Voortgang CLIP in 2021

Gepubliceerd op: 04 maart 2022

Op 4 maart 2021 is het Convenant laadinfrastructuur in parkeergarages (CLIP) ondertekend. Met de ambitie om in 2025 gemiddeld 5% van de parkeerplekken in parkeergarages te hebben voorzien van laadpunten en in 2030 gemiddeld 10%. Een jaar later: wat is de voortgang in het afgelopen jaar?

 

Werkgroep en uitvoeringsprogramma
Na de ondertekening is voor de zomer van 2021 een werkgroep geformeerd en een uitvoeringsprogramma vastgesteld voor 2021-2022. In de CLIP werkgroep vindt afstemming plaats met eigenaren, exploitanten en beheerders van parkeergarages in het publieke – en private domein alsook met andere bij de laadinfrastructuur betrokken stakeholders. Binnen de kaders van het convenant wordt ook gesproken over het wegnemen van mogelijke blokkades bij het realiseren van de ambities.

 

Samenwerking transitie elektrische mobiliteit
De werkgroep werkt vanuit specifieke deskundigheid onderwerpen uit die bijdragen aan de
transitie naar elektrische mobiliteit. Het uitgangspunt is dat zoveel als mogelijk wordt aangesloten
bij bestaande gremia, bijvoorbeeld werkgroepen binnen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur
(NAL), tenzij blijkt dat het specifieke problematiek betreft. Op de site Dutch Mobility Innovations (DMI) is een besloten samenwerkingsruimte voor de werkgroepleden ingericht.

 

Eerste dataverzameling 2021
Bij de werkgroep komt op basis van de verzamelde data het volgende beeld naar voren: eind 2021 zijn gemiddeld 0,9% van de parkeerplekken van commerciële parkeergarages voorzien van laadpunten (1363 laadpunten op de 150.108 parkeerplekken). Eind 2020 was de schatting op basis van het onderzoek van OverMorgen gemiddeld 0,5%.

 

Het convenant omvat een samenwerking tussen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Vexpan, het Platform voor Parkeren in Nederland. Het doel is om in verschillende samenstellingen de uitrol van laadinfrastructuur in parkeergarages te bevorderen en te faciliteren. Het laden van een elektrisch voertuig moet net zo makkelijk worden als het opladen van de mobiele telefoon.

 

Samenstelling werkgroep CLIP
Peter Dingemans (voorzitter en bestuurslid Vexpan en EPA)
Pezjman Mortezayi (secretaris en beleidsondersteuner IenW)
Hans ten Barge (ketenregisseur parkeren, gemeente Arnhem)
Johan Tol (Interparking)
Carlo Barten (directeur van APCOA Parking Nederland),
Hugo Niesing (Resoursefully Consulting, gemeente Amsterdam)
Richard Hovinga (beleidsmedewerker Duurzame Mobiliteit, IenW,)
Marcel Laeven (Corporate Manager Innovations, Q-Park/P1)
Marcel Buters (Stedin)
Wilco van de Vosse (SHPV)
Giel Hagelaar (Parkeermanager/projectleider, gemeente Helmond)
André Wielaard (voorzitter Vexpan, EasyPark)
Ties de Groot (bestuurslid Vexpan)
Peter Vissers (Strategisch Beleidsadviseur Parkeren, gemeente Dordrecht en lid commissie
gemeente, Vexpan)

 

> Meer over het convenant met IenW | CLIP

> Meer over dit thema: E-laden

Tags

elektrisch rijden CLIP laadinfrastructuur parkeergarage convenant

Meer nieuws

Uitreiking Q-Park Student-Award 2023

Op 9 november is in Maastricht wederom de Q-Park Student-Award uitgereikt. Deze werd in 2014 door samenwerking van Q-Park met de Erasmus Universiteit Rotterdam in het leven geroepen.

Lees meer

Nieuwe ontwikkelingen EPA

EPA heeft een nieuwe verenigingsstructuur. Tijdens de ALV is Peter Dingemans als bestuurslid verkozen tot een nieuwe termijn. Bovendien is hij vanuit het EPA bestuur gevraagd om voorzitter te worden van de nieuwe werkgroep op het gebied van EV-laden en brandveiligheid.

Lees meer

Utrecht eerste stad wereldwijd die elektrische deelauto’s gebruikt als grootschalige buurtbatterijen

Inwoners van Vexpan lid Utrecht krijgen als eerste in Nederland de kans om grootschalig te ervaren wat een ‘rijdende buurtbatterij’ kan betekenen.

Lees meer

Duurzame laadoplossingen die inspelen op een snel veranderende behoefte

De transitie naar duurzame energie gaat wellicht te snel voor het stroomnet. Het net moet verzwaard worden om aan de stijgende vraag te kunnen blijven voldoen. Daarom is het gebruik van groene energie cruciaal.

Lees meer

Iedereen zijn eigen elektrische auto, moeten we dat willen?

De winning van lithium is enorm vervuilend en schadelijk voor de natuur. Ook is het met de huidige geo-politieke spanningen maar zeer de vraag of de beschikbaarheid voldoende gewaarborgd is. Is het tijd om een stapje terug te doen?

Lees meer

Europees akkoord vernieuwde AFIR-regels elektrisch rijden

Snelladen met een elektrische auto in Europa wordt nog makkelijker. Er is een handtekening onder het akkoord voor de vernieuwde AFIR-regels gezet. Waar gaat het precies om?

Lees meer
1 2 3 4 5 6 17

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief