Pilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren

Gepubliceerd op: 09 mei 2023

In de media stonden grote koppen met ’50 euro voor 10 minuten parkeren in Scheveningen’. Voor de redactie van Vexpansie is dit aanleiding bij de gemeente Den Haag te vragen naar de broninformatie. De gemeente wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren om het parkeren door niet-vergunninghouders (toeristen) in woonstraten te ontmoedigen.

 

Parkeren in een deel van Scheveningen of in het centrum van Den Haag kost voortaan 50 euro. Of je nou tien minuten of een hele dag parkeert, je betaalt er altijd het vaste dagtarief. De bedoeling is dat automobilisten door het hoge tarief uitwijken naar (betaalbare) parkeergarages. Op straat blijft dan plek over voor bewoners die hun auto willen parkeren.

 

> Raadsbesluit
> Commissiebrief waarin de proef (punt 1) wordt toegelicht

 

Meer informatie
> Lees meer over de Parkeerstrategie 2021 – 2030 van de gemeente Den Haag (eerder verschenen in Vexpansie)

 

Tags

parkeren bewonersparkeren pilot vergunninghoudersparkeren

Meer nieuws

Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland

Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.

Lees meer

Wethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'

De P+R-terreinen zijn voor de gemeente Amsterdam nu niet 'kostenneutraal' en moeten dat wel worden. De tarieven worden aangepast.

Lees meer

Pilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren

Gemeente Den Haag wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren. Lees hier het raadsbesluit.

Lees meer

Van blauwe zone naar reductiezone

Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.

Lees meer

Slimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven

Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren. Of minder plek is voor vervuilende voertuigen.

Lees meer

Autoluwe woonwijken: hoe regel je het parkeren?

Als de wens bestaat om de auto minder te faciliteren en in minder parkeerplaatsen te voorzien, dan kan dat in een bestemmingsplan worden verankerd op voorwaarde dat dit in overeenstemming is met geldend beleid dan wel een goede onderbouwing van een afwijking daarvan.

Lees meer
1 29 30 31 32 33 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief