VvE’s met laadpalen definitief btw-plichtig, tot duizenden euro’s financieel voordeel
VvE’s die laadpalen via de gemeenschappelijke stroomaansluiting hebben geïnstalleerd, zijn btw-plichtig. VVE Laadloket meldt dat een recente uitspraak van de Belastingdienst duidelijkheid schept en financiële voordelen kan opleveren voor betrokken Verenigingen van Eigenaren (VvE’s).
Dubbele heffing
De problematiek ontstond doordat VvE’s als eindgebruiker 21 procent btw betalen aan de energieleverancier. Wanneer deze stroom wordt doorgeleverd aan een exploitant van laadpalen, die op zijn beurt kosten doorbelast aan gebruikers, werd over dezelfde stroom nogmaals 21 procent btw gerekend.
Dit leidde tot onbedoelde dubbele btw-betaling. Deze extra kosten maken het thuis opladen van elektrische auto’s duurder en daardoor minder aantrekkelijk voor bewoners.
Definitieve duidelijkheid
VVE Laadloket heeft zich ingezet om helderheid te krijgen in deze kwestie en benaderde de Belastingdienst met een concrete casus van VvE Châtelet in Zeist. De Belastingdienst oordeelde dat een VvE btw-plichtig is voor het laadsysteem omdat het deelneemt aan economisch verkeer.
Deze uitspraak is belangrijk voor alle VvE’s in Nederland die laadpalen hebben geïnstalleerd of dit overwegen. Het schept duidelijkheid in een kwestie waar volgens VVE Laadloket jarenlang onduidelijkheid over bestond. > Lees verder
Meer informatie
> Bron en lees verder: Nederlandelektrisch.nl
Meer nieuws
Slimme laadpleinen breken door in Nederland
Laadpleinen waar groepen elektrische auto’s slim opgeladen worden, zijn definitief doorgebroken in Nederland. Dat is de conclusie van de Proeftuin Slimme Laadpleinen
Lees meerElektrisch rijden in 2050: een nieuwe prognose van ElaadNL
Eind 2021 heeft E-laad een Outlook uitgebracht waarin wordt ingegaan op het perspectief voor het elektrisch rijden voor een verdere toekomst en heeft daarbij gekeken naar de ontwikkeling tot het jaar 2050.
Lees meerElektrisch of waterstof?
Maatregelen tegen klimaatverandering, luchtverontreiniging en terugdringing van fossiele brandstoffen hebben tot gevolg dat de auto met verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Alternatieven voor de toekomst zijn enerzijds (volledig) elektrische auto’s, en anderzijds waterstofauto’s.
Lees meerSnelladen niet populair bij ev-rijders
De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.
Lees meerWanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?
Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.
Lees meerZonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk
De klimaatwet in Frankrijk bepaalt: Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto's kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen.
Lees meerNog geen lid?
Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:
- Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
- Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
- Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen