MaaS, Mobility as a Service

MaaS is het concept om verschillende onderdelen van de reisketen in één pakket aan te bieden en af te handelen. Klassiek voorbeeld is de rit per auto naar het station, parkeren op de P+R en per trein naar de bestemming. Op de P+R krijg je korting als je met de OV-chipkaart betaalt waarmee ook de treinrit geregeld is. MaaS borduurt hierop voort met meerdere fasen van de reis: plannen, boeken, uitvoeren en betalen. Dit vereist integratie van de ketenpartners op één informatieplatform.

 

Het plannen begint met verkennen van de opties als gebruik van deelauto, parkeerlokatie, deelfiets of lopen voor de “last mile”. Bij voorkeur niet alleen regionaal, maar ook aan de bestemmingszijde in een ander deel van het land. Met het boeken van de reisketen kan de beschikbaarheid worden gegarandeerd: is er een deelfiets beschikbaar als ik bij het eindstation aankom. De uitvoering van de reis gaat gepaard met identificatie om toegang te krijgen tot de diverse onderdelen (openen en start van de deelauto, tourniquet op het station, ontgrendeling van de deelfiets etc). Ook dit gaat bij voorkeur met één identificatiemiddel en niet met drie verschillende pincodes.

 

Ten slotte het betalen van de reis. Daarvoor is in de parkeersector al een belangrijke basis beschikbaar uit het kentekenparkeren op straat met aanmelding per smartphone. Dat wordt al meer en meer uitgebreid naar parkeergarages met automatische kentekenherkenning op hetzelfde account. Dergelijke betaalplatforms kunnen ook worden gebruikt voor deelfietsen, deelauto’s etc.

Thema: MaaS

EPA-2022 Congres

Van 12 -14 september is het EPA-Congres in Brussel. Vexpanleden krijgen korting op de toegang.

Lees meer

MaaS: hoe regel je dat in een bestemmingsplan?

Mobility as a Service wordt steeds vaker ingezet als (gedeeltelijke) oplossing voor de parkeervraag van een nieuwbouwlocatie. Hoe dit juridisch moet worden geregeld in een bestemmingsplan levert nog wel eens vragen op. Vrijwillige deelname blijkt een risico. 

Lees meer

Bolt biedt Enschede elektrische deelfietsen met alcoholslot

Mobiliteitsplatform Bolt kiest voor Enschede met de start van het aanbieden van elektrische deelfietsen in Nederland. Bijzonder detail: de fietsen zijn voorzien van een alcoholslot. Een van de veiligheidsmaatregelen dat het bedrijf uit Estland biedt.

Lees meer

Hub naar een regionale aanpak!?

Er verschijnen steeds meer visies en strategieën met betrekking tot mobiliteitshubs en deelmobiliteit. Welke rol heeft de overheid hierin en wat kunnen we aan de markt overlaten?

Lees meer

Succesvol mobiliteitsplan rondom Formule 1 in Zandvoort

Na 36 jaar afwezigheid werd weer een Formule 1 race gereden op het circuit van Zandvoort. Hoe komen zo’n 195.000 bezoekers zo efficiënt en duurzaam mogelijk naar het circuit?

Lees meer

In- en uitrijden op kenteken bij 53 P+R locaties

Vanaf nu is het bij 53 betaalde P+R locaties mogelijk om in en uit te rijden met behulp van kentekenherkenning. Hiermee wil NS met Q-Park parkeren bij stations voor reizigers sneller en makkelijker maken.

Lees meer
1 2 3 4 5

Ook kennis delen?

Mis je informatie? Of wil je interessante projecten, nieuwe ontwikkelingen of white papers over het thema MaaS, Mobility as a Service delen? Stuur dan je artikel naar communicatie@vexpan.nl.

Via de digitale nieuwsbrief houden wij onze leden op de hoogte over nieuwe informatie.

Deel hier je kennis

Aanmeldformulier lidmaatschap

"*" geeft vereiste velden aan

Organisatie

Contactpersoon

Gegevens facturatie

Verklaring*