Samenwerkingsovereenkomst Regionale Aanpak Laadinfrastructuur vernieuwd

Gepubliceerd op: 31 oktober 2023

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen, gedeputeerden, wethouders en netbeheerders hebben de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst voor de regionale uitrol van laadpunten voor elektrische auto’s vernieuwd. De ondertekening van de Regionale Aanpak Laadinfrastructuur vond plaats tijdens de Nationale Conferentie Duurzame Mobiliteit in Utrecht.

 

[Bron: Nederlandelektrisch.nl]

 

Nationale Agenda Laadinfrastructuur
In de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) werken overheden, netbeheerders en kennisinstellingen gezamenlijk aan de uitrol van landelijke laadinfrastructuur. De samenwerkingsovereenkomst loopt tot en met 2030. Het doel van de overeenkomst is het realiseren van een landelijk dekkend laadnetwerk voor alle typen elektrische modaliteiten door de uitbreiding en optimalisatie van het publiek toegankelijke en private laadnetwerk.

 

Groei aantal laadpunten
Uitgangspunt voor de NAL-samenwerking is dat het laden van een elektrisch voertuig net zo gemakkelijk moet zijn als het laden van een mobiele telefoon: eenvoudig, slim en overal. Met de inzet van alle partijen staan er per 1 september 2023 bijna 590.000 laadpunten in Nederland (waarvan 442.000 thuislaadpunten, 140.000 (semi)publieke laadpunten en 4500 (semi)publieke snellaadpunten).

 

Gerben Jan Gerbrandy, voorzitter NAL: ‘We hebben sinds de start van de NAL in 2019 grote stappen gezet. In een uitstekende samenwerking met de samenwerkingsregio’s van provincies en gemeenten, de netbeheerders en kennisinstellingen. De verlenging van deze succesvolle samenwerking is een mijlpaal. Ook de komende jaren zal het laadnetwerk verder mee moeten groeien met de laadbehoefte van alle modaliteiten van elektrisch vervoer. Politiek-bestuurlijke samenwerking met alle betrokkenen is cruciaal om de noodzakelijke vervolgstappen te kunnen zetten.’

 

Regio’s en gemeenten
De uitwerking van de NAL vindt plaats in 6 NAL-samenwerkingsregio’s in Nederland. In die regio’s werken provincies met gemeenten en netbeheerders samen aan het realiseren van voldoende laadpunten. Centraal in de aanpak staat inzicht in de opgave per gemeente en borging hiervan in beleid en uitvoering bij gemeenten. Waar worden laadpunten geplaatst? En hoeveel elektriciteit is er nodig? Met een regionale aanpak wordt stap voor stap inzichtelijk gemaakt wat de omvang van de opgave is en welke inspanning er nodig is om een slim, dekkend, toegankelijk en betaalbaar laadnetwerk te realiseren in alle gemeenten.

 

Meer informatie
Vexpan heeft een convenant met het ministerie voor laadinfrastructuur in parkeergarages (CLIP). Een werkgroep van Vexpan leden en betrokken partijen houden zich hiermee bezig in een werkgroep.

 

> Lees het hele artikel

Tags

elektrisch laden laden laadinfrastructuur samenwerkingsovereenkomst

Meer nieuws

ElaadNL kennis en innovatie om groei elektrisch rijden te ondersteunen

Sinds de intrede van elektrische auto’s in Nederland in 2009 is ElaadNL actief. Maar wat is hun rol nu precies? We enkele vragen aan twee medewerkers van ElaadNL: Nazir Refa (Senior data analist) en Daan Hammer (Projectmanager marktontwikkeling).

Lees meer

Nationaal Laadonderzoek 2021

Het Nationaal Laadonderzoek 2021 is verschenen over het laden van EV’s in Nederland. Met ervaringen en meningen van EV-rijders. Het Nationaal Laadonderzoek is een initiatief

Lees meer

Expertteam: Ad hoc laden voor VU-VUmc

Parkeerbedrijf VU-VUmc exploiteert het parkeren van de Vrije Universiteit en het Amsterdam AMC locatie VUmc in Amsterdam. Zij vraagt het Vexpan Expertteam hoe het zit met ad hoc elektrisch laden.  

Lees meer

Snelladen in de stad essentiële toevoeging aan laadnetwerk

Snelladers vind je nu voornamelijk langs de snelweg. Om te voldoen aan de toenemende snellaadbehoefte zijn er meer snelladers in de stad nodig. De parkeerduur van de gebruiker en

Lees meer

Royal HaskoningDHV brengt landelijke ontwikkeling laadbehoefte in kaart

De laadpalen die het groeiend aantal elektrische voertuigen moeten voorzien van stroom worden momenteel gerealiseerd wanneer hier vraag naar is. 

Lees meer

Italië legt Google boete op voor weren app Android Auto

Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing

Lees meer
1 18 19 20 21 22 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief