Betaald parkeren P+R Breukelen
Op 14 mei 2024 heeft Gedeputeerde Staten besloten betaald parkeren te gaan invoeren op P+R Breukelen en heeft de parkeertarieven bekend gemaakt. Met betaald parkeren zetten ze in op bewuster gebruik van P+R Breukelen. De gemeente Stichtse Vecht was fel tegen.
Station Breukelen groeit uit zijn jasje, het aantal reizigers stijgt. Het is voor veel reizigers een belangrijk overstappunt langs de A2 van auto op de trein naar Amsterdam of Utrecht.
P+R Breukelen biedt ruim 850 parkeerplaatsen om snel en comfortabel over te stappen van auto op het openbaar vervoer. Deze P+R is bedoeld voor automobilisten, in het bijzonder forensen, die de overstap op het openbaar vervoer willen maken. Op die manier draagt P+R Breukelen bij aan het afremmen van de toenemende druk op het regionale en landelijke wegennet. Betaald parkeren zal naar verwachting na de zomer 2024 worden ingevoerd.
Waarom betaald parkeren?
Betaald parkeren ontmoedigt het langparkeren door Schiphol-reizigers, carpoolers, werknemers en bezoekers uit de omgeving, en moedigt duurzame andere keuzes voor de auto aan. Als het aantal foutparkeerders afneemt, krijgen automobilisten die geen redelijk reisalternatief hebben meer ruimte om te parkeren. Ook neemt de drukte op de wegen niet toe. Mensen uit de omgeving kunnen de auto vaker thuis laten staan, en met de fiets of bus naar station Breukelen komen.
Weerstand, ook van gemeente
Tegen het plan van de provincie ontstond veel weerstand. De gemeente Stichtse Vecht was fel tegen het idee. Wethouder Hans van den Akker noemde het idee eerder een “onbegrijpelijke maatregel waardoor mensen de trein laten staan”. Ook lokale ondernemers vinden het plan niks. Toch werd het voorstel op 26 juni 2024 door de Provinciale Staten goedgekeurd.
Het provinciebestuur ging voor de stemming al gelijk aan de slag met het plan. De slagbomen staan er al, maar de automaten zijn nog wel ingepakt in zwart plastic.
Meer informatie
> Provincie Utrecht
> RTV Utrecht
Meer nieuws
Slimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven
Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren. Of minder plek is voor vervuilende voertuigen.
Lees meerAutoluwe woonwijken: hoe regel je het parkeren?
Als de wens bestaat om de auto minder te faciliteren en in minder parkeerplaatsen te voorzien, dan kan dat in een bestemmingsplan worden verankerd op voorwaarde dat dit in overeenstemming is met geldend beleid dan wel een goede onderbouwing van een afwijking daarvan.
Lees meerParkeergarage Ehrenfest - Leiden Bio Science Park
Leiden Bio Science Park is het grootste kenniscluster van Nederland. De campus is volop in ontwikkeling en om deze groei te faciliteren is een concentratie van het parkeren wenselijk en is parkeergarage Ehrenfest gebouwd.
Lees meerTwyns nieuw lid Vexpan
Graag heet Vexpan QuTwyns van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. Twyns is uw partner op het gebied van digitaal toezicht en handhaving.
Lees meerDe toekomst? Daar moet je mee oefenen
Column van Danielle Snellen van het Planbureau voor de Leefomgeving - plaatsvervangend sectorhoofd Verstedelijking & Mobiliteit.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Hillie Talens
In de visie van Hillie Talens is parkeren in belangrijke mate een financieel-economische opgave.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.