Brandsturingen: de praktijk is weerbarstig
Een brandsturing lijkt wellicht iets, waarvan je zou kunnen veronderstellen dat dit eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen brandmeldinstallatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm. Volgens Michael Heirbaut blijkt dit in de praktijk echter lang niet altijd zo eenvoudig.
[Michael Heirbaut, adviseur brandbeveiligingsinstallaties bij PrevenToday Brandveiligheidsadvies]
Wat het doel is van een brandmeldinstallatie zullen de meesten wel weten. In het voorwoord van NEN-2535 staat geschreven dat dit het vroegtijdig ontdekken, lokaliseren en signaleren van een brand behelst, zodat het bestrijden ervan tijdig kan plaatsvinden en de nodige maatregelen kunnen worden getroffen om mens, dier, inventaris, gebouw en milieu veilig te stellen, waardoor ongevallen en/of schade kunnen worden beperkt, of beter nog, kunnen worden voorkomen.
Het is lang niet altijd zo eenvoudig als men denkt…
Tot die maatregelen behoort ook het sturen van (brandbeveiligings)installaties. Sterker nog, misschien is dit wel het allerbelangrijkste. Nu lijkt een brandsturing wellicht iets, waarvan je zou kunnen veronderstellen dat dit eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen installatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm, et voilà. Echter, in de 25 jaren die achter mij liggen binnen het vakgebied brandbeveiliging, heb ik meer dan eens ervaren dat het realiseren van brandsturingen, afhankelijk van onder meer gebruiksfunctie(s), gebruikerswensen en strijdige belangen, lang niet altijd zo eenvoudig blijkt. Lees dit artikel verder over deurontgrendeling, deurvastzetinrichtingen, liftsturing en programma van eisen op Brandveilig.com.
Meer informatie
> Brandveilig.com
Meer nieuws
Infographic Veilig parkeren en laden elektrische voertuigen
Er komen steeds meer elektrisch aangedreven auto’s in Nederland. Om veilig parkeren en laden van deze voertuigen in parkeergarages mogelijk te maken is een infographic opgesteld
Lees meerDe toekomst van digitaal parkeren
Mensen betalen steeds vaker cash- en contactloos. De coronapandemie heeft deze trend versterkt. Digitaal parkeren gaat dan ook een steeds grotere rol spelen. Maar hoe ziet deze digitale toekomst eruit?
Lees meerOntwikkeling Singelgrachtgarage-Marnix
De gemeente Amsterdam heeft als doelstelling om meer ruimte en leefbaarheid op straat te creëren. Een van de maatregelen is het ondergronds brengen van parkeerplaatsen. De ontwikkeling van de Singelgrachtgarage-Marnix in de drukke binnenstad van Amsterdam
Lees meerOnderzoek sprinklerinstallatie parkeergarage IFV
Het Ministerie van BZK heeft aan het Overlegplatform Bouwregelgeving (OPB) een aantal concept-voorschriften voorgesteld voor de toepassing van automatische blusinstallaties in parkeergarages.
Lees meerAanbeveling verlichting parkeren NSVV
Op 12 november 2019 is de nieuwe aanbeveling verlichting voor parkeergarages, parkeerdekken en parkeerterreinen van de NSVV gepresenteerd. Hoe staat het er nu mee?
Lees meerOrganising mobility for a sustainable society
Waysis, met als werkmaatschappijen TMC en Brickyard, is te vinden in de voorhoede van de Nederlandse markt van verkeer en mobiliteit. Hun producten bestrijken het gebied van
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.