Beleidsadviseur Parkeren, verrassend veelzijdig

Als je nog aan het nadenken bent over wat je zou willen worden, over wat je na je middelbare school wil gaan doen, moet je dit artikel niet overslaan maar even rustig jezelf de tijd gunnen om het te lezen en het op je in laten werken.

 

[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2021-4. | Tekst Christian Ratering]

 

Toen ik als jochie van acht door mijn wijk liep droomde ik niet van een baan als beleidsadviseur Parkeren. Ik wist niet eens dat zo’n functie bestond. En in die tijd waren er in mijn wijk eigenlijk geen parkeerproblemen. ’s Ochtends liep ik tussen de huizen door over het trottoir naar school en vond dat ook heel gewoon. Mijn klasgenootjes kwamen ook vaak lopend en sommigen met de fiets. Parkeerplaatsen dichtbij huis stonden vaak leeg. Op straat voetballen of stoepranden met een buurjongen pasten in het straatbeeld. Al voetballend over straat naar een sportveldje rennen idem dito. Buren vertelden zelden over files of het moeten zoeken naar een parkeerplaats. Tegenwoordig is dit wel anders. Dat geldt ook voor het nadenken over een beroep voor de toekomst. Op veel manieren kunnen kinderen en hun ouders veel te weten komen over allerlei beroepen. Alleen lijkt het kiezen voor een baan als verkeerskundige, verkeersbeleidsmedewerker of parkeerbeleidsmedewerker nog niet zo voor de hand te liggen, ondanks de veelzijdigheid hiervan.

 

Veelzijdigheid
Die veelzijdigheid komt onder meer voort uit het brede samenwerkende palet aan professionals (onder andere stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten, juristen, communicatieadviseurs, planologen, verkeerskundigen, bouwkundigen, financieel adviseurs, bestuurskundigen, bedrijfskundigen, beleidsadviseurs, projectontwikkelaars, wetenschappelijk onderzoekers etc.) die er voor zorgt dat werknemers bij hun werkgever kunnen komen, dat scholieren naar school kunnen fietsen, dat een arts fysiek zorg kan verlenen aan zijn of haar patiënten, dat recreanten naar een park of in een aangenaam stadscentrum kunnen lopen en dat we onze steeds complexer wordende verkeerssystemen laten aansluiten bij de duurzaamheidsopgaven van onze samenleving, om die ‘zo netjes mogelijk’ door te kunnen geven aan toekomstige generaties.

 

De veelzijdigheid van het vak komt niet alleen tot uiting in de samenwerking met professionals van de eigen gemeente, adviesbureaus met specialistische kennis, buurgemeenten en andere overheden, maar ook met mensen die er wonen en werken en een project willen ontwikkelen. Te denken valt aan een woningbouwproject of een project dat inzet op stimuleren van duurzame mobiliteit en het vrijspelen van parkeerruimte die teruggegeven kan worden aan bijvoorbeeld de natuur.

 

Menselijke maat
Nog veelzijdiger wordt ons vak doordat er een beweging gaande is die steeds nadrukkelijker vraagt om de menselijke maat te betrekken in ontwikkelplannen. Een beweging die mensen als vertrekpunt neemt bij ontwikkelingen. Ook kent ons vak de nodige uitdagingen, zoals het bijdragen aan luchtkwaliteit en verminderen van geluidsoverlast; aan een inclusieve samenleving; aan de woningbouwopgave en de hieruit volgende mobiliteitsbehoeften. Ontwikkelingen waarvan de komende jaren de invloed zichtbaar gaat worden in beleid. Daarnaast zullen eventueel blijvende effecten van de coronaperiode ook hierin mogelijk een plek krijgen. Dus naast samenwerking ben je als beleidsadviseur Parkeren continu op de hoogte van actuele en toekomstige ontwikkelingen in de samenleving. Ook dat maakt dit vak ontzettend boeiend. Het mooiste is natuurlijk wanneer het samenspel van mensen met uiteenlopende professionele en persoonlijke achtergronden tot een voor een stad of dorp welkome realisatie en benutting van de ruimte leidt, ook voor de langere termijn, voor toekomstige generaties.

 

Wil je weten hoe een professional op het gebied van parkeren betekenisvol is bij ruimtelijke ontwikkeling? Blader dan eens door de Vexpansie. Het is te veel om in één artikel te beschrijven. En dat zegt ook iets over de veelzijdigheid van dit vak.

 

Tekst: Christian Ratering, Beleidsmedewerker Parkeren, Gemeente Ede

Tags

Opleiding

Bekijk meer artikelen

Maximumbedrag naheffingsaanslag parkeerbelasting 2025 vastgesteld

Per 1 januari 2025 mogen gemeenten maximaal € 78,80 in rekening brengen voor de kosten die zijn gemoeid met het opleggen van een naheffingsaanslag parkeerbelasting.

Lees meer

Dit is waarom Enschede niet kan optreden tegen 'spookauto's'

Langs de straten van Enschede staan ze er treurig bij: auto’s zonder kenteken, vernielde ramen, omsingeld door onkruid. Waarom grijpt de gemeente niet in bij deze weesauto’s? De zaak is ingewikkelder dan hij op het eerste gezicht lijkt.

Lees meer

Goudappel deelt inzichten uit belevingsonderzoek: hoe fietsparkeergarages aantrekkelijker worden

Op dinsdag 1 oktober organiseert Vexpan, samen met premium partner Goudappel, een webinar waarin belevingsonderzoek centraal staat. Het webinar vindt plaats van 11.00 tot uiterlijk 12.00 uur.

Lees meer

Haarlem staat ‘kabelarm’ toe, laadkabels voortaan door de lucht

De kabelarm en de kabelgoot is in gemeente Haarlem binnenkort niet meer verboden. Het initiatiefvoorstel tot het wijzigen van de wet van de Christenunie is onlangs aangenomen door de gemeenteraad.

Lees meer

Brandveiligheid lithium-ion energiedragers

Er is (nog steeds) veel te doen rondom lithium-ion energiedragers. Of het nu gaat om op- en overslag van energiedragers of het gebruik van energiedragers in bijvoorbeeld fietsen, scooters of auto’s. In beide gevallen wordt regelmatig het nieuws gehaald.

Lees meer

Nieuwe functie van Google Maps laat zien waar je kan parkeren

Google Maps heeft een handige tool toegevoegd om je te helpen parkeren in de buurt van je bestemming, wat vooral handig is als je nog nooit op die plek bent geweest.

Lees meer
1 2 3 49