Krachtenbundeling voor Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven
Het initiatief van CROW, GNMI, SHPV en Vexpan om tot een Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven te komen, is dinsdag 12 april door parkeerprofessionals goed ontvangen. Meer en meer is parkeren verbonden met de grote maatschappelijke opgaven die ons land kent. Door de krachtenbundeling willen de vier organisaties samen effectief zijn en de parkeerprofessionals en bestuurders bouwstenen bieden.
De bouwopgave van 1 miljoen woningen voor 2030, het klimaatakkoord met een transitie naar duurzame, slimme mobiliteit en meer groen in de leefomgeving. Deze opgaven stellen het vakgebied tot uitdagingen: anders omgaan met parkeernormen, zoeken naar maatwerkoplossingen, toepassen van parkeerregulering, laden van elektrische voertuigen, ontwikkelen van mobiliteitshubs, toepassen van deelmobiliteit en structureel waarborgen hiervan. Met een Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven willen de organisaties voorzien in een grote kennisbehoefte, zowel op beleids- als uitvoerend niveau.
De parkeerprofessionals worden uitgenodigd mee te denken over het landelijk actieprogramma voor 2023. De vier organisaties organiseren regiobijeenkomsten door het hele land. Tijdens iedere editie wordt een van de vijf centrale thema’s behandeld. Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres op 13 oktober 2022 is de gezamenlijke presentatie van het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven 2023. De eerste bijeenkomst is 19 mei in Amsterdam: Vexpan Innovatietour & Netwerkevent met als thema E-laden.
Het initiatief is gelanceerd tijdens de webinar Parkeren volop in beweging! Naast gastsprekers gaven Roeland van der Zee, wethouder uit Arnhem en Caspar de Jonge van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een reactie op de krachtenbundeling. Caspar de Jonge ziet de resultaten al voor zich: ‘Data zijn over een paar jaar ontsloten én worden gebruikt, en een substantieel aantal parkeergarages is een energiehub geworden. Maar dat lukt alleen als we snel concreet worden.’ Roeland van der Zee noemt nog een praktisch voorbeeld: een uniforme, landelijk geldige parkeerkaart voor gehandicapten. ‘Door met elkaar samen te werken kan er één systeem komen dat je overal kunt gebruiken, ongeacht waar je woont.’ Er is veel te doen, maar het is in zekere zin ook simpel. We moeten gewoon beginnen en aan de slag gaan.
Om de te ontwikkelen kennis goed aan te laten sluiten bij het werkproces in de praktijk, gaan de samenwerkende partijen CROW, GNMI, SHPV en Vexpan het land in met een ‘roadshow’. Op verschillende plaatsen worden onderwerpen uit meerdere thema’s besproken en kun je input geven of je vragen stellen.
Onderstaande roadshows/online bijeenkomsten zijn op dit moment al bekend:
19-5-2022 Vexpan | Energiehubs – Amsterdam
19-5-2022 GNMI | Themagroep deelmobiliteit – Online
15-6-2022 CROW | Duurzame gebiedsontwikkeling – Provinciehuis Haarlem
16-6-2022 GNMI | Contactgroep parkeren – Online
30-6-2022 SHPV | Open data – Regio Eindhoven
15-9-2022 GNMI | Themagroep deelmobiliteit – Online
22-9-2022 CROW | Duurzame gebiedsontwikkeling – Den Haag
6-10-2022 GNMI | Contactgroep parkeren – Online
13-10-2022 Vexpan | Nationaal Parkeercongres – presentatie landelijke agenda 2023 – Brabant
Meer informatie
> Foto: Maurits van den Toorn | vlnr: Caspar de Jonge, Roeland van der Zee, Frans Bekhuis (CROW)
> Nieuwsbericht
> Terugblik: Hoe kijken parkeerprofessionals naar initiatief Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven?
> Factsheet
> CROW
> GNMI
> SHPV
Met dank aan
> Gemeente Nijmegen
> Gemeente Arnhem
> ElaadNL
> Connectr
> EasyPark
De volgende bijeenkomst is:
> 19 mei 2022 in Amsterdam | Vexpan Innovatietour & Netwerkevent 2022 | Thema: E-laden update!
Meer nieuws
Duurzame laadoplossingen die inspelen op een snel veranderende behoefte
De transitie naar duurzame energie gaat wellicht te snel voor het stroomnet. Het net moet verzwaard worden om aan de stijgende vraag te kunnen blijven voldoen. Daarom is het gebruik van groene energie cruciaal.
Lees meerIedereen zijn eigen elektrische auto, moeten we dat willen?
De winning van lithium is enorm vervuilend en schadelijk voor de natuur. Ook is het met de huidige geo-politieke spanningen maar zeer de vraag of de beschikbaarheid voldoende gewaarborgd is. Is het tijd om een stapje terug te doen?
Lees meerEuropees akkoord vernieuwde AFIR-regels elektrisch rijden
Snelladen met een elektrische auto in Europa wordt nog makkelijker. Er is een handtekening onder het akkoord voor de vernieuwde AFIR-regels gezet. Waar gaat het precies om?
Lees meerBeeld over brandveiligheid in parkeergarages belangrijk aandachtsveld
Brandveiligheid in parkeergarages is een belangrijk aandachtsveld voor Vexpan. Zeker gezien de toename van EV's en uitbreiding van laadinfrastructuur. Tijdens de netwerkborrel toonde NAL aan dat er weinig branden bekend zijn met EV’s.
Lees meerNaar een circulaire laadindustrie voor elektrische voertuigen
De industrie voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen (EV) heeft wereldwijd te maken met materiaalschaarste. Daarom werkt NKL samen met Cenex Nederland aan een circulair ecosysteem voor de laadindustrie van EV.
Lees meerKNVB en Revolt sluiten partnership om voetbalverenigingen te verduurzamen
KNVB en Revolt, een Nederlandse start-up gespecialiseerd in laadpalen, zijn een samenwerking aangegaan om Nederlandse voetbalverenigingen te verduurzamen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.