Brandsturingen: de praktijk is weerbarstig
Een brandsturing lijkt wellicht iets, waarvan je zou kunnen veronderstellen dat dit eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen brandmeldinstallatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm. Volgens Michael Heirbaut blijkt dit in de praktijk echter lang niet altijd zo eenvoudig.
[Michael Heirbaut, adviseur brandbeveiligingsinstallaties bij PrevenToday Brandveiligheidsadvies]
Wat het doel is van een brandmeldinstallatie zullen de meesten wel weten. In het voorwoord van NEN-2535 staat geschreven dat dit het vroegtijdig ontdekken, lokaliseren en signaleren van een brand behelst, zodat het bestrijden ervan tijdig kan plaatsvinden en de nodige maatregelen kunnen worden getroffen om mens, dier, inventaris, gebouw en milieu veilig te stellen, waardoor ongevallen en/of schade kunnen worden beperkt, of beter nog, kunnen worden voorkomen.
Het is lang niet altijd zo eenvoudig als men denkt…
Tot die maatregelen behoort ook het sturen van (brandbeveiligings)installaties. Sterker nog, misschien is dit wel het allerbelangrijkste. Nu lijkt een brandsturing wellicht iets, waarvan je zou kunnen veronderstellen dat dit eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen installatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm, et voilà. Echter, in de 25 jaren die achter mij liggen binnen het vakgebied brandbeveiliging, heb ik meer dan eens ervaren dat het realiseren van brandsturingen, afhankelijk van onder meer gebruiksfunctie(s), gebruikerswensen en strijdige belangen, lang niet altijd zo eenvoudig blijkt. Lees dit artikel verder over deurontgrendeling, deurvastzetinrichtingen, liftsturing en programma van eisen op Brandveilig.com.
Meer informatie
> Brandveilig.com
Meer nieuws
Hellingspercentages en overgangsbogen bij (stallings) garages
Hellingbanen zijn vaak van grote invloed op het ontwerp van een parkeergarage. Omdat het wagenpark zich verder ontwikkelt, is het belangrijk om na te gaan of de geldende richtlijnen nog adequaat zijn.
Lees meerElektrisch vervoer en brandveiligheid: trends, issues en toekomst
De energietransitie betekent dat er steeds meer elektrische voertuigen in gebruik zijn. Daarmee ontstaan allerlei risico’s voor brandveiligheid. De actuele ontwikkelingen en de opgaven voor brandpreventie.
Lees meerBelang menselijk gedrag bij maken brandveilige keuzes
“Het geheim van effectieve gedragsverandering zit ‘m in het inspelen op de juiste gedragsoorzaken op het juiste moment”, aldus gedragswetenschapper en beleidsadviseur Brandveilig Leven Nick Boersma.
Lees meerSuccesvol mobiliteitsplan rondom Formule 1 in Zandvoort
Na 36 jaar afwezigheid werd weer een Formule 1 race gereden op het circuit van Zandvoort. Hoe komen zo’n 195.000 bezoekers zo efficiënt en duurzaam mogelijk naar het circuit?
Lees meerIn- en uitrijden op kenteken bij 53 P+R locaties
Vanaf nu is het bij 53 betaalde P+R locaties mogelijk om in en uit te rijden met behulp van kentekenherkenning. Hiermee wil NS met Q-Park parkeren bij stations voor reizigers sneller en makkelijker maken.
Lees meerParkeergedrag veranderen, hoe doe je dat?
Gedrag en parkeren is een zeer actueel onderwerp dat bij de parkeerprofessionals van álle gemeenten speelt. Vandaar de Themadag Gemeenten over: Parkeergedrag veranderen, hoe doe je dat? Een terugblik.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.