Vereniging Elektrische Rijders vertolkt de stem van een snelgroeiende groep autobestuurders

Zoals bekend neemt het aantal elektrische auto’s snel toe. Deze categorie auto’s is dan ook een steeds belangrijker klantgroep voor de parkeerwereld. De met regelmaat in Vexpansie verschijnende artikelen over elektrische mobiliteit getuigen hiervan. De (potentiële) berijders van de elektrische auto’s zijn daarbij echter nog helemaal niet aan het woord gekomen. Hoog tijd dus om hier verandering in aan te brengen. Daarom stellen we enkele vragen aan Marina van Helvoort, directeur van de Vereniging Elektrische Rijders (VER).

 

 

Van de redactie Vexpansie  | Jeroen Quee redactie Vexpansie en Sweco | Beeld VER

 

 

 

Waarvoor staat de VER?

“De VER bestaat sinds 2015 en behartigt de stem van de elektrische rijders en iedereen die geïnteresseerd is in elektrische mobiliteit. Oorspronkelijk is de vereniging opgericht door een groep enthousiastelingen. Inmiddels zijn er zo’n 15.000 leden. De afgelopen tijd heeft een professionaliseringsslag plaatsgevonden en is er naast het bestuur een verenigingsbureau.

Iedereen kan lid worden van de vereniging en het lidmaatschap is gratis, maar wie meer wil profiteren van het lidmaatschap, kan voor €35,- per jaar premium lid worden. Je hoeft ook geen EV te bezitten om lid te zijn. Ook belangstellenden kunnen zich gewoon melden.

 

“De activiteiten van de vereniging lopen uiteen van lobbyen tot het organiseren van evenementen, het uitvoeren van uitgebreid onderzoek in samenwerking met de overheid en het beschikbaar stellen van onafhankelijke en eerlijke informatie over elektrisch rijden. Van dat laatste getuigt onder andere het boekje ‘Fabels en Feiten’ waarin we negen veelgehoorde fabels over elektrisch rijden ontkrachten aan de hand van wetenschappelijke bronnen, dat voor iedereen gratis beschikbaar is.

Om de kennis over elektrisch laden uit te bouwen voeren we het jaarlijkse Laadonderzoek uit. In werkgroepen, zoals die op het gebied van Smart Charging, werken we aan het uitbouwen van de kennis over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van slim en bi-directioneel laden, zodat we het net kunnen ontlasten en de energietransitie soepeler laten verlopen.
“Onze lobbyactiviteiten richten zich onder andere op subsidiemogelijkheden en het aantrekkelijk houden van elektrisch rijden.

 

 

Wat merken de leden verder van jullie activiteiten?

“Alle leden hebben toegang tot de Nationale EV Helpdesk, waar ze antwoorden op vragen kunnen lezen of zelf vragen kunnen stellen. Sinds kort is het ook mogelijk om te profiteren van het Ledenvoordeel-programma, waarmee leden toegang krijgen tot unieke deals op EV-gerelateerde producten. Daarnaast organiseren we allerlei leuke en informatieve evenementen voor onze leden.  Ook kunnen onze leden in contact komen met onze ruim 2600 ambassadeurs, die allemaal klaarstaan om te vertellen over hun ervaringen rondom elektrisch rijden. Dat heeft allemaal als doel om de transitie naar elektrische mobiliteit te versnellen.

 

“Naast het ‘gewone’ lidmaatschap kennen we ook het Premium lidmaatschap, waarbij leden toegang krijgen tot unieke evenementen die we in samenwerking met de zakelijke markt organiseren. Ook hebben ze toegang tot exclusieve deals in het Ledenvoordeel. Op die manier proberen we de community rondom elektrisch rijden te vergroten, zodat de transitie naar schoon en elektrisch vervoer versnelt.”

 

 

Hebben jullie je al beziggehouden met parkeren?

“Jazeker, ten eerste is er een Facebook-groep waarop ervaringen kunnen worden gedeeld. Van deze groep zijn zo’n 6.700 personen lid. Er worden dagelijks meldingen geplaatst, onder andere over parkeerplekken met laadmogelijkheden.

 

In zijn algemeenheid zien we dat er veel verbetering mogelijk is op het gebied van informatievoorziening en de daadwerkelijke beschikbaarheid van laadvoorzieningen. Uiteraard moeten EV-rijders daarbij sociaal met elkaar omgaan. Regelmatig wordt geconstateerd dat er onvoldoende laadmogelijkheden zijn en dat het nodig is om meer voorbereid te zijn op de toekomst die snel dichterbij komt.

Inmiddels hebben we ook een gespecialiseerde collega, die VVE’s ondersteunt, bijvoorbeeld in gevallen dat er verzet is tegen het plaatsen van laadpunten.”

 

 

Kan de parkeerwereld de ontwikkeling van elektrisch rijden ook actief ondersteunen?

“We denken dat daar zeker mogelijkheden voor zijn. Goede aanwijzingen daarvoor kunnen we bijvoorbeeld ontlenen aan het programma ‘Laden zonder Verrassingen’, dat wordt uitgevoerd door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL). Dat zet in op meer gebruiksvriendelijkheid voor de EV-rijder, zodat elektrisch rijden en laden een eenvoudige alledaagse handeling wordt, zoals dat nu geldt voor tanken bij een benzinestation.

Een belangrijk thema daarbij is Laadprijstransparantie. Dat is vooral voor particuliere elektrische rijders belangrijk. Nog te vaak worden EV-rijders verrast door de (hoge) laadtarieven. Hier kunnen de aanbieders van parkeervoorzieningen zeker ook een rol bij spelen door bijvoorbeeld al bij de toegang van een parkeervoorziening de laadtarieven te laten zien evenals het aangeboden laadvermogen. Liefst ook of er oplaadplaatsen vrij zijn.

Duidelijk aangeven van deze informatie kan op zijn beurt ook weer interessant zijn om parkeerders aan te trekken. Ik zie daarom ook veel toegevoegde waarde in meer samenwerking tussen de parkeerwereld en partijen die bezig zijn met elektrisch rijden.”

 

Meer informatie

> VER

 

Op de foto Marina van Helvoort

 

 

Tags

Vexpansie Elektrisch rijden VER EV parkeren laden

Bekijk meer artikelen

Haarlem staat ‘kabelarm’ toe, laadkabels voortaan door de lucht

De kabelarm en de kabelgoot is in gemeente Haarlem binnenkort niet meer verboden. Het initiatiefvoorstel tot het wijzigen van de wet van de Christenunie is onlangs aangenomen door de gemeenteraad.

Lees meer

Stand convenant laadinfrastructuur in parkeergarages | Interview Vexpan met De Telegraaf

'Flink tekort aan laadpalen in parkeergarages: overvol stroomnet en brandveiligheid gooien roet in het eten.' De Telegraaf over stand van zaken Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP) van Vexpan en Ministerie I&W.

Lees meer

Laadpalen Gelderland en Utrecht kunnen uitgezet bij krapte op stroomnet

In meerdere gemeenten in Gelderland en Utrecht kunnen laadpalen binnenkort worden uitgezet als het stroomnetwerk overbelast is. De 191 laadpalen komen onder het beheer van Park&Charge en gaan “netbewust laden”. Dat betekent dat er minder of geen stroom naar de palen toegaat als er minder stroom beschikbaar is.

Lees meer

Parking Centrum Oosterdok grootste aantal binnenstedelijke laadplekken van Nederland

Het aantal laadplekken in de parkeergarage bij Oosterdok in Amsterdam is verdubbeld met 76 nieuwe oplaadpunten. Deze uitbreiding biedt elektrische rijders de zekerheid van een laadpaal in het hart van Amsterdam.

Lees meer

Nieuwe regels van kracht voor prijstransparantie laden elektrische auto’s

Vanaf 13 april gelden nieuwe regels over het laden van elektrische auto’s bij laadpalen. De Europese verordening AFIR zorgt in Europa voor meer laadstations, makkelijker laden en duidelijke communicatie over de kosten.

Lees meer

EV Infrastructure & Parking: Will supply ever meet demand?

There are always some fascinating discussions circulating around the electric vehicle (EV) sector. Two inextricably linked bones of contention that will be discussed during next month’s Intertraffic Amsterdam 2024 summit programme are supply and demand.

Lees meer
1 2 3 18