Vereniging Elektrische Rijders vertolkt de stem van een snelgroeiende groep autobestuurders
Zoals bekend neemt het aantal elektrische auto’s snel toe. Deze categorie auto’s is dan ook een steeds belangrijker klantgroep voor de parkeerwereld. De met regelmaat in Vexpansie verschijnende artikelen over elektrische mobiliteit getuigen hiervan. De (potentiële) berijders van de elektrische auto’s zijn daarbij echter nog helemaal niet aan het woord gekomen. Hoog tijd dus om hier verandering in aan te brengen. Daarom stellen we enkele vragen aan Marina van Helvoort, directeur van de Vereniging Elektrische Rijders (VER).
Van de redactie Vexpansie | Jeroen Quee redactie Vexpansie en Sweco | Beeld VER
Waarvoor staat de VER?
“De VER bestaat sinds 2015 en behartigt de stem van de elektrische rijders en iedereen die geïnteresseerd is in elektrische mobiliteit. Oorspronkelijk is de vereniging opgericht door een groep enthousiastelingen. Inmiddels zijn er zo’n 15.000 leden. De afgelopen tijd heeft een professionaliseringsslag plaatsgevonden en is er naast het bestuur een verenigingsbureau.
Iedereen kan lid worden van de vereniging en het lidmaatschap is gratis, maar wie meer wil profiteren van het lidmaatschap, kan voor €35,- per jaar premium lid worden. Je hoeft ook geen EV te bezitten om lid te zijn. Ook belangstellenden kunnen zich gewoon melden.
“De activiteiten van de vereniging lopen uiteen van lobbyen tot het organiseren van evenementen, het uitvoeren van uitgebreid onderzoek in samenwerking met de overheid en het beschikbaar stellen van onafhankelijke en eerlijke informatie over elektrisch rijden. Van dat laatste getuigt onder andere het boekje ‘Fabels en Feiten’ waarin we negen veelgehoorde fabels over elektrisch rijden ontkrachten aan de hand van wetenschappelijke bronnen, dat voor iedereen gratis beschikbaar is.
Om de kennis over elektrisch laden uit te bouwen voeren we het jaarlijkse Laadonderzoek uit. In werkgroepen, zoals die op het gebied van Smart Charging, werken we aan het uitbouwen van de kennis over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van slim en bi-directioneel laden, zodat we het net kunnen ontlasten en de energietransitie soepeler laten verlopen.
“Onze lobbyactiviteiten richten zich onder andere op subsidiemogelijkheden en het aantrekkelijk houden van elektrisch rijden.
Wat merken de leden verder van jullie activiteiten?
“Alle leden hebben toegang tot de Nationale EV Helpdesk, waar ze antwoorden op vragen kunnen lezen of zelf vragen kunnen stellen. Sinds kort is het ook mogelijk om te profiteren van het Ledenvoordeel-programma, waarmee leden toegang krijgen tot unieke deals op EV-gerelateerde producten. Daarnaast organiseren we allerlei leuke en informatieve evenementen voor onze leden. Ook kunnen onze leden in contact komen met onze ruim 2600 ambassadeurs, die allemaal klaarstaan om te vertellen over hun ervaringen rondom elektrisch rijden. Dat heeft allemaal als doel om de transitie naar elektrische mobiliteit te versnellen.
“Naast het ‘gewone’ lidmaatschap kennen we ook het Premium lidmaatschap, waarbij leden toegang krijgen tot unieke evenementen die we in samenwerking met de zakelijke markt organiseren. Ook hebben ze toegang tot exclusieve deals in het Ledenvoordeel. Op die manier proberen we de community rondom elektrisch rijden te vergroten, zodat de transitie naar schoon en elektrisch vervoer versnelt.”
Hebben jullie je al beziggehouden met parkeren?
“Jazeker, ten eerste is er een Facebook-groep waarop ervaringen kunnen worden gedeeld. Van deze groep zijn zo’n 6.700 personen lid. Er worden dagelijks meldingen geplaatst, onder andere over parkeerplekken met laadmogelijkheden.
In zijn algemeenheid zien we dat er veel verbetering mogelijk is op het gebied van informatievoorziening en de daadwerkelijke beschikbaarheid van laadvoorzieningen. Uiteraard moeten EV-rijders daarbij sociaal met elkaar omgaan. Regelmatig wordt geconstateerd dat er onvoldoende laadmogelijkheden zijn en dat het nodig is om meer voorbereid te zijn op de toekomst die snel dichterbij komt.
Inmiddels hebben we ook een gespecialiseerde collega, die VVE’s ondersteunt, bijvoorbeeld in gevallen dat er verzet is tegen het plaatsen van laadpunten.”
Kan de parkeerwereld de ontwikkeling van elektrisch rijden ook actief ondersteunen?
“We denken dat daar zeker mogelijkheden voor zijn. Goede aanwijzingen daarvoor kunnen we bijvoorbeeld ontlenen aan het programma ‘Laden zonder Verrassingen’, dat wordt uitgevoerd door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL). Dat zet in op meer gebruiksvriendelijkheid voor de EV-rijder, zodat elektrisch rijden en laden een eenvoudige alledaagse handeling wordt, zoals dat nu geldt voor tanken bij een benzinestation.
Een belangrijk thema daarbij is Laadprijstransparantie. Dat is vooral voor particuliere elektrische rijders belangrijk. Nog te vaak worden EV-rijders verrast door de (hoge) laadtarieven. Hier kunnen de aanbieders van parkeervoorzieningen zeker ook een rol bij spelen door bijvoorbeeld al bij de toegang van een parkeervoorziening de laadtarieven te laten zien evenals het aangeboden laadvermogen. Liefst ook of er oplaadplaatsen vrij zijn.
Duidelijk aangeven van deze informatie kan op zijn beurt ook weer interessant zijn om parkeerders aan te trekken. Ik zie daarom ook veel toegevoegde waarde in meer samenwerking tussen de parkeerwereld en partijen die bezig zijn met elektrisch rijden.”
Meer informatie
> VER
Op de foto Marina van Helvoort
Bekijk meer artikelen
Naar meer transparantie in de laadkosten
Elke keer dat een berijder zijn elektrische auto oplaadt bij een laadpunt, zijn daar kosten mee gemoeid. Het is voor de elektrische rijders lang niet altijd duidelijk wat er in specifieke gevallen moet worden betaald voor het laden.
Lees meerDifferentiëren in parkeertarieven
Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?
Lees meerDe Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief
De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.
Lees meerPieter Litjens CROW
Pieter Litjens is sinds januari 2019 algemeen directeur van het kennisplatform CROW. De redactie van Vexpansie is benieuwd naar zijn ervaringen. U hopelijk ook.
Lees meerParkeren aan de laadpaal?
Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?
Lees meerVehicle-to-grid: Elektrische voertuigen als flexibele opslag in het elektriciteitsnet
Vehicle-to-grid (V2G) technologie stelt elektrische voertuigen in staat om ook elektriciteit terug te leveren aan het elektriciteitsnet. De flexibele capaciteit van de batterij helpt het net in balans te houden en levert geld op voor de eigenaar van de auto.
Lees meer