Raad Amersfoort stemt ondanks referendum wel in met parkeerplannen

Gepubliceerd op: 20 december 2023

De gemeente Amersfoort zet de bekritiseerde parkeerplannen door, ondanks de massale tegenstem bij het referendum. Coalitiepartijen kwamen 19 december 2023 met een aantal aanpassingen aan het beleid. Zo is onder andere de prijs voor de eerste vergunning bekendgemaakt. De oppositie is woedend dat de coalitie de plannen alsnog uitvoert.

 

De uitslag van het referendum was duidelijk: 76 procent van de inwoners is tegen de plannen. Vooral de onduidelijkheid over de uitvoer kon op veel kritiek rekenen. Want hoe duur worden de vergunningen? Moeten bezoekers straks betalen? Wanneer is mijn wijk aan de beurt? Antwoorden op die, en nog vele andere vragen, zouden in een later stadium pas komen.

 

Coalitiepartijen D66, CDA, GroenLinks, Partij voor de Dieren en ChristenUnie hebben nu een aantal aanpassingen aangebracht, waarmee ze denken de inwoners tegemoet te komen.
Zo is vastgesteld dat de eerste vergunning 30 euro per jaar gaat kosten. Ook belooft wethouder Tyas Bijlholt goed in gesprek te gaan met ondernemers, die zich zorgen maken over het wegblijven van klanten als de plannen worden ingevoerd.

 

Amersfoort-Noord over tien jaar 
De tweede grote verandering is dat de plannen in Vathorst, Kattenbroek, Hoogland, Hooglanderveen en Nieuwland pas na 2035 worden ingevoerd. De noordelijke wijken zouden al als laatste aan de beurt komen, maar nu is ook duidelijk wanneer. Wel wordt een kleine slag om de arm gehouden. In het aangenomen voorstel staat dat het eerder zou kunnen als inwoners daar zelf om vragen, als er sprake is van een waterbedeffect of als het noodzakelijk is voor woningbouw.

 

“We kunnen deze uitkomst niet negeren”, zegt Kirsten Mik (D66). Toch heeft onder andere deze partij wél voor de plannen gestemd. De coalitie vindt de plannen nodig om de stad in de toekomst leefbaar en bereikbaar te houden. Met de aanpassingen vinden ze dat er voldoende is geluisterd naar de uitslag van het referendum. De aanpassingen moeten een deel van de zorgen bij inwoners wegnemen.
Vanaf dag één kunnen de nieuwe parkeerplannen van de gemeente Amersfoort rekenen op een storm van kritiek. Inwoners vinden het onnodig om overal in de stad parkeervergunning in te voeren. Veel mensen maken zich zorgen over hoe het plan er in de praktijk uit gaat zien. Uiteindelijk kwam het zelfs tot een referendum.

 

Meer informatie
> Lees het hele artikel op RTV Utrecht
> Vexpansie artikel over raadgevend referendum

Tags

parkeerbeleid parkeerreferendum betaald parkeren autoluwe binnenstad

Meer nieuws

Q-Park en Shell openen samen Mobility Hub in Den Haag

Parkeren, snelladen en verder bewegen in de stad op een elektrische (bak)fiets of scooter met een versie koffie of thee to go is nu wel heel gemakkelijk in Den Haag.

Lees meer

Keynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’

Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.

Lees meer

Uitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden

De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. 'Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken.'

Lees meer

Sociaal bewogen parkeerbeleid

Donald Appleyard, professor aan de Berkeley Universiteit in Californië, heeft in 1969 samen met Mark Lintell een studie gepubliceerd over de invloed van verkeer op de leefbaarheid en kwaliteit van de stad.

Lees meer

Maximumtarief naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2024

Het kostentarief dat gemeenten in rekening mogen brengen bij de naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2024 vastgesteld op € 76,70 (was € 72,90).

Lees meer

Autoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen

De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen.

Lees meer
1 24 25 26 27 28 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief