Autobranche pleit voor kilometerheffing om C02-doelen te halen
Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing is daarbij onmisbaar, zegt een coalitie van autobrancheverenigingen BOVAG en RAI Vereniging, milieuorganisatie Natuur & Milieu, de ANWB en autoleasekoepel VNA.
Voordat die nieuwe vorm van heffingen is ingevoerd, moet de aanschaf van elektrische auto’s én zuinige benzineauto’s worden gestimuleerd.
Zuiniger rijden
Het is daarom zaak Nederlandse automobilisten snel CO2-zuiniger te laten rijden, stellen de samenwerkende belangenverenigingen in hun voorstellen voor nieuwe autobelastingen. Autorijden moet volgens hen veel meer naar rato van het gebruik van de wagen worden belast. Daarmee komt een vorm van kilometerheffing in beeld, wat eerder politiek gevoelig lag. Exacte bedragen per kilometer noemt de alliantie dan ook niet.
Maar een nieuw belastingsysteem opzetten, kost al gauw acht jaar. In de tussentijd moeten er veel meer nieuwe CO2-zuinige auto’s over de Nederlandse wegen rijden. Dat zou de overheid via belastingen en ruimere subsidies moeten sturen.
Zo moeten aanschafsubsidies voor elektrische auto’s voor particulieren het hele jaar door gelden, in plaats van een begrensd bedrag per jaar zoals nu. Daarnaast moeten subsidies en belastingvoordelen vooral voor goedkopere en kleinere stekkerauto’s gelden, om zo ook een levendige tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen mogelijk te maken.
> Lees het volledige artikel op volkskrant.nl
Meer nieuws
Pilot Vandebron en NIO: 6 laadstations voor 'swappen' autobatterij
Met het gebruik van batterijwisselstations biedt NIO klanten een sneller alternatief voor laden aan. Met behulp van software van energieplatform Vandebron kan tegelijkertijd het energienetwerk worden gebalanceerd.
Lees meerReactie op IBO-rapport: elektrisch rijden moet voor grote groepen betaalbaar zijn
De transitie naar emissieloze auto’s moet voor grote groepen betaalbaar zijn. Advies FET aan kabinet: zet ook stimulerende maatregelen in.
Lees meerNederlandse communicatieprotocollen voor laden elektrische auto’s de standaard in de VS
Om de VS versneld over te laten schakelen op elektrisch rijden, is een belangrijke rol weggelegd voor in Nederland ontwikkelde technologie bij laadinfrastructuur: OCPP en OCPI. 'Nu Europa nog.'
Lees meerHoe duurzaam is een parkeergarage? Parkeren essentieel voor gebiedsontwikkeling
Er ligt een enorme woningbouwopgave in het verschiet voor nu en in de toekomst. Deze wordt vooral binnenstedelijk opgelost.
Lees meerHelft EV-rijders stapt over als fiscale voordelen wegvallen
Als de MRB voor elektrische auto's hoger wordt dan voor vergelijkbare brandstofauto's, blijft bijna de helft van de EV-rijders niet elektrisch rijden. Dat blijkt uit het Nationaal EV en Berijdersonderzoek 2022.
Lees meerInto the Great Wide Open maakt gebruik van deelauto’s voor emissieloos festival
Ruim 60.000 fossielvrije kilometers zijn gemaakt en 6.030 kilogram CO2-uitstoot bespaard door gebruik te maken van elektrische deelauto's tijdens het festival Into The Great Wide Open.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.