Start aanbesteding ondergrondse fietsenstalling en Stationshart Hilversum
Na jaren van voorbereidende werkzaamheden gaat de daadwerkelijke bouw van het Stationshart in Hilversum eindelijk van start. De aanbesteding voor de ondergrondse fietsenstalling en de eerste twee bouwblokken is officieel begonnen.
Onder het stationsplein wordt een stalling gebouwd om ongeveer 5.000 fietsen te parkeren. Bovenop deze stalling komen twee gebouwen met ruimte voor wonen, werken en horeca met buitenterrassen. Met deze aanbesteding zetten we een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van het stationsgebied naar een levendige Stationshart. Hier creëren we een groene, uitnodigende plek waar mensen prettig kunnen reizen, wonen en werken. In 2030 stap je het station uit en voel je direct: ‘Ik ben in Hilversum’, midden in het hart van de stad.
Ondergrondse fietsenstalling
De nieuwe fietsenstalling onder het Stationsplein biedt plaats aan 5.000 fietsen, inclusief ruimte voor elektrische scooters, OV-fietsen en een reparatiewerkplaats. Fietsen op het stationsplein verdwijnen hiermee uit het zicht, waardoor er meer ruimte komt voor verdere ontwikkelingen in het stationsgebied. De eerste 24 uur is de stalling gratis en er is personeel aanwezig tijdens de openingstijden, die aansluiten op de eerste en laatste trein. De stalling wordt toegankelijk via een trap en een lopende band vanaf de Stationsstraat en er komt een nieuwe doorgang naar de transferruimte van het station.
Bouwblokken: wonen, werken en horeca
Bovenop de fietsenstalling komen twee nieuwe gebouwen, waar ruimte wordt geboden aan wonen, werken, detailhandel en maatschappelijke voorzieningen. Op de begane grond is plek voor horeca met buitenterrassen. Dit draagt bij aan de levendigheid van het gebied. Een mix van functies zorgt voor een bruisende omgeving, waar mensen graag samenkomen. Deze twee bouwblokken worden ontworpen door de ontwikkelaar van deze aanbesteding. In verschillende gespreksrondes gaat de gemeente samen met de ontwikkelaar onderzoeken wat het beste plan is voor deze plek.
In project Stationshart worden aan de centrumzijde van het spoor maximaal 450 woningen gerealiseerd, verdeeld over zeven bouwblokken. Daarvan wordt 33% sociale huur, 50% middelduur en 17% vrije sector (huur en koop). Ook is er straks plek voor tenminste 12.000m2 niet-woonfuncties zoals kantoren, creatieve bedrijven en – in beperkte mate – winkels en horeca.
In de twee bouwblokken op het Stationsplein, waarvan de aanbesteding nu is gestart, is het doel minimaal 114 woningen en 7.900m2 niet-woonfuncties te realiseren. Het grootste gedeelte worden appartementen en er komen enkele woningen op de begane grond. Hiervan wordt 83% middelduur (koop en huur) en wordt maximaal 17% voor de vrije sector gebouwd.
Eerste aanbesteding vastgoed Stationshart
Deze aanbesteding is de eerste stap in de realisatie van het Stationshart. Gemeente Hilversum en ProRail werken samen aan dit project, waarbij Hilversum de aanbestedende partij is en ProRail de gedelegeerde opdrachtgever voor het fietsparkeren. (De aanbestedingsprocedure duurt ongeveer 10 maanden.) Het doel is om in september 2025 de opdracht gegund te hebben en eind 2025 met de bouw te starten. Voor deze aanbesteding zoekt de gemeente een combinatie van een ontwikkelaar, architect en aannemer die het beste voorstel indient op basis van prijs en kwaliteit.
Samenwerking en toekomst
De vernieuwing en herinrichting van het gebied rond het station is een nauwe samenwerking tussen gemeente Hilversum en partijen als NS, ProRail, Connexxion/Transdev en Provincie Noord-Holland. Samen leveren ze een bijdrage aan het aantrekkelijke en goed bereikbare centrum waar Hilversum aan werkt en dit zorgt ervoor dat Hilversum de komende jaren het belangrijkste OV-knooppunt van de regio blijft. Voor deze ontwikkeling ontvangt de gemeente Hilversum bijdragen van het ministerie I&W (via ProRail), het ministerie BZK en de Provincie Noord-Holland.
Meer informatie
> Bron: bouwenaanhilversum.nl
> Gemeente Hilversum, lid van Vexpan en lid van Commissie Gemeenten
Meer nieuws
Gemeente Rotterdam: Grote plannen voor fietsparkeren, maar uitdaging om te realiseren
In dit artikel vertellen Sander de Groot, productmanager Fietsenstallingen bij Gemeente Rotterdam, en Bart Christiaens, fietscoordinator van Gemeente Rotterdam, over de plannen en uitdagingen van het ambitieuse fietsprogramma.
Lees meerFietsparkeren rond treinstations
NS-ketenmobiliteit richt zich vooral op het voor- en natransport van de trein: niet alleen autoparkeren, fietsparkeren, OV-fiets, maar ook bagagekluizen, toiletten en wachten op het station.
Lees meerFietsparkeren op stations: Het dilemma van de eerste 24 uur gratis
Het succes van het regime van "eerste 24 uur gratis" voor fietsparkeren rond stations heeft geleid tot verbeterde bezettingsgraden in stallingen en een afname van zwerffietsen op straat maar brengt ook uitdagingen met zich mee.
Lees meerAandacht voor fietsparkeren is essentieel
De gemeente Eindhoven stimuleert bezoekers om op de fiets naar het centrum te komen. Het aanbod van fietsparkeerplaatsen blijft echter achter op de groeiende vraag.
Lees meerMet ondergrondse fietsenstalling ruimte Leidseplein
In het verleden struikelden bezoekers van het Leidseplein in Amsterdam soms over de fietsen en brommers. Dat is door de ondergrondse fietsenstalling nu verleden tijd.
Lees meerFietsenstalling Zwolle
Nederland heeft er sinds 8 maart 2021 een grote fietsstalling bij (5.800 plaatsen): bij het centraal station in Zwolle. De nieuwe ontwikkeling past in de trend van vernieuwing van stationsstallingen in Nederland.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.