Autobranche pleit voor kilometerheffing om C02-doelen te halen

Gepubliceerd op: 12 mei 2021

Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing is daarbij onmisbaar, zegt een coalitie van autobrancheverenigingen BOVAG en RAI Vereniging, milieuorganisatie Natuur & Milieu, de ANWB en autoleasekoepel VNA.

 

Voordat die nieuwe vorm van heffingen is ingevoerd, moet de aanschaf van elektrische auto’s én zuinige benzineauto’s worden gestimuleerd.

 

Zuiniger rijden

Het is daarom zaak Nederlandse automobilisten snel CO2-zuiniger te laten rijden, stellen de samenwerkende belangenverenigingen in hun voorstellen voor nieuwe autobelastingen. Autorijden moet volgens hen veel meer naar rato van het gebruik van de wagen worden belast. Daarmee komt een vorm van kilometerheffing in beeld, wat eerder politiek gevoelig lag. Exacte bedragen per kilometer noemt de alliantie dan ook niet.

 

Maar een nieuw belastingsysteem opzetten, kost al gauw acht jaar. In de tussentijd moeten er veel meer nieuwe CO2-zuinige auto’s over de Nederlandse wegen rijden. Dat zou de overheid via belastingen en ruimere subsidies moeten sturen.

 

Zo moeten aanschafsubsidies voor elektrische auto’s voor particulieren het hele jaar door gelden, in plaats van een begrensd bedrag per jaar zoals nu. Daarnaast moeten subsidies en belastingvoordelen vooral voor goedkopere en kleinere stekkerauto’s gelden, om zo ook een levendige tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen mogelijk te maken.

 

> Lees het volledige artikel op volkskrant.nl

Tags

elektrisch rijden

Meer nieuws

Nieuwe parkeergarage businesspark Flight Forum in Eindhoven

Businesspark Flight Forum in Eindhoven krijgt een nieuwe innovatieve parkeergarage met unieke gevel van windmolenwieken. De nieuwe parkeervoorziening krijgt 900 parkeerplaatsen verdeeld over vijf bouwlagen. 

Lees meer

Elektrische deelauto's gaan in Utrecht stroom terugleveren om netcongestie tegen te gaan

Vijfhonderd elektrische deelauto's van MyWheels worden vanaf maart 2025 in Utrecht ingezet als rijdende 'superbatterijen'. Op die manier willen projectpartners een overvol stroomnet tegengaan.

Lees meer

Rotterdam breidt uit naar 1650 deelfietsen

Rotterdam krijgt de grootste vloot elektrische deelfietsen van Nederland. Lime, 's werelds grootste exploitant van deelmobiliteit, krijgt een nieuwe vergunning en plaatst vanaf februari 2025 1650 elektrische deelfietsen in de stad.

Lees meer

Handreiking: Hoe kun je staal het beste duurzaam conserveren (bij parkeergarages)?

In parkeergarages worden staalconstructies toegepast en soms damwanden. Hoe kies je voor de meest duurzame optie, die ook nog eens het beste past? Hier helpt de handreiking Duurzaamheid Staalconservering van Rijkswaterstaat (RWS) bij.

Lees meer

Nieuwe milieueisen voor een parkeervergunning

Amsterdam wil de luchtkwaliteit verbeteren. Personenauto’s zorgen voor de meeste vervuiling door uitstoot van CO2 en stikstof. Daarom willen ze de regels voor nieuwe parkeervergunningen van vervuilende personenauto’s strenger maken.

Lees meer

Modelbepalingen voor deelvervoer

Het samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit presenteert Modelbepalingen voor het reguleren van deelvervoer binnen lokale wetgeving.

Lees meer
1 2 3 15

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief