Brandsturingen: de praktijk is weerbarstig

Gepubliceerd op: 24 juli 2024

Een brandsturing lijkt wellicht iets, waarvan je zou kunnen veronderstellen dat dit eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen brandmeldinstallatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm. Volgens Michael Heirbaut blijkt dit in de praktijk echter lang niet altijd zo eenvoudig.

 

[Michael Heirbaut, adviseur brandbeveiligingsinstallaties bij PrevenToday Brandveiligheidsadvies]

 

Wat het doel is van een brandmeldinstallatie zullen de meesten wel weten. In het voorwoord van NEN-2535 staat geschreven dat dit het vroegtijdig ontdekken, lokaliseren en signaleren van een brand behelst, zodat het bestrijden ervan tijdig kan plaatsvinden en de nodige maatregelen kunnen worden getroffen om mens, dier, inventaris, gebouw en milieu veilig te stellen, waardoor ongevallen en/of schade kunnen worden beperkt, of beter nog, kunnen worden voorkomen.

 

Het is lang niet altijd zo eenvoudig als men denkt…
Tot die maatregelen behoort ook het sturen van (brandbeveiligings)installaties. Sterker nog, misschien is dit wel het allerbelangrijkste. Nu lijkt een brandsturing wellicht iets, waarvan je zou kunnen veronderstellen dat dit eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen installatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm, et voilà. Echter, in de 25 jaren die achter mij liggen binnen het vakgebied brandbeveiliging, heb ik meer dan eens ervaren dat het realiseren van brandsturingen, afhankelijk van onder meer gebruiksfunctie(s), gebruikerswensen en strijdige belangen, lang niet altijd zo eenvoudig blijkt. Lees dit artikel verder over deurontgrendeling, deurvastzetinrichtingen, liftsturing en programma van eisen op Brandveilig.com.

 

Meer informatie
> Brandveilig.com

Tags

brandveiligheid parkeergarages brandmeldinstallaties

Meer nieuws

Politie waarschuwt: kenteken afplakken is misdrijf

De politie van Amsterdam, en tal van andere plekken, loopt steeds vaker tegen een trucje aan dat parkeerboetes moet voorkomen: het afplakken van kentekens. Agenten waarschuwen voor enorme boetes.

Lees meer

Twee nieuwe parkeercursussen: praktische kennis voor toekomstbestendige mobiliteit

Hoe ontwerp je parkeervoorzieningen die niet alleen voldoen aan de norm, maar ook klaar zijn voor de toekomst? DTV Academy en Kwirkey introduceren twee nieuwe cursussen.

Lees meer

Advies Onderzoeksraad na instorten hellingbanen parkeergarage Nieuwgein

Alle partijen die betrokken zijn bij het ontwerp, de bouw en het gebruik van een gebouw moeten gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van dat gebouw. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in het onderzoeksrapport over de ingestorte hellingbanen van de parkeergarage bij het ziekenhuis in Nieuwegein.

Lees meer

Parkeergarage in Dokkum uit voorzorg dicht om slechte staat

De gemeente heeft Parkeergarage ’t Panwurk Dokkum uit voorzorg per direct gesloten. Uit een inspectieronde zijn er onder andere aan de betonnen bovendekken gebreken geconstateerd.

Lees meer

Onderzoek naar ‘best practices’ voor berging elektrische voertuigen uit parkeergarages

Het NIPV heeft, in opdracht van IenW, onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor het veilig verwijderen van elektrische voertuigen (EV’s) uit parkeergarages bij incidenten.

Lees meer

Precies 1 jaar later: opruimen puin parkeergarage Nieuwegein mag beginnen

Precies een jaar na het instorten van de hellingbanen in de parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein, is er een goedgekeurd sloopplan. Dit meldt RTV Utrecht.

Lees meer
1 2 3 25

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief