Krachtenbundeling voor Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven

Gepubliceerd op: 12 april 2022

Het initiatief van CROW, GNMI, SHPV en Vexpan om tot een Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven te komen, is dinsdag 12 april door parkeerprofessionals goed ontvangen. Meer en meer is parkeren verbonden met de grote maatschappelijke opgaven die ons land kent. Door de krachtenbundeling willen de vier organisaties samen effectief zijn en de parkeerprofessionals en bestuurders bouwstenen bieden.

 

De bouwopgave van 1 miljoen woningen voor 2030, het klimaatakkoord met een transitie naar duurzame, slimme mobiliteit en meer groen in de leefomgeving. Deze opgaven stellen het vakgebied tot uitdagingen: anders omgaan met parkeernormen, zoeken naar maatwerkoplossingen, toepassen van parkeerregulering, laden van elektrische voertuigen, ontwikkelen van mobiliteitshubs, toepassen van deelmobiliteit en structureel waarborgen hiervan. Met een Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven willen de organisaties voorzien in een grote kennisbehoefte, zowel op beleids- als uitvoerend niveau.

 

De parkeerprofessionals worden uitgenodigd mee te denken over het landelijk actieprogramma voor 2023. De vier organisaties organiseren regiobijeenkomsten door het hele land. Tijdens iedere editie wordt een van de vijf centrale thema’s behandeld. Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres op 13 oktober 2022 is de gezamenlijke presentatie van het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven 2023. De eerste bijeenkomst is 19 mei in Amsterdam: Vexpan Innovatietour & Netwerkevent met als thema E-laden.

 

Het initiatief is gelanceerd tijdens de webinar Parkeren volop in beweging! Naast gastsprekers gaven Roeland van der Zee, wethouder uit Arnhem en Caspar de Jonge van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een reactie op de krachtenbundeling. Caspar de Jonge ziet de resultaten al voor zich: ‘Data zijn over een paar jaar ontsloten én worden gebruikt, en een substantieel aantal parkeergarages is een energiehub geworden. Maar dat lukt alleen als we snel concreet worden.’ Roeland van der Zee noemt nog een praktisch voorbeeld: een uniforme, landelijk geldige parkeerkaart voor gehandicapten. ‘Door met elkaar samen te werken kan er één systeem komen dat je overal kunt gebruiken, ongeacht waar je woont.’ Er is veel te doen, maar het is in zekere zin ook simpel. We moeten gewoon beginnen en aan de slag gaan.

 

 

Om de te ontwikkelen kennis goed aan te laten sluiten bij het werkproces in de praktijk, gaan de samenwerkende partijen CROW, GNMI, SHPV en Vexpan het land in met een ‘roadshow’. Op verschillende plaatsen worden onderwerpen uit meerdere thema’s besproken en kun je input geven of je vragen stellen.

Onderstaande roadshows/online bijeenkomsten zijn op dit moment al bekend:
19-5-2022   Vexpan  | Energiehubs – Amsterdam
19-5-2022   GNMI  | Themagroep deelmobiliteit – Online
15-6-2022   CROW  |  Duurzame gebiedsontwikkeling – Provinciehuis Haarlem
16-6-2022   GNMI  | Contactgroep parkeren – Online
30-6-2022   SHPV  | Open data – Regio Eindhoven
15-9-2022   GNMI  | Themagroep deelmobiliteit – Online
22-9-2022   CROW  | Duurzame gebiedsontwikkeling – Den Haag
6-10-2022   GNMI  |  Contactgroep parkeren – Online
13-10-2022 Vexpan  | Nationaal Parkeercongres – presentatie landelijke agenda 2023 – Brabant

 

 

Meer informatie

> Foto: Maurits van den Toorn | vlnr: Caspar de Jonge, Roeland van der Zee, Frans Bekhuis (CROW)
Nieuwsbericht
> Terugblik: Hoe kijken parkeerprofessionals naar initiatief Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven?
Factsheet
CROW
GNMI
SHPV

 

Met dank aan
> Gemeente Nijmegen
> Gemeente Arnhem
> ElaadNL
> Connectr
> EasyPark

 

De volgende bijeenkomst is:
> 19 mei 2022 in Amsterdam | Vexpan Innovatietour & Netwerkevent 2022 | Thema: E-laden update!

Tags

krachtenbundeling Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven factsheet

Meer nieuws

ElaadNL introduceert laadplanologie: laadvraag geografisch verplaatsen om stroomnet te ontlasten

Netcongestie en de groei van elektrisch vervoer maken het noodzakelijk om niet alleen te kijken naar wanneer het beste kan worden opgeladen (slim laden), maar ook waar het beste in de laadvraag voorzien kan worden.

Lees meer

Netbewust laden elektrische auto maakt verschuiving laadpiek mogelijk

Uit een grote proef van Enexis, Vattenfall, de provincies Noord-Brabant en Limburg blijkt dat het netbewust laden van elektrische auto’s bij openbare laadpalen een verschuiving van de laadpiek mogelijk maakt.

Lees meer

Nieuwegein staat opladen elektrische auto met kabel over stoep toe

Nieuwegein maakt het voor inwoners zonder eigen oprit mogelijk om hun elektrische auto op te laden met stroom vanuit huis. Mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Lees meer

Digitaal ‘vangnet’ maakt weg vrij voor elektrische auto’s laden zonder overbelasting stroomnet

Door het opladen van elektrische auto’s lokaal slim aan te sturen en een digitaal ‘vangnet’ toe te voegen, kunnen veel meer EV's probleemloos geladen worden binnen zonder overbelasting van het stroom. Het onderzoeksproject SmoothEMS met Gridshield, wordt hiermee succesvol afgerond.

Lees meer

Provincie Gelderland hergebruikt 191 oude laadpalen

Provincie Gelderland en Park&Charge gaan 191 laadpalen hergebruiken. Na een concessieperiode van 10 jaar zijn de laadpalen in 4 maanden tijd gereviseerd om minimaal tot 2032 in exploitatie te gaan volgens de nieuwe normen van de NEN.

Lees meer

Toelichting Vexpan op brandveiligheid in parkeergarages

Namens de parkeerbranche geeft Vexpan een nadere toelichting op brandveiligheid in parkeergarages. Dit is, niet alleen in de context van EV-voertuigen, al decennia lang een integraal onderdeel bij het ontwerp en de bouw van parkeerfaciliteiten.

Lees meer
1 2 3 20

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief