Van parkeergarage naar mobiliteits- en energiehub is een gezamenlijke puzzel
Hoe kun je samen met diverse partijen van parkeergarages mobiliteitshubs maken, als basis voor zowel mobiliteit als energie? Hierover spraken diverse gasten uit de parkeerwereld inspirerend tijdens Vexpan Rijdt Door. Met deze nieuwjaarstalkshow is de branchevereniging 2022 spraakmakend gestart. Toonaangevend voor de ambities in het nieuwe jaar.
Een mobiliteits- en energiehub die een eyecatcher en ontmoetingsplek kan zijn in de wijk. Gilbert Heutinck van Continental Car Parks liet hiervan mooie modulaire en circulaire voorbeelden in de gemeente Utrecht, Leiden, Den Haag, Haarlem en Venlo zien. “Waarbij we niet alleen moeten kijken naar slim laden, maar ook naar slim beheer”, geeft Jan van Rookhuijzen van ElaadNL aan. Hoe kan dit zonder nieuwe kabels aan te leggen?
Voor samenwerking coalitie nodig
“Samenwerking is bij dit alles een uitdaging”, voegt Rogier Pennings van Stevin Technology Consultants toe. Het is een complex systeeminnovatie. Gefragmenteerd gebeurt er het nodige. Maar er is niet één eigenaarschap. We hebben met elkaar een coalitie nodig. Nu wordt er gewacht op wie het initiatief neemt. Bepaalde initiatiefnemers geloven hierin en zijn al bezig. We zijn actief op meerdere plekken in het land, waaronder in Rotterdam. Hierbij wordt een netaansluiting voor de metro, ook gebruikt voor het laden van de bus. Een goed voorbeeld van hoe je bestaande infrastructuur kunt inzetten op het moment dat het even niet wordt gebruikt.
Met cocreatie verrassende nieuwe oplossing voor parkeergarages
De tip voor beheerders van een parkeergarage? Pak de helikopterview. Wat gebeurt er om de garage heen en hoe kan je dat gebruiken? Kom cocreërend tot een nieuwe verrassende oplossing. Je moet hiervoor goed weten wat er speelt. Welke vragen heb ik nu, wat verwacht ik in de toekomst en bij welke buren kan ik shoppen. Kennis over infrastructuur voor mobiliteit en energie deelt Rogier Pennings ook aan kennistafels. Die vinden online tweemaandelijks plaats met tal van verschillende partijen. ElaadNL zat al eens aan zo’n kennistafel en Peter Dingemans, bestuurslid van Vexpan, vindt het interessant om met CLIP, het convenant met het ministerie, ook aan te sluiten.
Parkeergarage warme eyecatcher in de wijk
Vroeger moesten parkeergarages ondergronds gebouwd worden. Nu kijken we met gemeenten, ontwikkelaars en stedenbouwkundigen naar hoe de bouw bovengronds én flexibel kan, tussen de appartementen. Met een warme uitstraling, waar je met plezier je auto achterlaat. Dat kan met de plug & play bouwsystemen van Continental Car Parks in combinatie met woningen op de begane grond, ontmoetingsruimte, horeca, pakketservice, en daar past een energiehub ook in. Een parkeergarage gebruik je samen met de omgeving. En zijn er nieuwe ontwikkelingen, dan haal je de hellingen weg en bouw je de garage om tot hotel of appartementen.
Kansen en verdienmodellen
We moeten de mensen hierin meenemen. En we hebben goede data en prognoses nodig om keuzes te maken. De flexibiliteit is er niet alleen in de bouw, maar ook in de energievoorziening. Dit biedt kansen en verdienmodellen voor laden in parkeergarages. Door auto’s geconcentreerd te laden kan dit goedkoper zijn dan elders. Je gaat dan je auto laden en ondertussen gebruik maken van de ontmoetingsruimte. Dit biedt creatieve kansen waarmee je meer bezoekers trekt. En welke veranderingen kan de zelfrijdende auto brengen op mobiliteit? Dat is toekomstmuziek die wellicht sneller kan komen dan we verwachten. Transities kunnen ook snel gaan, dat bewees de meegenomen foto van de paardenkoetsen die snel terrein verloren aan de eerste auto’s. Samen is er meer mogelijk.
De slimste
De live talkshow is door vele leden thuis gevolgd. De uitzending is afgesloten met een afwisselende quiz. De slimste blijkt Paul van Loon van Empaction die hiermee de Vexpan Rijdt Door mok wint, nipt voor Merlijn Keijzer en Taeke Tromp.
> Foto impressie
> Het Vexpan jaarprogramma voor 2022 is te volgen via www.vexpan.nl/evenementen.
Meer informatie:
> Rogier Pennings, Stevin Technology Consultants
> Gilbert Heutinck, Continental Car Parks
> Jan van Rookhuijzen, ElaadNL
Meer nieuws
Alkmaar introduceert scanauto op 1 september 2024
Uit onderzoek is gebleken dat één op de drie automobilisten niet betaalt voor het parkeren. Om dat aantal naar beneden te brengen, zet Alkmaar vanaf 1 september een elektrische scanauto in.
Lees meerTweede parkeergarage in Hoogeveen is 'ingewikkelde puzzel'
Nieuw parkeerbeleid in Hoogeveen moet het automobilisten in de toekomst makkelijker maken een plekje te vinden in het stadscentrum.
Lees meerAlkmaar liep zo'n 2 miljoen euro parkeergeld mis: een derde betaalt niet
Straatparkeerders betalen niet of onvoldoende in Alkmaar. De inzet van een scanauto moet hier na de zomer verandering in brengen.
Lees meerBurgerinitiatief Den Haag referendum betaald parkeren
Er zijn genoeg handtekeningen opgehaald om een referendum te houden over het invoeren van betaald parkeren in Den Haag. De vraag is of inwoners wel of geen voorstander zijn van het uitbreiden van het betaald parkeren in meerdere wijken.
Lees meerBrandsturingen: de praktijk is weerbarstig
Een brandsturing lijkt wellicht iets dat eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen brandmeldinstallatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm. Dit blijkt in de praktijk echter lang niet altijd zo eenvoudig.
Lees meerUpdate ontwikkelingen D-GPK: app als eerste in Alphen
Alphen is de eerste gemeente in Nederland die de app Parkeren Plus in gebruik heeft genomen. Deze applicatie is een hulpmiddel voor mensen met een handicap om gemakkelijker op betaalde parkeerplaatsen te parkeren.
Lees meerOp de hoogte blijven van onze evenementen?
Wil je op de hoogte blijven van onze evenementen en nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.