Utrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren

Gepubliceerd op: 26 april 2024

De gemeenteraad stemde vandaag in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren voordat betaald parkeren in de hele stad is ingevoerd. Bij invoeren hanteert de gemeente betaald parkeren van 6.00 tot 11.00 uur.

 

“Als we niets doen, komen er nog tienduizenden auto’s bij in Utrecht. En deze auto’s staan het grootste deel van de dag stil. Door betaald parkeren in te voeren, bestrijden we parkeeroverlast, maken we ruimte vrij voor bijvoorbeeld bomen of fietsparkeerplekken, en stimuleren we mensen om op een andere manier te reizen, zoals met een deelauto of -bakfiets, of (elektrische) fiets. Op deze manier maken we ruimte vrij op de weg voor nieuwe bewoners en mensen die echt afhankelijk zijn van de auto”, aldus wethouder mobiliteit Lot van Hooijdonk.

 

Met betaald parkeren maakt de gemeente ruimte vrij voor bijvoorbeeld speelplekken, plekken om te verblijven, voor groen en fietsparkeerplekken. De opbrengsten van de parkeerbelasting gebruikt de gemeente om de stad groener en aantrekkelijker te maken. De gemeente investeert ook in andere vormen van vervoer en voorzieningen in de wijken. “Met dit besluit van de gemeenteraad zetten we een volgende stap in de mobiliteitstransitie die nodig is voor de groei van de stad”, zegt Van Hooijdonk.

 

Meer informatie
> Lees het hele artikel op Utrecht.nieuws.nl

Tags

betaald parkeren parkeerdruk ruimtelijke ontwikkeling

Meer nieuws

Gebruik CBS-microdata bij passende parkeernorm

Bij het opstellen van gemeentelijke parkeernormen moet er sprake zijn van goed onderbouwd maatwerk. Frank Aalbers van Goudappel. vertelt over het gebruik van CBS-microdata

Lees meer

Tips: bescherming tegen cyberaanval parkeergarages

Bijna dagelijks komt in het nieuws dat grote bedrijven worden gehackt. Ook parkeergarages kunnen te maken krijgen met cybercriminaliteit. Ethisch hacker

Lees meer

Hoe een gestroomlijnde aanpak een complexe transitie in goede banen kan leiden

De wereld om ons heen verandert. Zo ook de kijk op parkeren. In veel steden zijn om die reden grote gemeentelijke transities naar digitale parkeerketens gaande. Dergelijke veranderingen staan of vallen met een gedegen ingericht proces.

Lees meer

Parkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030

Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Wat zijn de uitgangspunten hoe hangt dit samen met nieuwe autoparkeer­normen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.

Lees meer

Beter passende parkeer­normen voor woningen

In Nederland is tot 2035 behoefte aan driekwart miljoen extra woningen. Om dit te bereiken is het noodzakelijk dat investeringen door beleggers, ontwikkelaars en corporaties rendement opleveren dan wel binnen financiële kaders blijven; dit voor een sluitende businesscase.

Lees meer

Parkeren doet ertoe!

Hoe kunnen we parkeermanagement nauwer aansluiten aan het stedelijk mobiliteitsbeleid? Die vraag behandelt het Europees onderzoeksproject Park4SUMP

Lees meer
1 43 44 45 46 47 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief