MaaS, Mobility as a Service

MaaS is het concept om verschillende onderdelen van de reisketen in één pakket aan te bieden en af te handelen. Klassiek voorbeeld is de rit per auto naar het station, parkeren op de P+R en per trein naar de bestemming. Op de P+R krijg je korting als je met de OV-chipkaart betaalt waarmee ook de treinrit geregeld is. MaaS borduurt hierop voort met meerdere fasen van de reis: plannen, boeken, uitvoeren en betalen. Dit vereist integratie van de ketenpartners op één informatieplatform.

 

Het plannen begint met verkennen van de opties als gebruik van deelauto, parkeerlokatie, deelfiets of lopen voor de “last mile”. Bij voorkeur niet alleen regionaal, maar ook aan de bestemmingszijde in een ander deel van het land. Met het boeken van de reisketen kan de beschikbaarheid worden gegarandeerd: is er een deelfiets beschikbaar als ik bij het eindstation aankom. De uitvoering van de reis gaat gepaard met identificatie om toegang te krijgen tot de diverse onderdelen (openen en start van de deelauto, tourniquet op het station, ontgrendeling van de deelfiets etc). Ook dit gaat bij voorkeur met één identificatiemiddel en niet met drie verschillende pincodes.

 

Ten slotte het betalen van de reis. Daarvoor is in de parkeersector al een belangrijke basis beschikbaar uit het kentekenparkeren op straat met aanmelding per smartphone. Dat wordt al meer en meer uitgebreid naar parkeergarages met automatische kentekenherkenning op hetzelfde account. Dergelijke betaalplatforms kunnen ook worden gebruikt voor deelfietsen, deelauto’s etc.

Thema: MaaS

Hoe ver willen voetgangers lopen?

Bij vrijwel iedere verplaatsing wordt (een deel van de afstand) gelopen. Daarbij speelt in veel gevallen de vraag welke loopafstanden mensen bereid zijn om te lopen. Daarbij blijkt het verplaatsingsmotief een belangrijke indicator

Lees meer

Innovatie: Flexibele parkeermachtiging voor deelauto’s

Gemeenten geven onafhankelijk van elkaar parkeervergunningen af aan aanbieders van deelauto’s. Hiermee stimuleren ze weliswaar het gebruik van deelauto’s, maar deze aanpak leidt tot veel werk voor gemeenten en

Lees meer

Parkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030

Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Wat zijn de uitgangspunten hoe hangt dit samen met nieuwe autoparkeer­normen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.

Lees meer

ParkBee viert jubileum met 250ste locatie in Nederland

Het parkeerplatform ParkBee bestaat deze maand vijf jaar en viert dit jubileum met het openen van de 250ste Nederlandse parkeerlocatie.

Lees meer

NS app laat nu vrije parkeerplaatsen zien bij P+R locaties

Reizigers die met de auto naar het station willen, kunnen een nieuwe functie gebruiken in de NS app. De applicatie laat vanaf nu zien of er nog parkeerplekken vrij zijn op de P+R locatie.

Lees meer

Parkeren door een ruimtelijke bril bezien

De coronamaatregelen hebben laten zien hoe het kan zijn, een bereikbare stad. Om deze bereikbaarheid vast te houden is het zaak om het parkeervraagstuk eerder en beter beet te pakken.

Lees meer
1 2 3 4 5

Ook kennis delen?

Mis je informatie? Of wil je interessante projecten, nieuwe ontwikkelingen of white papers over het thema MaaS, Mobility as a Service delen? Stuur dan je artikel naar communicatie@vexpan.nl.

Via de digitale nieuwsbrief houden wij onze leden op de hoogte over nieuwe informatie.

Deel hier je kennis

Aanmeldformulier lidmaatschap

"*" geeft vereiste velden aan

Organisatie

Contactpersoon

Gegevens facturatie

Verklaring*