Slim laden EV ontlast stroomnet met 70%, laadbeurt goedkoper
Een proef met Actief Slim Laden in Amsterdam heeft positieve resultaten opgeleverd. Gebruikers krijgen gemiddeld 7,5 procent korting en het stroomnet wordt tijdens piekuren 70 procent minder belast. De initiatiefnemers Equans, ANWB, Gemeente Amsterdam en Deftpower verlengen de proef tot eind november.
7,14 euro
De Actief Slim Laden proef beantwoordt de vraag hoe consumenten gestimuleerd kunnen worden hun elektrische auto slim op te laden aan een openbare laadpaal. Bij ongeveer 3.600 publieke Equans-laadpunten in Amsterdam kunnen ANWB Laadpas-gebruikers kiezen of ze slim willen laden.
Het financiële voordeel blijkt een belangrijke stimulans. De gemiddelde beloning per laadbeurt komt na ruim 850 sessies uit op 0,82 euro, wat neerkomt op een gemiddelde korting van 7,5 procent op de totale laadkosten. De hoogste beloning voor één laadbeurt bedroeg tot nu toe 7,14 euro. De hoogte van de beloning hangt onder andere af van het starttijdstip van de laadbeurt.
Netwerk ontlasten
Een belangrijk verschil met andere slim laden-initiatieven is dat de elektrische rijder zelf controle houdt. Gebruikers geven aan wanneer hun accu vol moet zijn, waardoor slim laden alleen plaatsvindt als de rijder aangeeft dat dit mogelijk is.
Dit heeft niet alleen voordelen voor de gebruiker, maar ook voor het elektriciteitsnet. Op dit moment worden veel laadsessies aan openbare laadpalen rond hetzelfde moment gestart: aan het eind van de middag, als mensen terugkomen van hun werk. Dit valt samen met een algemene vraagpiek naar elektriciteit.
Een Actief Slim Laden-sessie zorgt gemiddeld voor ruim 70 procent lagere stroomvraag tijdens piekuren dan een reguliere laadsessie. Een aanzienlijk deel van het verbruik wordt verplaatst naar de nacht, wanneer de vraag naar stroom lager is. Lees verder over toekomstige uitbreiding >
Meer informatie
> Bron en lees verder: Nederlandelektrisch.nl
Meer nieuws
Elektrisch rijden in 2050: een geactualiseerde prognose van ElaadNL
In de nieuwste Elaad Outlook hebben de onderzoekers de prognoses voor elektrische personenauto’s en de benodigde laadinfrastructuur geactualiseerd.
Lees meerBrandveiligheid elektrische fietsen, steps en scooters in parkeergarages
In dit artikel wordt stilgestaan bij de risico’s van deze kleine elektrische vervoersmiddelen, hoe vaak deze in brand vliegen en wat je kan doen om deze vervoermiddelen veilig op te laden.
Lees meer35.000 laadpunten voor 3 provincies
De provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht krijgen er de komende 4 jaar maximaal 35.000 publieke laadpunten bij. Het projectbureau MRA-Elektrisch heeft hiertoe voor 74 gemeenten een aanbesteding georganiseerd die gewonnen is door Shell ubitricity, Vattenfall InCharge en TotalEnergies.
Lees meerElaadNL: Versnelling groei elektrische auto’s na 2030 verwacht
ElaadNL presenteert met de Elaad Outlook Personenauto’s 2024. Met de nieuwste prognoses voor de groei van elektrische auto’s en de verwachte benodigde laadinfrastructuur en stroomvraag in Nederland.
Lees meerHoeveel elektrische auto's kan de wereld aan?
Als iedereen elektrisch gaat rijden hebben we geen fossiele uitstoot meer, maar voor de productie van de batterijen en elektromotoren van die auto’s zijn veel grondstoffen nodig.
Lees meerNieuwe regelgeving en subsidie oplaadpunten in parkeergarages in 2024
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) per 1 januari 2024 gelden er ook nieuwe regels voor het plaatsen van oplaadpunten in parkeergarages.
Lees meerNog geen lid?
Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:
- Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
- Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
- Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen