Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024: Inzicht economische waarde bezoekers centrum

Gepubliceerd op: 29 januari 2025

Het Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024, uitgevoerd door Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares, biedt waardevolle inzichten in de relatie tussen mobiliteit en economie in centrumgebieden van Nederland en Vlaanderen. Dit onderzoek, een vervolg op het onderzoek uit 2023, analyseerde de economische impact van bezoekers op basis van hun vervoersmiddel, met gegevens uit bijna 40 centrumgebieden.

 

Maatschappelijke context: druk op de ruimte neemt toe
De druk op de fysieke ruimte in centrumgebieden neemt toe. Er zijn drie grote ruimtevragers: aanbod (o.a. winkels, horeca), openbare ruimte (o.a. groen, water, terrassen) en mobiliteit (o.a. infrastructuur, parkeren). Een goed evenwicht is essentieel voor de economische vitaliteit van centrumgebieden. Toch is het voor veel steden lastig om te bepalen hoe de fysieke ruimte ingericht moet worden en welke impact de keuzes hebben op de economie van een centrumgebied. Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares onderzochten de relatie tussen mobiliteit en economie in 40 centrumgebieden van Nederland en Vlaanderen.

 

Herkomst, gemak en reistijd belangrijkste factoren
De bevindingen tonen aan dat de mobiliteitskeuze van bezoekers sterk afhankelijk is van herkomst, gemak en reistijd. Bezoekers die te voet of met de fiets komen, besteden minder per keer, maar komen vaker. Hierdoor vertegenwoordigt één voetganger meer economische waarde dan één autobezoeker. Auto- en OV-bezoekers, die uit een groter verzorgingsgebied komen, besteden gemiddeld meer per bezoek, maar komen minder vaak. Interessant is dat autobezoekers, ondanks minder frequentie, verantwoordelijk zijn voor het grootste aandeel van de omzet in veel centrumgebieden (47%). Dit komt omdat veel centrumgebieden nog steeds veel unieke autobezoekers weten aan te trekken. Dit staat door landelijke trends wel steeds meer onder druk.

 

Conclusie: maatwerk is nodig
Het bevorderen van voetgangers- en fietsmobiliteit biedt economisch voordelen, vooral in kleinere centra, waar inwoners vaak te voet of per fiets komen. Tegelijkertijd blijft voor centrumgebieden met grotere regio-functies goede bereikbaarheid voor autobezoekers van groot belang. Het is bij het vaststellen van mobiliteitsbeleid belangrijk om economische impact mee te wegen, waarbij nuance essentieel is in de discussie over mobiliteit en economische vitaliteit van centrumgebieden.

 

> Toelichting op de belangrijkste onderzoeksresultaten en de complete rapportage.

 

Meer informatie
> Persbericht van Platform Binnenstadsmanagement

Tags

binnenstad mobiliteit autobezoeker beleid gemeenten

Meer nieuws

Parkeergarage Ehrenfest - Leiden Bio Science Park

Leiden Bio Science Park is het grootste kenniscluster van Nederland. De campus is volop in ontwikkeling en om deze groei te faciliteren is een concentratie van het parkeren wenselijk en is parkeergarage Ehrenfest gebouwd.

Lees meer

Twyns nieuw lid Vexpan

Graag heet Vexpan QuTwyns van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. Twyns is uw partner op het gebied van digitaal toezicht en handhaving.

Lees meer

De toekomst? Daar moet je mee oefenen

Column van Danielle Snellen van het Planbureau voor de Leefomgeving - plaatsvervangend sectorhoofd Verstedelijking & Mobiliteit.

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld: Hillie Talens

In de visie van Hillie Talens is parkeren in belangrijke mate een financieel-economische opgave.

Lees meer

Goudappel bestaat 60 jaar!

Mobiliteit is meer dan reizen van A naar B. Het speelt ook een grote rol in het gezond, groen, veilig en leefbaar houden van onze leefomgeving.

Lees meer

Maatwerk hard nodig bij logistieke centra

Bij de ontwikkeling van logistieke functies is steeds vaker sprake van een parkeereis die niet meer aansluit bij de daadwerkelijke parkeerbehoefte

Lees meer
1 30 31 32 33 34 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief