Met de samenwerking van We Drive Solar en MyWheels maakt Vexpan lid Utrecht een volgende stap in de energietransitie. De technologie van We Drive Solar om auto’s bidirectioneel te (ont)laden komt daarmee beschikbaar voor de grote vloot deelauto’s van MyWheels. Hierdoor maken inwoners van Utrecht als eerste in Nederland de kans om grootschalig te ervaren wat een ‘rijdende buurtbatterij’ kan betekenen.
Utrecht eerste stad wereldwijd die elektrische deelauto’s gebruikt als grootschalige buurtbatterijen
Utrecht schaalt op met ‘deelauto als buurtbatterij’
Meer dan 300 deelauto’s in Utrecht, geladen via We Drive Solar
Eind 2023 worden in Utrecht 300 station-based elektrische deelauto’s van MyWheels aangesloten op de laadpalen van We Drive Solar. Het is de ambitie om dat aantal de komende jaren gezamenlijk fors op te schalen, ook buiten Utrecht. Hierbij zal een groot aantal auto’s bidirectioneel worden aangestuurd, dit betekent dat de auto zowel kan laden als ontladen en daarmee de auto als energieopslag voor de buurt fungeert. Robin Berg, oprichter en CEO We Drive Solar; “We zijn erg blij met de samenwerking met MyWheels en The Sharing Group zodat we de uitrol van bidirectioneel laden verder kunnen versnellen en de werking daarvan op grote schaal kunnen laten zien”.
De rijdende buurtbatterij komt dichterbij
De elektrische deelauto’s van MyWheels worden onderdeel van het energiesysteem van We Drive Solar. Hierbij wordt beschikbare zon- en windenergie gebruikt voor het opladen van de deelauto’s én kan het worden teruggeleverd op momenten dat er meer vraag is naar duurzame stroom. Deelauto’s als rijdende buurtbatterijen kunnen een belangrijke rol spelen in het tegengaan van netcongestie en daarmee de energietransitie versnellen.
Mobiliteit en energie komen samen in het energiesysteem van de toekomst
The Sharing Group, waar MyWheels en het energieplatform EnergyZero onderdeel van zijn, investeert in een strategie waarbij mobiliteit en energie samenkomen op buurtniveau. Een lokaal, duurzaam en eerlijker energiesysteem dat ook wel een virtual power plant wordt genoemd.
Henri de Jong, CEO The Sharing Group; “Wij bouwen aan The People’s Powerplant. Een energiesysteem waarin we onze zelf-opgewekte energie opslaan en dat delen met onze buurt of buren. Zo versnellen we de energietransitie en houden we het voor iedereen betaalbaar”. De samenwerking met We Drive Solar speelt een belangrijke rol in het verbinden van deze twee werelden. Met aan de ene kant de elektrische auto’s van MyWheels die naast deelmobiliteit in de buurt ook als een buurtbatterij kunnen fungeren. En anderzijds het energieplatform van EnergyZero dat opereert op basis van dynamische tarieven. We Drive Solar vormt de verbindende schakel. We Drive Solar heeft jarenlange ervaring met het laden en het ontladen van (deel)auto’s en zet deze kennis in om de grootste elektrische deelautovloot van Nederland toegankelijk te maken als opslagcapaciteit voor een duurzame elektriciteitsvoorziening.
Bron: persbericht 26 september 2023
Foto: Henri de Jong, CEO The Sharing Group (links) en Robin Berg, oprichter en CEO We Drive Solar (rechts)
Meer nieuws
Slimme laadpleinen breken door in Nederland
Laadpleinen waar groepen elektrische auto’s slim opgeladen worden, zijn definitief doorgebroken in Nederland. Dat is de conclusie van de Proeftuin Slimme Laadpleinen
Lees meerElektrisch rijden in 2050: een nieuwe prognose van ElaadNL
Eind 2021 heeft E-laad een Outlook uitgebracht waarin wordt ingegaan op het perspectief voor het elektrisch rijden voor een verdere toekomst en heeft daarbij gekeken naar de ontwikkeling tot het jaar 2050.
Lees meerElektrisch of waterstof?
Maatregelen tegen klimaatverandering, luchtverontreiniging en terugdringing van fossiele brandstoffen hebben tot gevolg dat de auto met verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Alternatieven voor de toekomst zijn enerzijds (volledig) elektrische auto’s, en anderzijds waterstofauto’s.
Lees meerSnelladen niet populair bij ev-rijders
De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.
Lees meerWanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?
Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.
Lees meerZonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk
De klimaatwet in Frankrijk bepaalt: Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto's kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.