Den Haag krijgt 3.200 extra laadpunten voor elektrische auto’s

Gepubliceerd op: 05 april 2024

De gemeente Den Haag heeft het beheer en onderhoud van haar 5.400 openbare laadpunten ondergebracht bij Vattenfall InCharge. Onderdeel van de overeenkomst is de uitbreiding van het netwerk met 1.600 laadpalen – met de 2 laadpunten per laadpaal, oftewel 3.200 laadpunten – in de komende 4 jaar. De nieuwe laadpunten zijn voorbereid op slimme laadtechnologieën en voorzien van eenvoudige betaalmogelijkheden.

 

Stroom opslaan
De gemeente Den Haag heeft stevige ambities om het gebruiksgemak van laden voor inwoners met een elektrische auto te verhogen en tegelijkertijd de capaciteit van het elektriciteitsnet optimaal te benutten. Ook in delen van Den Haag is sprake van een overvol stroomnet en toenemende netcongestie. De Vattenfall-laadpalen kunnen dankzij nieuwe technologie in de toekomst de pieken en dalen in het stroomaanbod op een efficiënte manier benutten, wat bijdraagt aan een stabieler elektriciteitsnet. Daarnaast zijn de nieuw geplaatste laadpalen ‘vehicle-to-grid ready’: auto’s kunnen dan bij een vol elektriciteitsnet stroom opslaan en ook weer terugleveren.

 

Naast verschillende technische innovaties die tot doel hebben om netcongestie te verminderen, zet de gemeente Den Haag samen met Vattenfall vol in op een optimaal gebruiksgemak van laadpalen. Zo kan de elektrische rijder nu ook zonder de InCharge-app betalen door het scannen van de QR-code op de laadpaal. En in 2025 start een pilot met het zogenoemde ‘plug & charge’. Zodra de kabel wordt aangesloten, start automatisch de laadsessie, zonder het gebruik van een laadpas of mobiele app.

 

Overvolle elektriciteitsnet
‘We blijven bouwen aan een dekkend netwerk van openbare laadpunten op loopafstand’, vertelt Arjen Kapteijns, wethouder Energietransitie, Mobiliteit, Grondstoffen en stadsdeel Centrum. ‘De transitie naar duurzaam vervoer, is een van de belangrijkste uitdagingen van de stad. Elektrisch rijden draagt bij aan schone en gezonde lucht. Ik vind het dan ook belangrijk dat we het gebruik hiervan stimuleren en zo makkelijk mogelijk maken voor de inwoners van Den Haag.’

 

Pieter van Ommeren, directeur Vattenfall InCharge, voegt toe: ‘De komende jaren zetten we onze expertise in om de laadinfrastructuur verder te ontwikkelen en te optimaliseren, met aandacht voor het overvolle elektriciteitsnet. Op die manier kunnen we voldoende laadpalen plaatsen, zodat elektrische rijders in Den Haag zorgeloos en eenvoudig kunnen laden.’

 

Meer info
> Gemeente Den Haag, lid van Vexpan
> Bron: Nederlandelektrisch.nl

Tags

elektrisch laden laden Den Haag EV elektriciteitsnet

Meer nieuws

Haarlem staat ‘kabelarm’ toe, laadkabels voortaan door de lucht

De kabelarm en de kabelgoot is in gemeente Haarlem binnenkort niet meer verboden. Het initiatiefvoorstel tot het wijzigen van de wet van de Christenunie is onlangs aangenomen door de gemeenteraad.

Lees meer

Stand convenant laadinfrastructuur in parkeergarages | Interview Vexpan met De Telegraaf

'Flink tekort aan laadpalen in parkeergarages: overvol stroomnet en brandveiligheid gooien roet in het eten.' De Telegraaf over stand van zaken Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP) van Vexpan en Ministerie I&W.

Lees meer

Laadpalen Gelderland en Utrecht kunnen uitgezet bij krapte op stroomnet

In meerdere gemeenten in Gelderland en Utrecht kunnen laadpalen binnenkort worden uitgezet als het stroomnetwerk overbelast is. De 191 laadpalen komen onder het beheer van Park&Charge en gaan “netbewust laden”. Dat betekent dat er minder of geen stroom naar de palen toegaat als er minder stroom beschikbaar is.

Lees meer

Parking Centrum Oosterdok grootste aantal binnenstedelijke laadplekken van Nederland

Het aantal laadplekken in de parkeergarage bij Oosterdok in Amsterdam is verdubbeld met 76 nieuwe oplaadpunten. Deze uitbreiding biedt elektrische rijders de zekerheid van een laadpaal in het hart van Amsterdam.

Lees meer

Nieuwe regels van kracht voor prijstransparantie laden elektrische auto’s

Vanaf 13 april gelden nieuwe regels over het laden van elektrische auto’s bij laadpalen. De Europese verordening AFIR zorgt in Europa voor meer laadstations, makkelijker laden en duidelijke communicatie over de kosten.

Lees meer

EV Infrastructure & Parking: Will supply ever meet demand?

There are always some fascinating discussions circulating around the electric vehicle (EV) sector. Two inextricably linked bones of contention that will be discussed during next month’s Intertraffic Amsterdam 2024 summit programme are supply and demand.

Lees meer
1 2 3 18

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief