SPARK: een nieuw landelijk personenautoparkmodel van PBL en RWS

Gepubliceerd op: 02 december 2023

Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben Rijkswaterstaat en het Planbureau voor de Leefomgeving een nieuw landelijk personenautoparkmodel ontwikkeld, genaamd Strategisch Personenauto Rekenkader (SPARK). Met dit model kan de toekomstige omvang en samenstelling van het personenautopark in Nederland worden geraamd voor verschillende omgevingsscenario’s. Ook kunnen effecten van uiteenlopende (fiscale) beleidsmaatregelen worden geanalyseerd.

 

SPARK als hulpmiddel voor beleidsontwikkeling
Prognoses van het toekomstige autobezit, de autotypekeuze en het autogebruik spelen een belangrijke rol in de beleidsontwikkeling en -evaluatie binnen de sector verkeer en vervoer en op het raakvlak van verkeer en milieu. Om beleid op deze terreinen te ondersteunen is inzicht nodig hoe autobezit en -gebruik zich ontwikkelen onder invloed van technologische-, sociaal-economische en demografische ontwikkelingen en wat het effect is van uiteenlopende beleidsmaatregelen.

 

Dit vergt een model dat de effecten van beleidsmaatregelen op de omvang en samenstelling van het personenautopark kan doorrekenen. Met SPARK kunnen daarvoor zowel voor de korte- als lange termijn ramingen worden gemaakt. SPARK houdt daarbij rekening met scenario’s rondom: economische groei, ontwikkeling in omvang en samenstelling van de bevolking en technologische ontwikkelingen. Een cruciaal element van onzekerheid is hoe snel de ingroei van volledig elektrische auto’s zal verlopen in de toekomst. Binnen de modulaire opbouw van SPARK wordt hier rekening mee gehouden.

 

Meer informatie
> Lees verder op www.pbl.nl

Tags

beleidsontwikkeling autobezit model

Meer nieuws

Tijd voor een nieuwe (parkeer)balans

Zijn het nieuwe inzichten die een nieuw tijdperk inluiden voor autogebruik en autoparkeren?

Lees meer

Wikken en Wegen voor parkeren in Maasterras Dordrecht

Parkeren in gebiedsontwikkeling Maasterras in Dordrecht kan het beste worden geclusterd in een parkeergarage en in buurthubs. CROW-KpVV casus als voorbeeld van duurzame gebiedsontwikkeling. 

Lees meer

Hoe duurzaam is een parkeergarage? Parkeren essentieel voor gebiedsontwikkeling

Er ligt een enorme woningbouwopgave in het verschiet voor nu en in de toekomst. Deze wordt vooral binnenstedelijk opgelost.

Lees meer

Minister Harbers: 'Blijf auto de ruimte geven'

Minister Harbers presenteert zijn Ontwikkelagenda Automobiliteit waarin hij oproept de auto de ruimte te blijven geven, in alle delen van ons land. De auto heeft ook in de toekomst een belangrijke rol.

Lees meer

Andere kijk op parkeren?

In een recente bijdrage op Gebiedsontwikkeling.nu werd onlangs een lans gebroken voor een andere blik op parkeren.

Lees meer

Parkeergarages: een optimale eerste indruk van de stad

Een onderzoek naar welke elementen automobilisten het belangrijkst vinden als het gaat om de beleving van parkeergarages.

Lees meer
1 31 32 33 34 35 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief