MaaS, Mobility as a Service

MaaS is het concept om verschillende onderdelen van de reisketen in één pakket aan te bieden en af te handelen. Klassiek voorbeeld is de rit per auto naar het station, parkeren op de P+R en per trein naar de bestemming. Op de P+R krijg je korting als je met de OV-chipkaart betaalt waarmee ook de treinrit geregeld is. MaaS borduurt hierop voort met meerdere fasen van de reis: plannen, boeken, uitvoeren en betalen. Dit vereist integratie van de ketenpartners op één informatieplatform.

 

Het plannen begint met verkennen van de opties als gebruik van deelauto, parkeerlokatie, deelfiets of lopen voor de “last mile”. Bij voorkeur niet alleen regionaal, maar ook aan de bestemmingszijde in een ander deel van het land. Met het boeken van de reisketen kan de beschikbaarheid worden gegarandeerd: is er een deelfiets beschikbaar als ik bij het eindstation aankom. De uitvoering van de reis gaat gepaard met identificatie om toegang te krijgen tot de diverse onderdelen (openen en start van de deelauto, tourniquet op het station, ontgrendeling van de deelfiets etc). Ook dit gaat bij voorkeur met één identificatiemiddel en niet met drie verschillende pincodes.

 

Ten slotte het betalen van de reis. Daarvoor is in de parkeersector al een belangrijke basis beschikbaar uit het kentekenparkeren op straat met aanmelding per smartphone. Dat wordt al meer en meer uitgebreid naar parkeergarages met automatische kentekenherkenning op hetzelfde account. Dergelijke betaalplatforms kunnen ook worden gebruikt voor deelfietsen, deelauto’s etc.

Thema: MaaS

Deelmobiliteit: leren van parkeren

Het feit dat wetenschappers regelmatig bezig zijn met parkeren is al een enorme ontwikkeling. De sector is volwassener geworden. Parkeerprofessionals worden vaak al in een vroeg stadium betrokken.

Lees meer

Samenwerken om deelmobiliteit in de Metropoolregio Amsterdam te versnellen

Om het gebruik van deelmobiliteit te bevorderen en versnellen, werken de gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam, MRA-platform Smart Mobility en MRA-Elektrisch samen.

Lees meer

Hoe kijken parkeerprofessionals naar initiatief Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven?

Gastsprekers gingen in op een aantal van de thema's van het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Het initiatief en de krachtenbundeling van CROW

Lees meer

Krachtenbundeling voor Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven

Het initiatief van CROW, GNMI, SHPV en Vexpan om tot een Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven te komen, is dinsdag 12 april door parkeerprofessionals goed ontvangen.

Lees meer

Autobezit en autogebruik onder jongvolwassenen en visies ten aanzien van deelmobiliteit

Internationaal onderzoek laat zien dat in veel landen het autobezit en autogebruik daalt, vooral onder jongvolwassenen. TU Delft onderzoekt hoe deze trends zich in Nederland ontwikkelen.

Lees meer

Hoe ver willen voetgangers lopen?

Bij vrijwel iedere verplaatsing wordt (een deel van de afstand) gelopen. Daarbij speelt in veel gevallen de vraag welke loopafstanden mensen bereid zijn om te lopen. Daarbij blijkt het verplaatsingsmotief een belangrijke indicator

Lees meer
1 2 3 4 5

Ook kennis delen?

Mis je informatie? Of wil je interessante projecten, nieuwe ontwikkelingen of white papers over het thema MaaS, Mobility as a Service delen? Stuur dan je artikel naar communicatie@vexpan.nl.

Via de digitale nieuwsbrief houden wij onze leden op de hoogte over nieuwe informatie.

Deel hier je kennis

Aanmeldformulier lidmaatschap

"*" geeft vereiste velden aan

Organisatie

Contactpersoon

Gegevens facturatie

Verklaring*