Autobranche pleit voor kilometerheffing om C02-doelen te halen
Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing is daarbij onmisbaar, zegt een coalitie van autobrancheverenigingen BOVAG en RAI Vereniging, milieuorganisatie Natuur & Milieu, de ANWB en autoleasekoepel VNA.
Voordat die nieuwe vorm van heffingen is ingevoerd, moet de aanschaf van elektrische auto’s én zuinige benzineauto’s worden gestimuleerd.
Zuiniger rijden
Het is daarom zaak Nederlandse automobilisten snel CO2-zuiniger te laten rijden, stellen de samenwerkende belangenverenigingen in hun voorstellen voor nieuwe autobelastingen. Autorijden moet volgens hen veel meer naar rato van het gebruik van de wagen worden belast. Daarmee komt een vorm van kilometerheffing in beeld, wat eerder politiek gevoelig lag. Exacte bedragen per kilometer noemt de alliantie dan ook niet.
Maar een nieuw belastingsysteem opzetten, kost al gauw acht jaar. In de tussentijd moeten er veel meer nieuwe CO2-zuinige auto’s over de Nederlandse wegen rijden. Dat zou de overheid via belastingen en ruimere subsidies moeten sturen.
Zo moeten aanschafsubsidies voor elektrische auto’s voor particulieren het hele jaar door gelden, in plaats van een begrensd bedrag per jaar zoals nu. Daarnaast moeten subsidies en belastingvoordelen vooral voor goedkopere en kleinere stekkerauto’s gelden, om zo ook een levendige tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen mogelijk te maken.
> Lees het volledige artikel op volkskrant.nl
Meer nieuws
Wat gaat Carbon-Based design betekenen voor architectenbureaus?
Hoe kunnen we bouwen met zo min mogelijk negatieve gevolgen en emissies verminderen? Dat is de kernvraag van het nieuwe rapport CarbonBased design – steps to zero.
Lees meerCities in Motion/Steden in Beweging
Het openingsnummer van "Steden in Beweging" bespreekt hoe baanbrekende concepten, zoals superblokken en de 15-minutenstad, de weg effenen voor groene, slimmere en inclusievere steden van de toekomst.
Lees meerMicrocar
Er is sinds begin 2022 een elektrische microcar op de markt die een serieus alternatief is voor de auto.
Lees meerContinental Car Parks en Q-Park realiseren parkeergarage Frontenpark Maastricht
Continental Car Parks realiseert met Q-Park Operations Netherlands B.V. extra parkeergelegenheid op het Frontenpark in Maastricht. De bouwwerkzaamheden starten begin tweede kwartaal 2023.
Lees meerElektrisch rijden in 2050: een nieuwe prognose van ElaadNL
Eind 2021 heeft E-laad een Outlook uitgebracht waarin wordt ingegaan op het perspectief voor het elektrisch rijden voor een verdere toekomst en heeft daarbij gekeken naar de ontwikkeling tot het jaar 2050.
Lees meerParkeergarages: Ontwikkelingen duurzaamheid en kwaliteit
Welke ontwikkelingen hebben effect op vastgoed parkeergarages? Vexpan en VBR overhandigden handreikingen tijdens seminar. Een terugblik en downloads.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.