Vexpan in RTL Nieuws
RTL Nieuws bericht: ‘Auto’s in Europa zijn steeds breder, maar daar zijn de (smalle) straten en parkeerplaatsen niet op berekend.’ Namens Vexpan, Platform Parkeren Nederland werkt bestuurslid Peter Dingemans mee aan het nieuwsitem.
Het nieuwsitem is naar aanleiding van een bericht in The Guardian. De Britse krant schrijft over een onderzoek naar het Europese wagenpark dat werd uitgevoerd door Transport & Environment, een koepelorganisatie voor Europese ngo’s die zich inzetten voor duurzame mobiliteit. De liefde van automobilisten voor SUV’s heeft ervoor gezorgd dat auto’s in Europa sinds 2001 elke twee jaar gemiddeld een centimeter breder zijn geworden. De onderzoekers pleiten voor een Europees maximum, omdat de auto’s buitenproportioneel veel ruimte zouden innemen.
Reactie Vexpan
Peter Dingemans van Vexpan: ‘Wij denken dat we wel naar een verbreding van parkeerplaatsen toe moeten. De lengte is niet het probleem, maar wel de breedte. We denken dat het goed is hiervoor meer aandacht te hebben, zeker bij nieuwbouwprojecten. En daar wordt ook rekening mee gehouden, voor zover dat mogelijk is.’
> Het nieuwsitem is te zien op 18:18 en de bijdrage van bestuurslid Peter Dingemans op 19:50.
> Artikel RTL Nieuws
Meer nieuws
Q-Park en Shell openen samen Mobility Hub in Den Haag
Parkeren, snelladen en verder bewegen in de stad op een elektrische (bak)fiets of scooter met een versie koffie of thee to go is nu wel heel gemakkelijk in Den Haag.
Lees meerKeynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’
Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.
Lees meerUitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden
De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. 'Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken.'
Lees meerSociaal bewogen parkeerbeleid
Donald Appleyard, professor aan de Berkeley Universiteit in Californië, heeft in 1969 samen met Mark Lintell een studie gepubliceerd over de invloed van verkeer op de leefbaarheid en kwaliteit van de stad.
Lees meerMaximumtarief naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2024
Het kostentarief dat gemeenten in rekening mogen brengen bij de naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2024 vastgesteld op € 76,70 (was € 72,90).
Lees meerAutoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen
De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.