Slimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven
SKIDATA ECO.Logic is een duurzame oplossing voor milieubewuste differentiatie van parkeertarieven. Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren, of kan worden afgedwongen om vervuilende voertuigen minder te laten rijden op het terrein. In samenwerking met SKIDATA BNLX sturen organisaties met ECO-Logic actief op het terugdringen van vervuilende parkeerders en een beter (leef)klimaat in en om parkeergarages.
Duurzaam en milieubewust
Duurzaam parkeerbeleid draagt bij aan een beter leefmilieu en CO2-uitstoot reductie. Een dergelijk parkeerbeleid zorgt tevens voor een leefbare stad en een beter bereikbaar centrum. SKIDATA ontwikkelt verschillende oplossingen die tegemoetkomen aan de vraag om verduurzaming, zoals bijvoorbeeld de Eco.Logic prijsdifferentiatie module.
Hoe werkt het?
De kentekens van voertuigen worden ontsloten met behulp van kentekenherkenning en via een API wordt er een koppeling opgezet tussen het parkeermanagementsysteem en de databases van de RDW. Het kentekenregister van de RDW is officieel de ‘basisregistratie voertuigen’ voor de overheid. Deze bevat informatie over het type voertuig en de uitstootklasse. Via een real-time koppeling, wordt aan de hand van een kenteken, de milieuklasse van een voertuig bepaald en op basis hiervan kan er een differentiatie plaatsvinden in het tarief.
Milieubewuste differentiatie
Het principe is eenvoudig. Het meest vervuilende voertuig betaalt het hoogste tarief. De kentekens worden alleen gebruikt voor controle, waardoor de privacy van de parkeerder is gewaarborgd. Ook kan er sturing worden gegeven naar garages of zones op basis van dit principe. De meest vervuilende auto’s het minst laten rijden in de garage of bijvoorbeeld naar een bovendek of P+R locatie verwijzen.
Kenmerken
• API met de RDW
• Slimme kentekenherkenning
• Hoge herkenningsgraad
• Privacy van parkeerders gewaarborgd
Voordelen
• Vorm kunnen geven aan milieubeleid
• Sturing op basis van milieulabel
• Tariefdifferentiatie op basis van milieuklasse voertuig
• Verregaande opties om kentekens te anonimiseren
Meer informatie
> Bron: Vexpan lid SKIDATA
Meer nieuws
Utrecht eerste stad wereldwijd die elektrische deelauto’s gebruikt als grootschalige buurtbatterijen
Inwoners van Vexpan lid Utrecht krijgen als eerste in Nederland de kans om grootschalig te ervaren wat een ‘rijdende buurtbatterij’ kan betekenen.
Lees meerNaar een circulaire laadindustrie voor elektrische voertuigen
De industrie voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen (EV) heeft wereldwijd te maken met materiaalschaarste. Daarom werkt NKL samen met Cenex Nederland aan een circulair ecosysteem voor de laadindustrie van EV.
Lees meerKNVB en Revolt sluiten partnership om voetbalverenigingen te verduurzamen
KNVB en Revolt, een Nederlandse start-up gespecialiseerd in laadpalen, zijn een samenwerking aangegaan om Nederlandse voetbalverenigingen te verduurzamen.
Lees meerNieuwe manier slim laden gebruikt meer zonne- en windenergie en spaart CO2
Door een nieuwe manier van slim laden kunnen elektrische auto’s in Nederland meer wind- en zonnestroom benutten, is er minder stroom uit gas- en kolencentrales nodig, daalt de CO2-uitstoot.
Lees meerSlimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven
Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren. Of minder plek is voor vervuilende voertuigen.
Lees meerMinister Jetten trekt honderden miljoenen euro’s uit voor laadinfrastructuur
Minister Jetten voor Klimaat en Energie trekt honderden miljoenen euro’s uit voor de realisatie van nieuwe laadinfrastructuur voor elektrische vervoer. Dat blijkt uit het ‘Ontwerp Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024’.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.