Parkeergarages duurzaam beschermen met PMMA

Bovengrondse parkeergarages hebben veel te leiden onder de genoemde gevaren in het Vexpansie artikel ‘Duurzaam betononderhoud in parkeergarages’. Tegenwoordig worden deze constructies daarom vaak duurzaam beschermd door middel van PMMA. Mario van Ginkel, Salesmanager bij Triflex B.V., deelt hun kennis van verschillende oplossingen die voor eigenaren en beheerders van parkeergarages van grote toegevoegde waarde zijn.

 

Van de redactie van Vexpansie | Mario van Ginkel, Salesmanager Triflex

 

Kennis van verschillende oplossingen
Mario van Ginkel: “Door onze jarenlange ervaring weten wij als geen ander welke eisen worden gesteld aan waterafdichtings-, oppervlakte-, en beschermingssystemen. Vanuit Triflex leveren wij zowel Epoxy en PolyUrethaan als ook PMMA in de vorm van diverse parkeervloersystemen. Wij kennen dus de verschillen tussen deze producten van binnenuit.”

 

Waarin is PMMA dan anders dan de andere producten? Vooral in buitensituaties zoals bij bovengrondse parkeergarages onderscheidt de kunststof PMMA zich ten opzichte van de andere genoemde alternatieven in een veel langere levensduur, vaak wel tot twee keer zo lang. De parkeervloersystemen van Triflex op basis van PMMA hebben een bewezen levensduur van zeker 25 jaar en onze referentieprojecten bewijzen dat.

 

De voordelen van PMMA
In het kader van TCO (Total Cost of Ownership) is de keuze voor een parkeervloersysteem op basis van PMMA dan ook economisch gezien de meest interessante oplossing; de investering kan een eigenaar uitsmeren over 25 jaar. Uiteraard dient er in deze periode aandacht te zijn voor het reinigen en onderhouden van de vloer. Na deze periode kan met een beperkte renovatie, in de vorm van een nieuwe slijtlaag, de levensduur gemakkelijk weer langdurig worden verlengd. De kunststof PMMA heeft namelijk de eigenschap om uitstekend te hechten aan eerder aangebrachte PMMA, ook al zitten hier veel jaren tussen.

 

Andere belangrijke voordelen van het toepassen van dit type kunststof ten opzichte van andere kunststoffen zijn onder andere:
• PMMA zorgt voor een chemische aanhechting wat sterker is dan de mechanische aanhechting die bij andere kunststoffen moet worden verkregen.
• PMMA is minder gevoelig voor de weersomstandigheden tijdens de uitvoering, waardoor er aanzienlijk minder faalkosten en eventuele toekomstige problemen te verwachten zijn.
• PMMA heeft een snellere uitharding, wat zorgt voor een kortere sluitings- en doorlooptijd van een renovatie.
• PMMA biedt de mogelijkheid om waterdichting te combineren met een coating of slijtlaag.

 

Scheuroverbrugging, waterdichtheid en detailleringen
Voor het kiezen van het juiste parkeervloersysteem om het beton in een parkeergarage te beschermen, zijn de ondergrond en de eisen aan de onderliggende ruimten bepalend. De ondergrond kan door weers- of mechanische invloeden continu bewegen en daardoor gevoelig zijn voor scheurvorming. Om bestaande of te verwachten scheuren te kunnen overbruggen, dan wel een waterdichtheid te kunnen garanderen, wordt er vaak gekozen voor een deels of volledig gewapende afdichting. Deze wapening bestaat uit het integreren van een polyestermembraan in het parkeervloersysteem.

 

Ook detailleringen zoals dilataties, doorvoeren, goten, putten, lichtmasten en opstanden kunnen hiermee waterdicht worden ingewerkt. Hiermee wordt een gegarandeerde duurzame afdichting verkregen op de punten waar dat ook echt noodzakelijk is. Ook de onderliggende ruimtes worden op deze manier duurzaam beschermd, want vocht krijgt geen kans om door te trekken naar de onderliggende ruimtes.

 

Kortom, er zijn veel verschillende parkeervloersystemen voor parkeergarages en er is niet één oplossing voor alle diverse situaties in Nederland. Daarom is het belangrijk om alle belangrijke zaken eerst goed in kaart te brengen en aan de hand van dit overzicht te bepalen welke oplossing gewenst en nodig is. Vanuit de fabrikanten is er veel kennis en ervaring beschikbaar en daar kan de markt goed gebruik van maken.

 

Meer informatie
> Triflex
> Mario van Ginkel
> Vexpansie artikel ‘Duurzaam betononderhoud in parkeergarages’
> 7 handreikingen Duurzaam onderhoud in parkeergarages

Tags

PMMA Parkeergarages Triflex Duurzaamheid

Bekijk meer artikelen

Maximumbedrag naheffingsaanslag parkeerbelasting 2025 vastgesteld

Per 1 januari 2025 mogen gemeenten maximaal € 78,80 in rekening brengen voor de kosten die zijn gemoeid met het opleggen van een naheffingsaanslag parkeerbelasting.

Lees meer

Dit is waarom Enschede niet kan optreden tegen 'spookauto's'

Langs de straten van Enschede staan ze er treurig bij: auto’s zonder kenteken, vernielde ramen, omsingeld door onkruid. Waarom grijpt de gemeente niet in bij deze weesauto’s? De zaak is ingewikkelder dan hij op het eerste gezicht lijkt.

Lees meer

Rapportages NIPV: Nauwelijks branden met Alternatief Aangedreven Voertuigen in parkeergarages in Nederland

Er heerst nog steeds koudwatervrees voor het toelaten van Alternatief Aangedreven Voertuigen in parkeergarages, ondanks dat rapportages van het NIPV al drie jaar aantonen dat branden door AAV’s zeldzaam zijn.

Lees meer

Goudappel deelt inzichten uit belevingsonderzoek: hoe fietsparkeergarages aantrekkelijker worden

Op dinsdag 1 oktober organiseert Vexpan, samen met premium partner Goudappel, een webinar waarin belevingsonderzoek centraal staat. Het webinar vindt plaats van 11.00 tot uiterlijk 12.00 uur.

Lees meer

Parkeergarages duurzaam beschermen met PMMA

Bovengrondse parkeergarages worden vaak duurzaam beschermd met PMMA. Mario van Ginkel van Triflex B.V. deelt waardevolle oplossingen voor eigenaren en beheerders.

Lees meer

Brandveiligheid lithium-ion energiedragers

Er is (nog steeds) veel te doen rondom lithium-ion energiedragers. Of het nu gaat om op- en overslag van energiedragers of het gebruik van energiedragers in bijvoorbeeld fietsen, scooters of auto’s. In beide gevallen wordt regelmatig het nieuws gehaald.

Lees meer
1 2 3 41