Werkgroep CLIP: gezamenlijke inzet voldoende laadinfrastructuur

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Vexpan, Platform voor Parkeren in Nederland zetten zich gezamenlijk in voor voldoende laadinfrastructuur in publiek toegankelijke parkeergarages. Zowel kwantitatief als kwalitatief. Dit is afgesproken in het in maart 2021 ondertekende Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP). Ter ondersteuning van de ambities is de CLIP werkgroep opgericht. Met vertegenwoordiging vanuit het ministerie, de publieke en private exploitanten. 

 

Ambities convenant

De ambities benoemd in het convenant gaan uit van het:

 

  • in 2025 voorzien van 5 procent van alle plekken in parkeergarages met laadinfrastructuur
  • in 2030 voorzien van gemiddeld 10 procent van alle plekken in parkeergarages met laadinfrastructuur

 

Daartoe zullen we kennis verzamelen en verspreiden naar alle stakeholders op gebied van technische ontwikkelingen en brandveiligheid. Waar nodig zullen regelgevingen aangepast worden om deze ontwikkeling zoveel mogelijk te ondersteunen en voldoende capaciteit te kunnen bieden.

 

In 2023 onderzocht de werkgroep een aantal uitdagingen die de ambities nadelig beïnvloeden:

  1. wet- en regelgeving
  2. brandveiligheid
  3. netcapaciteit
  4. verzekerbaarheid
  5. investeringen en data

 

In deze jaarrapportage 2023 geeft werkgroep CLIP adviezen & aanbevelingen bij deze 5 uitdagingen.

 

CLIP Jaarrapportage 2023 met aanbevelingen en adviezen

 

 

Laadpunten in uw parkeergarage? Gebruik de rekentool

Om exploitanten van parkeergarages te helpen de eerste stap te zetten, is er nu een eenvoudige rekentool beschikbaar. Deze tool biedt snel en inzichtelijk antwoord op vragen als:

  • Wat kan ik realiseren met mijn huidige netwerkaansluiting?
  • Hoe ver ben ik verwijderd van de 5%-doelstelling voor 2025?
  • Wat heb ik nodig om verder uit te breiden, en wat zijn slimme alternatieven?

Direct inzicht met onze rekentool

 

 

Doelstelling werkgroep CLIP

De doelstelling van de CLIP werkgroep is: ‘Omstandigheden creëren en verbeteren die de slaagkans voor de ambities van het CLIP convenant vergroten.’

 

 

Activiteiten werkgroep

  1. Afstemmen met eigenaren, exploitanten en beheerders van parkeergarages in het publieke en private domein en met andere betrokken stakeholders met betrekking tot de laadinfrastructuur voor Elektrische Voertuigen
  2. Uitwerken van onderwerpen die bijdragen aan de transitie naar elektrische mobiliteit (vanuit specifieke deskundigheid)
  3. Collecteren van data met betrekking tot reguliere laadinfrastructuur (<22kW) in het kader van bewaking, voortgang en ambities

 

De werkgroep vergadert 4 keer per jaar om de voortgang van de ambities te bespreken. Op deze pagina informeren wij jou over de voortgang van de uitvoering van het convenant. En we delen kennis met elkaar en de leden van Vexpan.

Voortgang Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages

  • 2019: ondertekening intentieverklaring ministerie IenW en Vexpan op het Vexpan Nationaal Parkeercongres (10 oktober 2019)
  • 2020: voorbereiding uitwerking convenant
  • 2021: ondertekening convenant door staatssecretaris en voorzitter Vexpan (4 maart 2021)
  • 2021: formering werkgroep CLIP en vaststelling uitvoeringsprogramma 2021-2022
  • 2021: eerste dataverzameling
  • 2022: constatering 5 uitdagingen die ambitie nadelig beïnvloeden. Besluit deze in 2023 te onderzoeken.
  • 2023: uitwerken 5 uitdagingen met daarbij adviezen en aanbevelingen
  • 2023: samenvoegen werkgroep CLIP met Vexpan werkgroep Brandveiligheid
  • 2024: presentatie publicatie CLIP: jaarrapportage 2023 (25 januari 2024)
  • 2024: aansluiting zoeken met relevante partijen en belangengroepen die de Vexpan leden kunnen helpen met de 5 uitdagingen
  • 2024: lancering EPA Fire Safety Toolbox met Europese richtlijn brandveiligheid bij EV’s (door Europese werkgroep naar inspiratie werkgroep CLIP)
  • 2025: lanceren online rekentool | Om exploitanten van parkeergarages te helpen de eerste stap te zetten om laadpunten te gebruiken

Leden Werkgroep CLIP 

De volgende deelnemers vertegenwoordigen hun organisatie in werkgroep CLIP (klik op de link voor contactgegevens):

 

Nog geen lid van Vexpan?

Word ook lid van Vexpan. Door lid te worden van de branchevereniging en werkgroep CLIP ben je in staat om gezamenlijk op te treden en specifieke belangen te behartigen. Dit kan van invloed zijn op beleidsvorming en regelgeving op het gebied van parkeren en e-laden.

Meer voordelen als lid

Thema E-laden en Brandveiligheid

Handhaving en invordering naheffingen parkeerbelasting

Tijdens de najaarsvergadering van Vexpan gaven Peter Dingemans en EPA’s Tom Antonissen een toelichting op de vernieuwingen bij de EPA. Een goede gelegenheid om kennis te maken met de toekomstige directeur.

Lees meer

Kennismaking toekomstige directeur en vernieuwingen EPA

Tijdens de najaarsvergadering van Vexpan gaven Peter Dingemans en EPA’s Tom Antonissen een toelichting op de vernieuwingen bij de EPA. Een goede gelegenheid om kennis te maken met de toekomstige directeur.

Lees meer

Nieuwe subsidie voor basislaadinfrastructuur bij VvE’s

Vanaf 1 januari 2024 kunnen Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) subsidie krijgen voor een deel van de kosten voor de aanleg van basislaadinfrastructuur op hun terrein. Zodat de bewoners oplaadpunten kunnen plaatsen.

Lees meer

Uitreiking Q-Park Student-Award 2023

Op 9 november is in Maastricht wederom de Q-Park Student-Award uitgereikt. Deze werd in 2014 door samenwerking van Q-Park met de Erasmus Universiteit Rotterdam in het leven geroepen.

Lees meer

Nieuwe ontwikkelingen EPA

EPA heeft een nieuwe verenigingsstructuur. Tijdens de ALV is Peter Dingemans als bestuurslid verkozen tot een nieuwe termijn. Bovendien is hij vanuit het EPA bestuur gevraagd om voorzitter te worden van de nieuwe werkgroep op het gebied van EV-laden en brandveiligheid.

Lees meer

Utrecht eerste stad wereldwijd die elektrische deelauto’s gebruikt als grootschalige buurtbatterijen

Inwoners van Vexpan lid Utrecht krijgen als eerste in Nederland de kans om grootschalig te ervaren wat een ‘rijdende buurtbatterij’ kan betekenen.

Lees meer
1 7 8 9 10 11 23