Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024: Inzicht economische waarde bezoekers centrum
Het Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024, uitgevoerd door Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares, biedt waardevolle inzichten in de relatie tussen mobiliteit en economie in centrumgebieden van Nederland en Vlaanderen. Dit onderzoek, een vervolg op het onderzoek uit 2023, analyseerde de economische impact van bezoekers op basis van hun vervoersmiddel, met gegevens uit bijna 40 centrumgebieden.
Maatschappelijke context: druk op de ruimte neemt toe
De druk op de fysieke ruimte in centrumgebieden neemt toe. Er zijn drie grote ruimtevragers: aanbod (o.a. winkels, horeca), openbare ruimte (o.a. groen, water, terrassen) en mobiliteit (o.a. infrastructuur, parkeren). Een goed evenwicht is essentieel voor de economische vitaliteit van centrumgebieden. Toch is het voor veel steden lastig om te bepalen hoe de fysieke ruimte ingericht moet worden en welke impact de keuzes hebben op de economie van een centrumgebied. Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares onderzochten de relatie tussen mobiliteit en economie in 40 centrumgebieden van Nederland en Vlaanderen.
Herkomst, gemak en reistijd belangrijkste factoren
De bevindingen tonen aan dat de mobiliteitskeuze van bezoekers sterk afhankelijk is van herkomst, gemak en reistijd. Bezoekers die te voet of met de fiets komen, besteden minder per keer, maar komen vaker. Hierdoor vertegenwoordigt één voetganger meer economische waarde dan één autobezoeker. Auto- en OV-bezoekers, die uit een groter verzorgingsgebied komen, besteden gemiddeld meer per bezoek, maar komen minder vaak. Interessant is dat autobezoekers, ondanks minder frequentie, verantwoordelijk zijn voor het grootste aandeel van de omzet in veel centrumgebieden (47%). Dit komt omdat veel centrumgebieden nog steeds veel unieke autobezoekers weten aan te trekken. Dit staat door landelijke trends wel steeds meer onder druk.
Conclusie: maatwerk is nodig
Het bevorderen van voetgangers- en fietsmobiliteit biedt economisch voordelen, vooral in kleinere centra, waar inwoners vaak te voet of per fiets komen. Tegelijkertijd blijft voor centrumgebieden met grotere regio-functies goede bereikbaarheid voor autobezoekers van groot belang. Het is bij het vaststellen van mobiliteitsbeleid belangrijk om economische impact mee te wegen, waarbij nuance essentieel is in de discussie over mobiliteit en economische vitaliteit van centrumgebieden.
> Toelichting op de belangrijkste onderzoeksresultaten en de complete rapportage.
Meer informatie
> Persbericht van Platform Binnenstadsmanagement
Meer nieuws
Bescherming tegen schadelijke microben door gerichte hygiëne
Door de huidige coronasituatie is hygiëne nog nooit zo actueel geweest, met bijzondere aandacht voor een frequent schoonmaak en, uiteraard, handdesinfectie. Hoe worden en blijven onze parkeergarages
Lees meerSamenwerking Q-Park en INretail voor veilig winkelbezoek
INretail en Q-Park gaan samenwerken en veilig winkelen vanaf 28 april zo effectief mogelijk organiseren met extra aantrekkelijke parkeertarieven in de daluren.
Lees meerParkeren door een ruimtelijke bril bezien
De coronamaatregelen hebben laten zien hoe het kan zijn, een bereikbare stad. Om deze bereikbaarheid vast te houden is het zaak om het parkeervraagstuk eerder en beter beet te pakken.
Lees meerScanauto’s rechtvaardige parkeerhandhaving
Recent verschenen er berichten in de media over het onterecht automatisch uitschrijven van fiscale parkeerboetes (naheffingsaanslagen) door scanauto’s. Hoe zit het nu werkelijk?
Lees meerRegionale parkeerstrategie Utrecht
Een parkeerstrategie voor regio Utrecht uitwerken; het is één van de projecten binnen programma U Ned. De uitdaging? Het instrument ‘parkeren’ zodanig inzetten dat opgaven rondom mobiliteit en verstedelijking
Lees meerGemeentelijk parkeren achter de slagboom
Mag een gemeente zelf bepalen wat de parkeerkosten zijn bij een met een slagboom afsluitbare parkeergarage, die zij zelf beheert? Die vraag was aan de orde in de gemeente Veenendaal.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.