Voortgang CLIP in 2021

Gepubliceerd op: 04 maart 2022

Op 4 maart 2021 is het Convenant laadinfrastructuur in parkeergarages (CLIP) ondertekend. Met de ambitie om in 2025 gemiddeld 5% van de parkeerplekken in parkeergarages te hebben voorzien van laadpunten en in 2030 gemiddeld 10%. Een jaar later: wat is de voortgang in het afgelopen jaar?

 

Werkgroep en uitvoeringsprogramma
Na de ondertekening is voor de zomer van 2021 een werkgroep geformeerd en een uitvoeringsprogramma vastgesteld voor 2021-2022. In de CLIP werkgroep vindt afstemming plaats met eigenaren, exploitanten en beheerders van parkeergarages in het publieke – en private domein alsook met andere bij de laadinfrastructuur betrokken stakeholders. Binnen de kaders van het convenant wordt ook gesproken over het wegnemen van mogelijke blokkades bij het realiseren van de ambities.

 

Samenwerking transitie elektrische mobiliteit
De werkgroep werkt vanuit specifieke deskundigheid onderwerpen uit die bijdragen aan de
transitie naar elektrische mobiliteit. Het uitgangspunt is dat zoveel als mogelijk wordt aangesloten
bij bestaande gremia, bijvoorbeeld werkgroepen binnen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur
(NAL), tenzij blijkt dat het specifieke problematiek betreft. Op de site Dutch Mobility Innovations (DMI) is een besloten samenwerkingsruimte voor de werkgroepleden ingericht.

 

Eerste dataverzameling 2021
Bij de werkgroep komt op basis van de verzamelde data het volgende beeld naar voren: eind 2021 zijn gemiddeld 0,9% van de parkeerplekken van commerciële parkeergarages voorzien van laadpunten (1363 laadpunten op de 150.108 parkeerplekken). Eind 2020 was de schatting op basis van het onderzoek van OverMorgen gemiddeld 0,5%.

 

Het convenant omvat een samenwerking tussen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Vexpan, het Platform voor Parkeren in Nederland. Het doel is om in verschillende samenstellingen de uitrol van laadinfrastructuur in parkeergarages te bevorderen en te faciliteren. Het laden van een elektrisch voertuig moet net zo makkelijk worden als het opladen van de mobiele telefoon.

 

Samenstelling werkgroep CLIP
Peter Dingemans (voorzitter en bestuurslid Vexpan en EPA)
Pezjman Mortezayi (secretaris en beleidsondersteuner IenW)
Hans ten Barge (ketenregisseur parkeren, gemeente Arnhem)
Johan Tol (Interparking)
Carlo Barten (directeur van APCOA Parking Nederland),
Hugo Niesing (Resoursefully Consulting, gemeente Amsterdam)
Richard Hovinga (beleidsmedewerker Duurzame Mobiliteit, IenW,)
Marcel Laeven (Corporate Manager Innovations, Q-Park/P1)
Marcel Buters (Stedin)
Wilco van de Vosse (SHPV)
Giel Hagelaar (Parkeermanager/projectleider, gemeente Helmond)
André Wielaard (voorzitter Vexpan, EasyPark)
Ties de Groot (bestuurslid Vexpan)
Peter Vissers (Strategisch Beleidsadviseur Parkeren, gemeente Dordrecht en lid commissie
gemeente, Vexpan)

 

> Meer over het convenant met IenW | CLIP

> Meer over dit thema: E-laden

Tags

elektrisch rijden CLIP laadinfrastructuur parkeergarage convenant

Meer nieuws

Hyper-efficiënte elektrische auto’s besparen potentieel 2,2 miljard euro aan verzwaringen

Hyper-efficiënte elektrische auto’s kunnen een positieve bijdrage leveren aan de energietransitie én de benodigde investeringen in de energie-infrastructuur verlagen.

Lees meer

Vexpan Nationaal Parkeercongres gericht op groene toekomst

Hoe maak je parkeren ondersteunend aan ambities van gebieden en steden? Dit was het thema van het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres, waar ook het Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven 2023 is gepresenteerd.

Lees meer

EPA-2022 Congres

Van 12 -14 september is het EPA-Congres in Brussel. Vexpanleden krijgen korting op de toegang.

Lees meer

Fastned verhoogt laadtarieven snelladen om stijgende energieprijzen

Fastned, de uitbater van laadstations voor elektrische auto's, verhoogt met ingang van maandag zijn tarieven. Dat komt door de stijgende energieprijzen in Europa. Vanwege de onzekerheid, gaat het bedrijf de tarieven maandelijks herzien en zo nodig aanpassen.

Lees meer

Elektrisch vervoer en brandveiligheid: trends, issues en toekomst

De energietransitie betekent dat er steeds meer elektrische voertuigen in gebruik zijn. Daarmee ontstaan allerlei risico’s voor brandveiligheid. De actuele ontwikkelingen en de opgaven voor brandpreventie.

Lees meer

Parkeerkorting voor elektrische auto’s vanaf volgend jaar

Gemeenten mogen vanaf volgend jaar lagere parkeertarieven rekenen voor elektrische auto’s en auto’s die op waterstof rijden. Het kabinet is van plan de Gemeentewet daarvoor aan te passen.

Lees meer
1 2 3 4 9

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief