Toename van 10 procent van incidenten met elektrische en hybride voertuigen in 2024

Gepubliceerd op: 15 mei 2025

Schoon rijden, en dan met name elektrisch, brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee voor de hulpdiensten. Het NIPV en de Teams Brandonderzoek van de veiligheidsregio’s onderzochten hoe vaak de brandweer in 2024 moest uitrukken voor incidenten met alternatief aangedreven voertuigen (AAV’s), zoals elektrische auto’s of voertuigen op waterstof. De ‘Jaarrapportage 2024 Incidenten met alternatief aangedreven voertuigen’ geeft inzicht in het aantal en de aard van incidenten. De rapportage laat een toename van 10 procent zien van incidenten met elektrische en hybride voertuigen ten opzichte van 2023.

 

De cijfers op een rij
In totaal waren er in 2024 356 incidenten met AAV’s waarbij de brandweer ter plaatse kwam. Dat ging om 135 ongevallen en 221 voertuigbranden.

Bij die 135 ongevallen waren 141 alternatief aangedreven voertuigen betrokken. Ruim 46 procent van de bij ongevallen betrokken voertuigen was volledig elektrisch en iets meer dan 51 procent had een (plug-in) hybride aandrijving. Bij 7 ongevallen vloog het voertuig in brand, waarbij in 2 gevallen de accu zelf de boosdoener was.

De brandweer trad hierbij op met speciale bescherming, zoals 1000V-handschoenen en warmtebeeldcamera’s. Soms werd een voertuig in een dompelcontainer gezet om te voorkomen dat het opnieuw in brand vloog.

 

Branden: wat valt op?
Er waren in totaal 221 voertuigbranden, waarbij in totaal 241 voertuigen betrokken waren.

  1. Van de 241 voertuigen die betrokken waren bij brand, had bijna de helft een volledig elektrische aandrijving. In 23 procent van de gevallen waarbij voertuigen met accu’s betrokken waren, heeft de accu ook daadwerkelijk gebrand.
  2. 46 voertuigen stonden aan een laadpaal tijdens de brand, in 17 van deze gevallen was bij deze branden de accu betrokken. In totaal zijn 29 voertuigen volledig ondergedompeld in een dompelcontainer.

 

Lees jaarrapportage 2024 en factsheet

 

Meer informatie:
> Bron: NPIV
> Meer over thema E-laden
> Werkgroep CLIP

Tags

Brandveiligheid jaarrapportage accu's

Meer nieuws

Advies Onderzoeksraad na instorten hellingbanen parkeergarage Nieuwgein

Alle partijen die betrokken zijn bij het ontwerp, de bouw en het gebruik van een gebouw moeten gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van dat gebouw. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in het onderzoeksrapport over de ingestorte hellingbanen van de parkeergarage bij het ziekenhuis in Nieuwegein.

Lees meer

Parkeergarage in Dokkum uit voorzorg dicht om slechte staat

De gemeente heeft Parkeergarage ’t Panwurk Dokkum uit voorzorg per direct gesloten. Uit een inspectieronde zijn er onder andere aan de betonnen bovendekken gebreken geconstateerd.

Lees meer

Onderzoek naar ‘best practices’ voor berging elektrische voertuigen uit parkeergarages

Het NIPV heeft, in opdracht van IenW, onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor het veilig verwijderen van elektrische voertuigen (EV’s) uit parkeergarages bij incidenten.

Lees meer

Precies 1 jaar later: opruimen puin parkeergarage Nieuwegein mag beginnen

Precies een jaar na het instorten van de hellingbanen in de parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein, is er een goedgekeurd sloopplan. Dit meldt RTV Utrecht.

Lees meer

Apparatuur in parkeergarages Breda vernieuwd

In opdracht van Gemeente Breda moderniseerde Scheidt & Bachmann Benelux 5 parkeergarages in de stad met focus op innovatie en gebruiksgemak.

Lees meer

Onderzoek naar rol batterijmanagementsysteem ter preventie thermal runaway

Het NIPV heeft onderzoek gedaan naar de rol die een batterijmanagementsysteem (BMS) kan spelen bij het voorkomen van een thermal runaway.

Lees meer
1 2 3 25

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief