Brandsturingen: de praktijk is weerbarstig
Een brandsturing lijkt wellicht iets, waarvan je zou kunnen veronderstellen dat dit eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen brandmeldinstallatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm. Volgens Michael Heirbaut blijkt dit in de praktijk echter lang niet altijd zo eenvoudig.
[Michael Heirbaut, adviseur brandbeveiligingsinstallaties bij PrevenToday Brandveiligheidsadvies]
Wat het doel is van een brandmeldinstallatie zullen de meesten wel weten. In het voorwoord van NEN-2535 staat geschreven dat dit het vroegtijdig ontdekken, lokaliseren en signaleren van een brand behelst, zodat het bestrijden ervan tijdig kan plaatsvinden en de nodige maatregelen kunnen worden getroffen om mens, dier, inventaris, gebouw en milieu veilig te stellen, waardoor ongevallen en/of schade kunnen worden beperkt, of beter nog, kunnen worden voorkomen.
Het is lang niet altijd zo eenvoudig als men denkt…
Tot die maatregelen behoort ook het sturen van (brandbeveiligings)installaties. Sterker nog, misschien is dit wel het allerbelangrijkste. Nu lijkt een brandsturing wellicht iets, waarvan je zou kunnen veronderstellen dat dit eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen installatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm, et voilà. Echter, in de 25 jaren die achter mij liggen binnen het vakgebied brandbeveiliging, heb ik meer dan eens ervaren dat het realiseren van brandsturingen, afhankelijk van onder meer gebruiksfunctie(s), gebruikerswensen en strijdige belangen, lang niet altijd zo eenvoudig blijkt. Lees dit artikel verder over deurontgrendeling, deurvastzetinrichtingen, liftsturing en programma van eisen op Brandveilig.com.
Meer informatie
> Brandveilig.com
Meer nieuws
Elektrische auto’s blijken relatief veel minder in brand te vliegen
Voor het eerst werden er in 2021 cijfers over elektrische autobranden verzameld. De cijfers zijn bemoedigend. Zo is te lezen in onder andere Trouw.
Lees meerHandreikingen duurzaam onderhoud parkeergarages
Hoe kun je het onderhoud van parkeergarages beter, efficiënter en duurzamer maken? VBR (Vereniging Beton Reparatiebedrijven) en Vexpan bieden handvatten voor
Lees meerRenovatie jaren 80-parkeergarage Cityplaza in Nieuwegein
Begin 2021 heeft de gemeente Nieuwegein samen met Wereldhave een grote renovatie laten uitvoeren in de 770 parkeerplaatsen tellende parkeergarage. Inspiratie aan de hand van een vijftal voor-en-na beelden
Lees meerDe digitale Gehandicaptenparkeerkaart
Al geruime tijd wordt er door de gebruikers van de Gehandicaptenparkeerkaart, kortweg GPK, gevraagd om inzicht in het parkeerregime van gemeenten. Door de verscheidenheid aan regelingen
Lees meerElektrisch laden in gemeentelijke garages Rotterdam op stoom
Rotterdam heeft in 2020 ambitieuze doelstellingen geformuleerd om binnen enkele jaren in al haar garages elektrisch laden mogelijk te maken. Zij volgt daar een meersporenbeleid
Lees meerVerantwoordelijkheden en risico’s bij laadpalen in parkeergarages
Nederland ziet steeds meer elektrische auto’s en daarmee ook een groeiende vraag naar laadpalen. Tegelijkertijd zijn veel private en publieke garage-eigenaren en VvE’s beducht voor de gevaren die laadpalen in garages
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.