Den Haag krijgt 3.200 extra laadpunten voor elektrische auto’s

Gepubliceerd op: 05 april 2024

De gemeente Den Haag heeft het beheer en onderhoud van haar 5.400 openbare laadpunten ondergebracht bij Vattenfall InCharge. Onderdeel van de overeenkomst is de uitbreiding van het netwerk met 1.600 laadpalen – met de 2 laadpunten per laadpaal, oftewel 3.200 laadpunten – in de komende 4 jaar. De nieuwe laadpunten zijn voorbereid op slimme laadtechnologieën en voorzien van eenvoudige betaalmogelijkheden.

 

Stroom opslaan
De gemeente Den Haag heeft stevige ambities om het gebruiksgemak van laden voor inwoners met een elektrische auto te verhogen en tegelijkertijd de capaciteit van het elektriciteitsnet optimaal te benutten. Ook in delen van Den Haag is sprake van een overvol stroomnet en toenemende netcongestie. De Vattenfall-laadpalen kunnen dankzij nieuwe technologie in de toekomst de pieken en dalen in het stroomaanbod op een efficiënte manier benutten, wat bijdraagt aan een stabieler elektriciteitsnet. Daarnaast zijn de nieuw geplaatste laadpalen ‘vehicle-to-grid ready’: auto’s kunnen dan bij een vol elektriciteitsnet stroom opslaan en ook weer terugleveren.

 

Naast verschillende technische innovaties die tot doel hebben om netcongestie te verminderen, zet de gemeente Den Haag samen met Vattenfall vol in op een optimaal gebruiksgemak van laadpalen. Zo kan de elektrische rijder nu ook zonder de InCharge-app betalen door het scannen van de QR-code op de laadpaal. En in 2025 start een pilot met het zogenoemde ‘plug & charge’. Zodra de kabel wordt aangesloten, start automatisch de laadsessie, zonder het gebruik van een laadpas of mobiele app.

 

Overvolle elektriciteitsnet
‘We blijven bouwen aan een dekkend netwerk van openbare laadpunten op loopafstand’, vertelt Arjen Kapteijns, wethouder Energietransitie, Mobiliteit, Grondstoffen en stadsdeel Centrum. ‘De transitie naar duurzaam vervoer, is een van de belangrijkste uitdagingen van de stad. Elektrisch rijden draagt bij aan schone en gezonde lucht. Ik vind het dan ook belangrijk dat we het gebruik hiervan stimuleren en zo makkelijk mogelijk maken voor de inwoners van Den Haag.’

 

Pieter van Ommeren, directeur Vattenfall InCharge, voegt toe: ‘De komende jaren zetten we onze expertise in om de laadinfrastructuur verder te ontwikkelen en te optimaliseren, met aandacht voor het overvolle elektriciteitsnet. Op die manier kunnen we voldoende laadpalen plaatsen, zodat elektrische rijders in Den Haag zorgeloos en eenvoudig kunnen laden.’

 

Meer info
> Gemeente Den Haag, lid van Vexpan
> Bron: Nederlandelektrisch.nl

Tags

elektrisch laden laden Den Haag EV elektriciteitsnet

Meer nieuws

Controleren van EV branden in parkeergarages met Fire Isolator

NXT Mobility is de Nederlandse distributeur voor de ultrasnellaad oplossingen van ADS-TEC Energy. De met een booster accu uitgevoerde ultrasnelladers maken met slechts een

Lees meer

Nieuwe manier slim laden gebruikt meer zonne- en windenergie en spaart CO2

Door een nieuwe manier van slim laden kunnen elektrische auto’s in Nederland meer wind- en zonnestroom benutten, is er minder stroom uit gas- en kolencentrales nodig, daalt de CO2-uitstoot.

Lees meer

Minister Jetten trekt honderden miljoenen euro’s uit voor laadinfrastructuur

Minister Jetten voor Klimaat en Energie trekt honderden miljoenen euro’s uit voor de realisatie van nieuwe laadinfrastructuur voor elektrische vervoer. Dat blijkt uit het ‘Ontwerp Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024’.

Lees meer

Pilot Vandebron en NIO: 6 laadstations voor 'swappen' autobatterij

Met het gebruik van batterijwisselstations biedt NIO klanten een sneller alternatief voor laden aan. Met behulp van software van energieplatform Vandebron kan tegelijkertijd het energienetwerk worden gebalanceerd.

Lees meer

Verrassende locatie Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023

Het Vexpan Nationaal Parkeercongres vindt plaats in het 50I50 Hotel en Congrescentrum Belmont in Ede. Deze verrassende locatie van het Leger des Heils is aangedragen door eventpartner Orange Charging.

Lees meer

Reactie op IBO-rapport: elektrisch rijden moet voor grote groepen betaalbaar zijn

De transitie naar emissieloze auto’s moet voor grote groepen betaalbaar zijn. Advies FET aan kabinet: zet ook stimulerende maatregelen in.

Lees meer
1 9 10 11 12 13 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief