Voortgang CLIP in 2021
Op 4 maart 2021 is het Convenant laadinfrastructuur in parkeergarages (CLIP) ondertekend. Met de ambitie om in 2025 gemiddeld 5% van de parkeerplekken in parkeergarages te hebben voorzien van laadpunten en in 2030 gemiddeld 10%. Een jaar later: wat is de voortgang in het afgelopen jaar?
Werkgroep en uitvoeringsprogramma
Na de ondertekening is voor de zomer van 2021 een werkgroep geformeerd en een uitvoeringsprogramma vastgesteld voor 2021-2022. In de CLIP werkgroep vindt afstemming plaats met eigenaren, exploitanten en beheerders van parkeergarages in het publieke – en private domein alsook met andere bij de laadinfrastructuur betrokken stakeholders. Binnen de kaders van het convenant wordt ook gesproken over het wegnemen van mogelijke blokkades bij het realiseren van de ambities.
Samenwerking transitie elektrische mobiliteit
De werkgroep werkt vanuit specifieke deskundigheid onderwerpen uit die bijdragen aan de
transitie naar elektrische mobiliteit. Het uitgangspunt is dat zoveel als mogelijk wordt aangesloten
bij bestaande gremia, bijvoorbeeld werkgroepen binnen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur
(NAL), tenzij blijkt dat het specifieke problematiek betreft. Op de site Dutch Mobility Innovations (DMI) is een besloten samenwerkingsruimte voor de werkgroepleden ingericht.
Eerste dataverzameling 2021
Bij de werkgroep komt op basis van de verzamelde data het volgende beeld naar voren: eind 2021 zijn gemiddeld 0,9% van de parkeerplekken van commerciële parkeergarages voorzien van laadpunten (1363 laadpunten op de 150.108 parkeerplekken). Eind 2020 was de schatting op basis van het onderzoek van OverMorgen gemiddeld 0,5%.
Het convenant omvat een samenwerking tussen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Vexpan, het Platform voor Parkeren in Nederland. Het doel is om in verschillende samenstellingen de uitrol van laadinfrastructuur in parkeergarages te bevorderen en te faciliteren. Het laden van een elektrisch voertuig moet net zo makkelijk worden als het opladen van de mobiele telefoon.
Samenstelling werkgroep CLIP
Peter Dingemans (voorzitter en bestuurslid Vexpan en EPA)
Pezjman Mortezayi (secretaris en beleidsondersteuner IenW)
Hans ten Barge (ketenregisseur parkeren, gemeente Arnhem)
Johan Tol (Interparking)
Carlo Barten (directeur van APCOA Parking Nederland),
Hugo Niesing (Resoursefully Consulting, gemeente Amsterdam)
Richard Hovinga (beleidsmedewerker Duurzame Mobiliteit, IenW,)
Marcel Laeven (Corporate Manager Innovations, Q-Park/P1)
Marcel Buters (Stedin)
Wilco van de Vosse (SHPV)
Giel Hagelaar (Parkeermanager/projectleider, gemeente Helmond)
André Wielaard (voorzitter Vexpan, EasyPark)
Ties de Groot (bestuurslid Vexpan)
Peter Vissers (Strategisch Beleidsadviseur Parkeren, gemeente Dordrecht en lid commissie
gemeente, Vexpan)
Meer nieuws
Elektrisch rijden in 2050: een nieuwe prognose van ElaadNL
Eind 2021 heeft E-laad een Outlook uitgebracht waarin wordt ingegaan op het perspectief voor het elektrisch rijden voor een verdere toekomst en heeft daarbij gekeken naar de ontwikkeling tot het jaar 2050.
Lees meerElektrisch of waterstof?
Maatregelen tegen klimaatverandering, luchtverontreiniging en terugdringing van fossiele brandstoffen hebben tot gevolg dat de auto met verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Alternatieven voor de toekomst zijn enerzijds (volledig) elektrische auto’s, en anderzijds waterstofauto’s.
Lees meerSnelladen niet populair bij ev-rijders
De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.
Lees meerWanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?
Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.
Lees meerZonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk
De klimaatwet in Frankrijk bepaalt: Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto's kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen.
Lees meerRotterdam Nederlands meest EV-vriendelijke gemeente
Gemeente Rotterdam is het meest vriendelijk voor elektrische rijders in Nederland. Dit maakt ALD Automotive bekend. Het is de eerste keer dat de leasemaatschappij de verkiezing ‘Meest EV-vriendelijke gemeente’ houdt.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.