Vexpan staat voor kennis delen. We plaatsen nieuwsberichten uit de branche en van de vereniging. Daarnaast delen we ook eigen artikelen van de Vexpansie redactie. Zo blijf je als professional in de parkeersector op de hoogte. De berichten bevatten nieuws over beleid, ontwikkelingen en realisaties op parkeergebied, maar natuurlijk ook interviews, columns en achtergrondartikelen. Alle artikelen zijn online op te zoeken en terug te vinden:
– op thema
– op trefwoord in de zoekfunctie
– op volgorde van verschijning
– op jaartal.
De redactie bestaat uit actieve leden van onze branchevereniging. Bijna wekelijks publiceren wij een artikel op de website, geschreven of georganiseerd door de redactie van Vexpansie. Deze worden ook opgenomen in de maandelijkse nieuwsbrief Vexpansie.
Tot 1 januari 2023 verscheen Vexpansie 4x per jaar in print. Vexpansie was hét ‘vakblad’ in de vorm van informatieve artikelen voor de parkeerprofessional in Nederland. Na 35 jaar zijn we overgegaan naar online.
Nieuwsoverzicht
CJIB wil menselijker zijn bij innen verkeersboetes
Het CJIB wil meer ruimte om te kunnen stoppen met verhogingen bij het innen van verkeersboetes, waaronder parkeerboetes. Verhogingen kunnen ‘evident onredelijke gevolgen hebben. Dat meldt CJIB in zijn Stand van de Uitvoering 2023.
Lees meerFiets wint terrein op de auto: Wijchen neemt stappen naar duurzamer parkeerbeleid
De auto voor de deur parkeren? In het nieuwe parkeerbeleid van Wijchen is dat niet meer vanzelfsprekend. Er komen meer parkeerplekken voor fietsen en meer groen.
Lees meerAlkmaar introduceert scanauto op 1 september 2024
Uit onderzoek is gebleken dat één op de drie automobilisten niet betaalt voor het parkeren. Om dat aantal naar beneden te brengen, zet Alkmaar vanaf 1 september een elektrische scanauto in.
Lees meerTweede parkeergarage in Hoogeveen is 'ingewikkelde puzzel'
Nieuw parkeerbeleid in Hoogeveen moet het automobilisten in de toekomst makkelijker maken een plekje te vinden in het stadscentrum.
Lees meerAlkmaar liep zo'n 2 miljoen euro parkeergeld mis: een derde betaalt niet
Straatparkeerders betalen niet of onvoldoende in Alkmaar. De inzet van een scanauto moet hier na de zomer verandering in brengen.
Lees meerBurgerinitiatief Den Haag referendum betaald parkeren
Er zijn genoeg handtekeningen opgehaald om een referendum te houden over het invoeren van betaald parkeren in Den Haag. De vraag is of inwoners wel of geen voorstander zijn van het uitbreiden van het betaald parkeren in meerdere wijken.
Lees meerVan de redactie Vexpansie
Infographic Veilig parkeren en laden elektrische voertuigen
Er komen steeds meer elektrisch aangedreven auto’s in Nederland. Om veilig parkeren en laden van deze voertuigen in parkeergarages mogelijk te maken is een infographic opgesteld
Lees meerHoe een gestroomlijnde aanpak een complexe transitie in goede banen kan leiden
De wereld om ons heen verandert. Zo ook de kijk op parkeren. In veel steden zijn om die reden grote gemeentelijke transities naar digitale parkeerketens gaande. Dergelijke veranderingen staan of vallen met een gedegen ingericht proces.
Lees meerElaadNL kennis en innovatie om groei elektrisch rijden te ondersteunen
Sinds de intrede van elektrische auto’s in Nederland in 2009 is ElaadNL actief. Maar wat is hun rol nu precies? We enkele vragen aan twee medewerkers van ElaadNL: Nazir Refa (Senior data analist) en Daan Hammer (Projectmanager marktontwikkeling).
Lees meerMobiliteitshubs en de parkeersector
Mobiliteitshubs staan volop in de belangstelling, en kunnen kansen bieden voor beleidsmakers en andere stakeholders. Het KiM heeft onderzocht wat de potentie van hubs is, en welke succesvoorwaarden daarbij
Lees meerParkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030
Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Wat zijn de uitgangspunten hoe hangt dit samen met nieuwe autoparkeernormen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.
Lees meerBeter passende parkeernormen voor woningen
In Nederland is tot 2035 behoefte aan driekwart miljoen extra woningen. Om dit te bereiken is het noodzakelijk dat investeringen door beleggers, ontwikkelaars en corporaties rendement opleveren dan wel binnen financiële kaders blijven; dit voor een sluitende businesscase.
Lees meerMis je nieuws?
Heb je nieuws dat je met ons en de parkeerbranche wilt delen? Voor hier op de website, in de Vexpan nieuwsbrief of voor een kennisartikel in samenwerking met onze redactie van Vexpansie? Stuur je persbericht of idee dan naar communicatie@vexpan.nl.