Betaald parkeren P+R Breukelen
Op 14 mei 2024 heeft Gedeputeerde Staten besloten betaald parkeren te gaan invoeren op P+R Breukelen en heeft de parkeertarieven bekend gemaakt. Met betaald parkeren zetten ze in op bewuster gebruik van P+R Breukelen. De gemeente Stichtse Vecht was fel tegen.
Station Breukelen groeit uit zijn jasje, het aantal reizigers stijgt. Het is voor veel reizigers een belangrijk overstappunt langs de A2 van auto op de trein naar Amsterdam of Utrecht.
P+R Breukelen biedt ruim 850 parkeerplaatsen om snel en comfortabel over te stappen van auto op het openbaar vervoer. Deze P+R is bedoeld voor automobilisten, in het bijzonder forensen, die de overstap op het openbaar vervoer willen maken. Op die manier draagt P+R Breukelen bij aan het afremmen van de toenemende druk op het regionale en landelijke wegennet. Betaald parkeren zal naar verwachting na de zomer 2024 worden ingevoerd.
Waarom betaald parkeren?
Betaald parkeren ontmoedigt het langparkeren door Schiphol-reizigers, carpoolers, werknemers en bezoekers uit de omgeving, en moedigt duurzame andere keuzes voor de auto aan. Als het aantal foutparkeerders afneemt, krijgen automobilisten die geen redelijk reisalternatief hebben meer ruimte om te parkeren. Ook neemt de drukte op de wegen niet toe. Mensen uit de omgeving kunnen de auto vaker thuis laten staan, en met de fiets of bus naar station Breukelen komen.
Weerstand, ook van gemeente
Tegen het plan van de provincie ontstond veel weerstand. De gemeente Stichtse Vecht was fel tegen het idee. Wethouder Hans van den Akker noemde het idee eerder een “onbegrijpelijke maatregel waardoor mensen de trein laten staan”. Ook lokale ondernemers vinden het plan niks. Toch werd het voorstel op 26 juni 2024 door de Provinciale Staten goedgekeurd.
Het provinciebestuur ging voor de stemming al gelijk aan de slag met het plan. De slagbomen staan er al, maar de automaten zijn nog wel ingepakt in zwart plastic.
Meer informatie
> Provincie Utrecht
> RTV Utrecht
Meer nieuws
Tijd voor een nieuwe (parkeer)balans
Zijn het nieuwe inzichten die een nieuw tijdperk inluiden voor autogebruik en autoparkeren?
Lees meerWikken en Wegen voor parkeren in Maasterras Dordrecht
Parkeren in gebiedsontwikkeling Maasterras in Dordrecht kan het beste worden geclusterd in een parkeergarage en in buurthubs. CROW-KpVV casus als voorbeeld van duurzame gebiedsontwikkeling.
Lees meerHoe duurzaam is een parkeergarage? Parkeren essentieel voor gebiedsontwikkeling
Er ligt een enorme woningbouwopgave in het verschiet voor nu en in de toekomst. Deze wordt vooral binnenstedelijk opgelost.
Lees meerMinister Harbers: 'Blijf auto de ruimte geven'
Minister Harbers presenteert zijn Ontwikkelagenda Automobiliteit waarin hij oproept de auto de ruimte te blijven geven, in alle delen van ons land. De auto heeft ook in de toekomst een belangrijke rol.
Lees meerAndere kijk op parkeren?
In een recente bijdrage op Gebiedsontwikkeling.nu werd onlangs een lans gebroken voor een andere blik op parkeren.
Lees meerParkeergarages: een optimale eerste indruk van de stad
Een onderzoek naar welke elementen automobilisten het belangrijkst vinden als het gaat om de beleving van parkeergarages.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.