Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024: Inzicht economische waarde bezoekers centrum
Het Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024, uitgevoerd door Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares, biedt waardevolle inzichten in de relatie tussen mobiliteit en economie in centrumgebieden van Nederland en Vlaanderen. Dit onderzoek, een vervolg op het onderzoek uit 2023, analyseerde de economische impact van bezoekers op basis van hun vervoersmiddel, met gegevens uit bijna 40 centrumgebieden.
Maatschappelijke context: druk op de ruimte neemt toe
De druk op de fysieke ruimte in centrumgebieden neemt toe. Er zijn drie grote ruimtevragers: aanbod (o.a. winkels, horeca), openbare ruimte (o.a. groen, water, terrassen) en mobiliteit (o.a. infrastructuur, parkeren). Een goed evenwicht is essentieel voor de economische vitaliteit van centrumgebieden. Toch is het voor veel steden lastig om te bepalen hoe de fysieke ruimte ingericht moet worden en welke impact de keuzes hebben op de economie van een centrumgebied. Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares onderzochten de relatie tussen mobiliteit en economie in 40 centrumgebieden van Nederland en Vlaanderen.
Herkomst, gemak en reistijd belangrijkste factoren
De bevindingen tonen aan dat de mobiliteitskeuze van bezoekers sterk afhankelijk is van herkomst, gemak en reistijd. Bezoekers die te voet of met de fiets komen, besteden minder per keer, maar komen vaker. Hierdoor vertegenwoordigt één voetganger meer economische waarde dan één autobezoeker. Auto- en OV-bezoekers, die uit een groter verzorgingsgebied komen, besteden gemiddeld meer per bezoek, maar komen minder vaak. Interessant is dat autobezoekers, ondanks minder frequentie, verantwoordelijk zijn voor het grootste aandeel van de omzet in veel centrumgebieden (47%). Dit komt omdat veel centrumgebieden nog steeds veel unieke autobezoekers weten aan te trekken. Dit staat door landelijke trends wel steeds meer onder druk.
Conclusie: maatwerk is nodig
Het bevorderen van voetgangers- en fietsmobiliteit biedt economisch voordelen, vooral in kleinere centra, waar inwoners vaak te voet of per fiets komen. Tegelijkertijd blijft voor centrumgebieden met grotere regio-functies goede bereikbaarheid voor autobezoekers van groot belang. Het is bij het vaststellen van mobiliteitsbeleid belangrijk om economische impact mee te wegen, waarbij nuance essentieel is in de discussie over mobiliteit en economische vitaliteit van centrumgebieden.
> Toelichting op de belangrijkste onderzoeksresultaten en de complete rapportage.
Meer informatie
> Persbericht van Platform Binnenstadsmanagement
Meer nieuws
Onderzoek naar bewonersvoorkeuren rond parkeren in woongebieden
De toename van het autobezit en het vaker thuiswerken en online winkelen zorgen voor een veranderende parkeervraag in woonomgevingen
Lees meerOntwikkelingen voor het ESPA-keurmerk voor parkeergarages
De ESPA (European Standard Parking Award) is een onderscheiding die namens de EPA (European Parking Association) wordt verstrekt.
Lees meerInspirerende bijeenkomst Young Professionals met gemeente Leiden
Brainstorm over twee Leidse parkeervraagstukken
Lees meerDe Efteling en parkeren. Over de kleine lettertjes en Klein Duimpje
De uitspraak van de Raad van State over de uitbreidingsplannen van de Efteling. De parkeerregeling uit het bestemmingsplan struikelt namelijk over de kleine lettertjes van de afwijkingsregeling.
Lees meerExpertteam: Eigendom en openbaarheid van parkeervoorzieningen
In een gemeente wordt een bouwplan ontwikkeld voor de bouw van circa tien appartementen. Voor de beoordeling van de daaruit volgende parkeervraag wordt met behulp van de gemeentelijke parkeernormen, en toepassing van de bijbehorende aanwezigheidspercentages, berekend hoeveel parkeerplaatsen op de verschillende maatgevende momenten benodigd zijn.
Lees meerGemeente Hardenberg evalueert en actualiseert gereguleerd parkeren
Net als in vergelijkbare gemeenten in de regio was in de Hardenbergse samenleving discussie over het geldende parkeerbeleid.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.