Utrecht eerste stad wereldwijd die elektrische deelauto’s gebruikt als grootschalige buurtbatterijen

Gepubliceerd op: 26 september 2023

Met de samenwerking van We Drive Solar en MyWheels maakt Vexpan lid Utrecht een volgende stap in de energietransitie. De technologie van We Drive Solar om auto’s bidirectioneel te (ont)laden komt daarmee beschikbaar voor de grote vloot deelauto’s van MyWheels. Hierdoor maken inwoners van Utrecht als eerste in Nederland de kans om grootschalig te ervaren wat een ‘rijdende buurtbatterij’ kan betekenen.

 

Utrecht schaalt op met ‘deelauto als buurtbatterij’

 

Meer dan 300 deelauto’s in Utrecht, geladen via We Drive Solar
Eind 2023 worden in Utrecht 300 station-based elektrische deelauto’s van MyWheels aangesloten op de laadpalen van We Drive Solar. Het is de ambitie om dat aantal de komende jaren gezamenlijk fors op te schalen, ook buiten Utrecht. Hierbij zal een groot aantal auto’s bidirectioneel worden aangestuurd, dit betekent dat de auto zowel kan laden als ontladen en daarmee de auto als energieopslag voor de buurt fungeert. Robin Berg, oprichter en CEO We Drive Solar; “We zijn erg blij met de samenwerking met MyWheels en The Sharing Group zodat we de uitrol van bidirectioneel laden verder kunnen versnellen en de werking daarvan op grote schaal kunnen laten zien”.

 

De rijdende buurtbatterij komt dichterbij
De elektrische deelauto’s van MyWheels worden onderdeel van het energiesysteem van We Drive Solar. Hierbij wordt beschikbare zon- en windenergie gebruikt voor het opladen van de deelauto’s én kan het worden teruggeleverd op momenten dat er meer vraag is naar duurzame stroom. Deelauto’s als rijdende buurtbatterijen kunnen een belangrijke rol spelen in het tegengaan van netcongestie en daarmee de energietransitie versnellen.

 

Mobiliteit en energie komen samen in het energiesysteem van de toekomst
The Sharing Group, waar MyWheels en het energieplatform EnergyZero onderdeel van zijn, investeert in een strategie waarbij mobiliteit en energie samenkomen op buurtniveau. Een lokaal, duurzaam en eerlijker energiesysteem dat ook wel een virtual power plant wordt genoemd.

Henri de Jong, CEO The Sharing Group; “Wij bouwen aan The People’s Powerplant. Een energiesysteem waarin we onze zelf-opgewekte energie opslaan en dat delen met onze buurt of buren. Zo versnellen we de energietransitie en houden we het voor iedereen betaalbaar”. De samenwerking met We Drive Solar speelt een belangrijke rol in het verbinden van deze twee werelden. Met aan de ene kant de elektrische auto’s van MyWheels die naast deelmobiliteit in de buurt ook als een buurtbatterij kunnen fungeren. En anderzijds het energieplatform van EnergyZero dat opereert op basis van dynamische tarieven. We Drive Solar vormt de verbindende schakel. We Drive Solar heeft jarenlange ervaring met het laden en het ontladen van (deel)auto’s en zet deze kennis in om de grootste elektrische deelautovloot van Nederland toegankelijk te maken als opslagcapaciteit voor een duurzame elektriciteitsvoorziening.

 

Bron: persbericht 26 september 2023

 

 

Foto: Henri de Jong, CEO The Sharing Group (links) en Robin Berg, oprichter en CEO We Drive Solar (rechts)

Tags

energietransitie batterij deelauto deelmobiliteit energieopslag

Meer nieuws

Nederlandse communicatieprotocollen voor laden elektrische auto’s de standaard in de VS

Om de VS versneld over te laten schakelen op elektrisch rijden, is een belangrijke rol weggelegd voor in Nederland ontwikkelde technologie bij laadinfrastructuur: OCPP en OCPI. 'Nu Europa nog.'

Lees meer

Voorkomen van corrosie door laadpalen parkeergarages?

Door de energietransitie krijgen we steeds meer te maken met systemen die DC-stromen produceren en erop werken. Zoals laadpalen. Veel produceren een te hoge DC-lekstroom met alle bijkomende gevaren.

Lees meer

Nieuw afwegingskader voor plaatsen snelladers

Waar en hoe kunnen gemeenten het beste snelladers plaatsen binnen de openbare laadinfrastructuur? Nieuwe afwegingskader van NKL Nederland.

Lees meer

Fifi4Marine nieuw lid Vexpan

Graag heet Vexpan FiFi4Marine van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. FiFi4Marine (FF4M) ontwikkelt en produceert een compleet assortiment ECO-brandblusapparatuur en standalone systemen, speciaal voor het blussen van branden veroorzaakt door Lithium batterijen.

Lees meer

Helft EV-rijders stapt over als fiscale voordelen wegvallen

Als de MRB voor elektrische auto's hoger wordt dan voor vergelijkbare brandstofauto's, blijft bijna de helft van de EV-rijders niet elektrisch rijden. Dat blijkt uit het Nationaal EV en Berijdersonderzoek 2022.

Lees meer

Prijsbarrière elektrische auto wordt groter

Elektrisch rijden is in 2022 duurder geworden. Toch blijft elektrisch rijden nog altijd goedkoper dan rijden in een benzineauto. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2022 van de ANWB.

Lees meer
1 10 11 12 13 14 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief