelijkgestemde Europese verenigingen, die actief zijn op ons vakgebied zoals POLIS, ERTICO-ITS Europe, AVERE. Brussel is met 30.000 lobbyisten wereldwijd de #2 na Washington DC met 45.000 lobbyisten.
EPA 2.0
‘EPA 2.0’ mikt op meer inbreng van de internationaal actieve bedrijven (het aantal bestuurszetels voor deze Corporate Members gaat van 2 naar 4, waarbij er 8 zetels beschikbaar blijven voor de nationale parkeerbrancheorganisaties zoals VEXPAN) en een bredere rol voor de internationale parkeerbedrijven APCOA, Interparking, Q-Park en Indigo, inclusief financiële participatie.
Met dit bredere budget zijn inmiddels verschillende projecten actief, waaronder deze vier:
- Datasharing met de verschillende belanghebbende partijen op gebied van mobiliteit, verwijzing, betalen, MaaS-diensten. Daarbij is aandacht voor open data standaardisatie via APDS (Alliance for Parking Data Standards) en centrale toegangspunten (zoals in Nederland bv via RDW en SHPV is geregeld). Internationale afstemming en standaardisatie kan onze diensten ook voor buitenlandse bezoekers toegankelijk maken en omgekeerd.
- Electromobiliteit met aandacht voor laadfaciliteiten, standaard aanslutingen, brandveiligheid, uitmondend in de Europese regelgevingen AFIR (Alternative Fuel Infrastructure Regulation) en EPBD (Energy Performance in Buildings Directive) In dit kader neemt EPA ook deel in de eerdervermelde Europese projectgroep met AVERE, die tot richtlijnen voor brandveilige installaties moet leiden. Het Europees draagvlak zal de lokale discussies moeten vergemakkelijken.
- Straatparkeren en verkeersluwe binnensteden, met uitwisseling van ervaringen ten aanzien van regelgeving en handhaving. Daarbij is ook speciaal aandacht voor vrachtverkeer en “last mile”bezorgdiensten. Dit zou onder meer moeten leiden tot een Europees kader rond UVARs (Urban Vehicle Access Regulations) en parking management.
- Cross Border Enforcement (CBE) met aandacht voor verkeershandhaving voor buitenlandse overtreders. In diverse Nederlandse steden is dit een punt met betrekking tot (digitaal) betalen voor parkeren door buitenlandse bezoekers. Punt is daarbij om de buitenlandse eigenaar van voertuigen te achterhalen in geval van niet-betalen voor straatparkeren.
Europese richtlijn in ontwikkeling
Voor dit laatste onderwerp is een Europese richtlijn in ontwikkeling waarover Tom Antonissen een toelichting geeft. Punt van discussie is daarbij wat onder de te handhaven overtredingen zou moeten vallen. De handhaving geldt nu voor verkeersovertredingen met impact op de verkleersveiligheid, bv snelheid binnen bebouwde kom. Zo ligt een boete voor te snel rijden in Frankrijk al in de brievenbus voordat je van vakantie terug bent. In Europees verband is er nu discussie om ook parkeren hieraan toe te voegen.
Deze discussie vindt nu plaats tussen drie EU-instellingen, de zgn Trialoog: de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Europese Raad met stemmen vanuit de individuele landen. Discussie is om de internationale gegevensuitwisseling blijvend te beperken tot overtredingen met effect op verkeersveiligheid, waaronder nu ook gevaarlijk parkeren zou vallen. Niet betalen voor parkeren zou daar dan niet onder vallen, deels met als argument dat het om innen van heffingen gaat. Linkse politici in het Europees parlement pleiten dan wel weer voor het beschikbaar stellen van gegevens wanneer vervuilende voertuigen in een Low Emission Zone (LEZ) worden gesignaleerd.
Op 29 november 2023 zal de Transport Commissie van het Europees parlement over dit onderwerp stemmen met mogelijk in januari of februari 2024 stemming in het plenaire Europees parlement.
Meer informatie
> Nieuwe ontwikkelingen EPA
> EPA
Meer nieuws
ElaadNL introduceert laadplanologie: laadvraag geografisch verplaatsen om stroomnet te ontlasten
Netcongestie en de groei van elektrisch vervoer maken het noodzakelijk om niet alleen te kijken naar wanneer het beste kan worden opgeladen (slim laden), maar ook waar het beste in de laadvraag voorzien kan worden.
Lees meerNetbewust laden elektrische auto maakt verschuiving laadpiek mogelijk
Uit een grote proef van Enexis, Vattenfall, de provincies Noord-Brabant en Limburg blijkt dat het netbewust laden van elektrische auto’s bij openbare laadpalen een verschuiving van de laadpiek mogelijk maakt.
Lees meerNieuwegein staat opladen elektrische auto met kabel over stoep toe
Nieuwegein maakt het voor inwoners zonder eigen oprit mogelijk om hun elektrische auto op te laden met stroom vanuit huis. Mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Lees meerDigitaal ‘vangnet’ maakt weg vrij voor elektrische auto’s laden zonder overbelasting stroomnet
Door het opladen van elektrische auto’s lokaal slim aan te sturen en een digitaal ‘vangnet’ toe te voegen, kunnen veel meer EV's probleemloos geladen worden binnen zonder overbelasting van het stroom. Het onderzoeksproject SmoothEMS met Gridshield, wordt hiermee succesvol afgerond.
Lees meerProvincie Gelderland hergebruikt 191 oude laadpalen
Provincie Gelderland en Park&Charge gaan 191 laadpalen hergebruiken. Na een concessieperiode van 10 jaar zijn de laadpalen in 4 maanden tijd gereviseerd om minimaal tot 2032 in exploitatie te gaan volgens de nieuwe normen van de NEN.
Lees meerToelichting Vexpan op brandveiligheid in parkeergarages
Namens de parkeerbranche geeft Vexpan een nadere toelichting op brandveiligheid in parkeergarages. Dit is, niet alleen in de context van EV-voertuigen, al decennia lang een integraal onderdeel bij het ontwerp en de bouw van parkeerfaciliteiten.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.