Slimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven
SKIDATA ECO.Logic is een duurzame oplossing voor milieubewuste differentiatie van parkeertarieven. Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren, of kan worden afgedwongen om vervuilende voertuigen minder te laten rijden op het terrein. In samenwerking met SKIDATA BNLX sturen organisaties met ECO-Logic actief op het terugdringen van vervuilende parkeerders en een beter (leef)klimaat in en om parkeergarages.
Duurzaam en milieubewust
Duurzaam parkeerbeleid draagt bij aan een beter leefmilieu en CO2-uitstoot reductie. Een dergelijk parkeerbeleid zorgt tevens voor een leefbare stad en een beter bereikbaar centrum. SKIDATA ontwikkelt verschillende oplossingen die tegemoetkomen aan de vraag om verduurzaming, zoals bijvoorbeeld de Eco.Logic prijsdifferentiatie module.
Hoe werkt het?
De kentekens van voertuigen worden ontsloten met behulp van kentekenherkenning en via een API wordt er een koppeling opgezet tussen het parkeermanagementsysteem en de databases van de RDW. Het kentekenregister van de RDW is officieel de ‘basisregistratie voertuigen’ voor de overheid. Deze bevat informatie over het type voertuig en de uitstootklasse. Via een real-time koppeling, wordt aan de hand van een kenteken, de milieuklasse van een voertuig bepaald en op basis hiervan kan er een differentiatie plaatsvinden in het tarief.
Milieubewuste differentiatie
Het principe is eenvoudig. Het meest vervuilende voertuig betaalt het hoogste tarief. De kentekens worden alleen gebruikt voor controle, waardoor de privacy van de parkeerder is gewaarborgd. Ook kan er sturing worden gegeven naar garages of zones op basis van dit principe. De meest vervuilende auto’s het minst laten rijden in de garage of bijvoorbeeld naar een bovendek of P+R locatie verwijzen.
Kenmerken
• API met de RDW
• Slimme kentekenherkenning
• Hoge herkenningsgraad
• Privacy van parkeerders gewaarborgd
Voordelen
• Vorm kunnen geven aan milieubeleid
• Sturing op basis van milieulabel
• Tariefdifferentiatie op basis van milieuklasse voertuig
• Verregaande opties om kentekens te anonimiseren
Meer informatie
> Bron: Vexpan lid SKIDATA
Meer nieuws
Nederlandse communicatieprotocollen voor laden elektrische auto’s de standaard in de VS
Om de VS versneld over te laten schakelen op elektrisch rijden, is een belangrijke rol weggelegd voor in Nederland ontwikkelde technologie bij laadinfrastructuur: OCPP en OCPI. 'Nu Europa nog.'
Lees meerHoe duurzaam is een parkeergarage? Parkeren essentieel voor gebiedsontwikkeling
Er ligt een enorme woningbouwopgave in het verschiet voor nu en in de toekomst. Deze wordt vooral binnenstedelijk opgelost.
Lees meerHelft EV-rijders stapt over als fiscale voordelen wegvallen
Als de MRB voor elektrische auto's hoger wordt dan voor vergelijkbare brandstofauto's, blijft bijna de helft van de EV-rijders niet elektrisch rijden. Dat blijkt uit het Nationaal EV en Berijdersonderzoek 2022.
Lees meerInto the Great Wide Open maakt gebruik van deelauto’s voor emissieloos festival
Ruim 60.000 fossielvrije kilometers zijn gemaakt en 6.030 kilogram CO2-uitstoot bespaard door gebruik te maken van elektrische deelauto's tijdens het festival Into The Great Wide Open.
Lees meerSamenwerking Mobility Lab startups met eerste opdrachtgever
De zesde editie van Mobility Lab is succesvol afgesloten. Diverse startups testen met een eerste opdrachtgever hun innovaties op het gebied van mobiliteit.
Lees meerAutodelen is nu ook gemeengoed buiten de Randstad
Autodelen beperkt zich niet tot de Randstad of sterk stedelijke gebieden. Dat blijkt uit onderzoek van CROW onder 63 gemeenten. Van de 52 gemeenten die deelautobeleid hebben ontwikkeld, liggen er 25 buiten de Randstad.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.