Utrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren
De gemeenteraad stemde vandaag in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren voordat betaald parkeren in de hele stad is ingevoerd. Bij invoeren hanteert de gemeente betaald parkeren van 6.00 tot 11.00 uur.
“Als we niets doen, komen er nog tienduizenden auto’s bij in Utrecht. En deze auto’s staan het grootste deel van de dag stil. Door betaald parkeren in te voeren, bestrijden we parkeeroverlast, maken we ruimte vrij voor bijvoorbeeld bomen of fietsparkeerplekken, en stimuleren we mensen om op een andere manier te reizen, zoals met een deelauto of -bakfiets, of (elektrische) fiets. Op deze manier maken we ruimte vrij op de weg voor nieuwe bewoners en mensen die echt afhankelijk zijn van de auto”, aldus wethouder mobiliteit Lot van Hooijdonk.
Met betaald parkeren maakt de gemeente ruimte vrij voor bijvoorbeeld speelplekken, plekken om te verblijven, voor groen en fietsparkeerplekken. De opbrengsten van de parkeerbelasting gebruikt de gemeente om de stad groener en aantrekkelijker te maken. De gemeente investeert ook in andere vormen van vervoer en voorzieningen in de wijken. “Met dit besluit van de gemeenteraad zetten we een volgende stap in de mobiliteitstransitie die nodig is voor de groei van de stad”, zegt Van Hooijdonk.
Meer informatie
> Lees het hele artikel op Utrecht.nieuws.nl
Meer nieuws
Advies Onderzoeksraad na instorten hellingbanen parkeergarage Nieuwgein
Alle partijen die betrokken zijn bij het ontwerp, de bouw en het gebruik van een gebouw moeten gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van dat gebouw. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in het onderzoeksrapport over de ingestorte hellingbanen van de parkeergarage bij het ziekenhuis in Nieuwegein.
Lees meerDeelmobiliteit: leuke niche, maar geen oplossing
Er zijn van die innovaties waar de buitenwacht al jaren hoopvol naar kijkt, maar waar het echte succes maar niet wil komen. Deelmobiliteit is daar het schoolvoorbeeld van, aldus Carlo van de Weijer.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld | Sjoerd Stienstra: 50 jaar in het parkeervak
Wij kennen niemand die langer dan Sjoerd Stienstra in het parkeervak meeloopt. En dat komt niet in de laatste plaats doordat hij niet van ophouden weet. Hij is nog steeds ongelofelijk enthousiast over het vakgebied.
Lees meerMakkelijker Rotterdam in en uit met P+R combi ticket
Rotterdam biedt vanaf 1 juni het P+R combi ticket. Daarmee kan de bezoeker een plek voor de auto reserveren op een P+R terrein én koopt de bezoeker een voordelig metro-, tram- of buskaartje van de RET.
Lees meerHaarlem breidt betaald parkeren uit, geen tweede referendum
De komende jaren wordt betaald parkeren ingevoerd in zeven Haarlemse wijken. Dat heeft een ruime meerderheid van de gemeenteraad besloten. Een tweede referendum over het parkeerbeleid komt er niet.
Lees meerShortlist European Parking Awards 2025 bekendgemaakt
De European Parking Association (EPA) heeft de shortlist bekendgemaakt voor de prestigieuze European Parking Awards 2025. Met daarop twee Nederlandse inzendingen: EGIS en Q-Park NL.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.