Q-Park en Shell: 5 mobility hubs in grote steden

Gepubliceerd op: 09 juni 2022

Q-Park en Shell gaan gezamenlijk vijf mobility hubs in grote steden in Nederland opzetten. De veranderende behoeftes van klanten staan hierbij centraal. Op deze parkeerfaciliteiten worden nieuwe concepten ingevoerd en slim met bestaande elementen gecombineerd variërend van snelladen, verkoop van verse etenswaren en drankjes, aanbod van deelvervoer zoals elektrische fietsen, scooters of auto’s en logistieke services zoals pakketdiensten.

 

Op vijf locaties in Amsterdam, Den Haag, Maastricht en Rotterdam (2) willen Shell en Q-Park zo een antwoord bieden dat ook de bereikbaarheid en leefbaarheid van steden verbetert. In 2012 introduceerden Shell en Q-Park het allereerste elektrische oplaadpunt in een parkeergarage in Nederland. Inmiddels zijn er bijna 1.000 geïnstalleerd en wordt dat aantal de komende twee jaar uitgebreid naar ongeveer 1.400 waarvan een deel snelladers.

 

Snel veranderde mobiliteit
Jeanine Bakx, general manager van Shell Mobility in Benelux en Frankrijk, zegt: “De wereld van de mobiliteit verandert sneller dan we wellicht denken. Als er in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s worden verkocht, moeten we ons daar nu al op instellen. Dat doen we onder andere door een uitgebreid laadnetwerk te bouwen aan huis, op straat, bij winkelcentra en bij onze tankstations. Vandaag nemen we weer een nieuwe stap. We zijn daarom blij om met onze partner Q-Park een volgende stap te nemen en nieuwe diensten zoals snelladen en verkoop van verse etenswaren aan te bieden.”

 

Michiel Tenge, algemeen directeur van Q-Park Nederland, zegt: “Onze klanten maken nieuwe keuzes in het combineren van mogelijkheden om zo gemakkelijk en efficiënt op hun bestemming te komen. Het aantal elektrische voertuigen stijgt snel. De behoefte aan meer laadfaciliteiten ondersteunen wij graag in samenwerking met een sterke partner als Shell. Ook leveren we met onze mobility hubs een bijdrage aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van steden.”

 

De klant centraal
Shell en Q-Park willen de beleving van parkeren en EV-laden veranderen. Het gemak voor klanten staat centraal en het is de combinatie aan diensten die een oplossing bieden. Terwijl je auto oplaadt, kun je jezelf ook even opladen met een kop koffie, een snack of een broodje. Door slim te combineren met deelmobiliteit ontstaan knooppunten waarop je makkelijk kunt overstappen van de auto naar een andere vorm van mobiliteit, of andersom. Door de logistieke diensten bespaar je je een ritje naar het pakketpunt.

 

Om de bereikbaarheid en leefbaarheid van steden te verbeteren, nemen overheden steeds meer maatregelen. Door de invoering van autoluwe gebieden en het weren van auto’s met een hoge uitstoot is er meer behoefte aan parkeerplekken, EV-laders en deelscooters in de binnensteden. Met de komst van meer en meer elektrische voertuigen spelen Shell en Q-Park in op de ontwikkeling dat EV-eigenaren zonder eigen laadmogelijkheden andere diensten afnemen terwijl hun auto oplaadt.

 

Sneller overstappen naar elektrische auto
Op deze manier willen Q-Park en Shell ook de energietransitie versnellen. Uit onderzoek blijkt dat potentiële EV-rijders een goede toegang tot elektrisch laden zwaar meewegen in hun overweging om over te stappen naar elektrisch rijden. Bijna 1 op 5 heeft geen toegang tot elektrisch laden op het werk of thuis en is dus afhankelijk van publieke oplaadpunten.

 

Meer informatie

Wil je meer hierover weten? Meld je dan aan voor het Vexpan Innovatietour & Netwerkevent 2002 op 6 september bij Parkeergarage Q-Park Mahler. We krijgen een rondleiding in het grootste laadpark van Q-Park in Nederland. En we hebben ook sprekers van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, werkgroep CLIP, ElaadNL en Shell Recharge Solutions.

Meld je aan 

 

> Persbericht van Q-Park en Shell
> Animatie-beeld van Mobility Hub Q-Park en Shell

 

 

Tags

parkeergarage deelmobiliteit mobiliteitshub ev-laden energietransitie

Meer nieuws

Q-Park en Shell: 5 mobility hubs in grote steden

Q-Park en Shell gaan gezamenlijk vijf mobility hubs in grote steden in Nederland opzetten. Op deze parkeerfaciliteiten worden nieuwe concepten ingevoerd

Lees meer

Hoe kijken parkeerprofessionals naar initiatief Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven?

Gastsprekers gingen in op een aantal van de thema's van het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Het initiatief en de krachtenbundeling van CROW

Lees meer

Krachtenbundeling voor Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven

Het initiatief van CROW, GNMI, SHPV en Vexpan om tot een Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven te komen, is dinsdag 12 april door parkeerprofessionals goed ontvangen.

Lees meer

Van parkeergarage naar mobiliteits- en energiehub is een gezamenlijke puzzel

Hoe kun je samen met diverse partijen van parkeergarages mobiliteitshubs maken, als basis voor zowel mobiliteit als energie? Hierover spraken diverse gasten uit de parkeerwereld inspirerend

Lees meer

Mobiliteitshubs en de parkeersector

Mobiliteitshubs staan volop in de belangstelling, en kunnen kansen bieden voor beleidsmakers en andere stakeholders. Het KiM heeft onderzocht wat de potentie van hubs is, en welke succesvoorwaarden daarbij

Lees meer

Parkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030

Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Wat zijn de uitgangspunten hoe hangt dit samen met nieuwe autoparkeer­normen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.

Lees meer
1 2

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief