Vernieuwde Beleidsregels Parkeren Nijmegen

Gepubliceerd op: 20 november 2024

Bijna jaarlijks worden de Beleidsregels Parkeren herzien. Hierin staan de parkeernormen bij ruimtelijke ontwikkelingen in Nijmegen voor de komende jaren. Alle aanpassingen passen binnen de eerder vastgestelde Parkeernota ‘Parkeren in Nijmegen 2020-2030’. In de laatste update, die het stadsbestuur 19 november 2024 vaststelde, is onder andere opgenomen dat voor autoluwe complexen die worden gebouwd in gebieden waar betaald parkeren geldt, altijd de nodige fietscapaciteit in een gezamenlijke fietsenstalling wordt gerealiseerd én dat er alternatieven voor een eigen auto moeten zijn. Per 25 woningen wordt hierbij uitgegaan van 3 deelauto’s en één elektrische deelbakfiets. Bewoners komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning op straat of een abonnement in een openbare parkeergarage.

 

Lukt het een ontwikkelaar niet om de benodigde deelauto’s op eigen terrein te plaatsen, dan geldt per niet gefaciliteerde deelauto een verplichte storting in het Bereikbaarheidsfonds van € 50.000, -. De gemeente zorgt vervolgens voor plaatsing van deelauto’s in de openbare ruimte dichtbij de betreffende ontwikkeling. Deze deelauto is dan vervolgens door alle bewoners in de omgeving (met een abonnement) te gebruiken en dus niet exclusief voor bewoners van het betreffende complex.

 

Lage parkeernormen voor betere bereikbaarheid van en in de stad
In de Beleidsregels Parkeren staat hoe de gemeente omgaat met parkeren, voor zowel auto als fiets, bij nieuwe ontwikkelingen. Onder nieuwe ontwikkelingen vallen ook transformaties (functieverandering) en sloop met nieuwbouw. Omdat Nijmegen groeit, staat de bereikbaarheid van en in de stad onder druk. Daarom stuurt de gemeente op minder autobezit en -gebruik en meer lopen, fietsen en alternatieven zoals deelmobiliteit. Bij nieuwbouw is hier goed op te sturen met lage parkeernormen. Dat betekent dat minder parkeerplaatsen worden gerealiseerd en dat niet iedere woning een parkeerplaats op eigen terrein heeft. Als er geen parkeren op eigen terrein mogelijk is én de ontwikkeling is in een gebied met betaald parkeren, krijgen bewoners en werknemers geen parkeervergunning of een parkeerabonnement in een openbare parkeergarage. Om overlast te voorkomen voor de bewoners die al in de buurt wonen, wordt dan ook vaak betaald parkeren ingevoerd zodat daar geen auto’s parkeren die er niet horen.

 

Door lage parkeernormen te hanteren, hebben ontwikkelaars meer financiële ruimte om betaalbare woningen te bouwen. Belangrijk voor een groeiende stad als Nijmegen

 

Meer informatie
> Bron: Nijmegen.nl
> Gemeente Nijmegen, lid van Vexpan

Tags

parkeerbeleid gemeente

Meer nieuws

Q-Park Frontenpark flink uitgebreid

In een zeven maanden durende verbouwing is Q-Park Frontenpark niet alleen getransformeerd tot Mobility Hub, maar ook uitgebreid met een drielaagse parkeergarage. Op 25 juni heeft wethouder John Aarts de locatie feestelijk heropend.

Lees meer

EasyPark en Q-Park breiden samenwerking in België verder uit

Eerder bleek al dat Nederlandse gebruikers van de EasyPark formerly Parkmobile app bij een bezoekje aan onze Zuiderburen graag in een Q-Park garage parkeren. Reden voor EasyPark en Q-Park om de samenwerking verder uit te breiden.

Lees meer

Stand convenant laadinfrastructuur in parkeergarages | Interview Vexpan met De Telegraaf

'Flink tekort aan laadpalen in parkeergarages: overvol stroomnet en brandveiligheid gooien roet in het eten.' De Telegraaf over stand van zaken Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP) van Vexpan en Ministerie I&W.

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld | Angelique Breukel: 'Parkeren is nooit saai!'

In haar loopbaan werkte Angelique Breukel bij diverse takken van de overheid. Nu is zij ook adjunct-directeur van adviesbureau Spark en is vanuit die rol direct betrokken bij alle facetten van het parkeervak.

Lees meer

Themadag Gemeenten: Participeren & Parkeren – Een perfecte combinatie?

Vexpan Themadag Gemeenten 2024 bewijst ook deze editie weer dat het een boeiende bijeenkomst is, nu over ‘Participeren kan je leren’. Hierbij kwamen onder meer gemeentelijke parkeermanagers samen om kennis te delen over hoe je (burger)participatie effectief kan inzetten bij parkeerbeleid.

Lees meer

Overheden versnellen gezamenlijk deelmobiliteit

Gemeenten, samenwerkingsregio’s en het Rijk slaan de handen ineen om het aanbod en gebruik van deelauto’s en –tweewielers flink te laten groeien. Dat staat in het Programmaplan van het samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd als onderdeel van de Voortgangsbrief deelmobiliteit.

Lees meer
1 16 17 18 19 20 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief