Pilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren
In de media stonden grote koppen met ’50 euro voor 10 minuten parkeren in Scheveningen’. Voor de redactie van Vexpansie is dit aanleiding bij de gemeente Den Haag te vragen naar de broninformatie. De gemeente wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren om het parkeren door niet-vergunninghouders (toeristen) in woonstraten te ontmoedigen.
Parkeren in een deel van Scheveningen of in het centrum van Den Haag kost voortaan 50 euro. Of je nou tien minuten of een hele dag parkeert, je betaalt er altijd het vaste dagtarief. De bedoeling is dat automobilisten door het hoge tarief uitwijken naar (betaalbare) parkeergarages. Op straat blijft dan plek over voor bewoners die hun auto willen parkeren.
> Raadsbesluit
> Commissiebrief waarin de proef (punt 1) wordt toegelicht
Meer informatie
> Lees meer over de Parkeerstrategie 2021 – 2030 van de gemeente Den Haag (eerder verschenen in Vexpansie)
Meer nieuws
Een Passievolle Reis door de Parkeerwereld; van de harde commercie naar een maatschappelijke omgeving
De loopbaan van Sander ten Hoorn in de parkeerwereld. Gegrepen door het parkeervirus.
Lees meerExpertteam: Hoeveel parkeerplaatsen zijn er in Nederland?
Vraag van Mario van Ginkel Triflex aan het Vexpan Expertteam: Is er een overzicht te geven van de omvang van de parkeermarkt / totale parkeercapaciteit in Nederland? Lees het antwoord.
Lees meerAmsterdam peilt parkeerbeleid tegen 'autobesitas' Franse en Duitse steden
Grote auto's als SUV's die veel parkeerruimte innemen. De ergernis groeit. Franse en Duitse steden ontwikkelen plannen om 'auto's met overgewicht' meer parkeergeld te laten betalen.
Lees meerMogelijke oplossing overlast kuststrook Den Haag door onderzoek naar reisgedrag bezoekers
Een herkenbaar beeld voor strandbezoekers: aansluiten in de file en lang zoeken naar een parkeerplek. Adviesbureau Goudappel onderzoekt met veldwerkbureau NDC voor gemeente Den Haag hoe zulke (over)last op piekdagen te verminderen.
Lees meerBetaald parkeren in de hele gemeente Utrecht in 2034 een feit
Met aanvullende maatregelen zoals het stadsbreed invoeren van betaald parkeren en het fors verlagen van de parkeernorm bij nieuwbouw wordt een volgende stap gezet om auto’s uit Utrecht te weren.
Lees meerPeter Vissers: 'Wikken en Wegen werkt sneller dan een complete kosten-batenanalyse'
Dordrecht heeft bij het ontwikkelen van ideeën rond een nieuwe stadswijk de methodiek Wikken en Wegen gebruikt. Hierbij is ook gekeken naar de effecten van keuzes op onder meer mobiliteit en leefbaarheid, luchtkwaliteit en gezondheid.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.