Parkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030

Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. In dit artikel worden de uitgangspunten van dit nieuwe parkeerbeleid op hoofdlijnen beschreven en wordt geschetst hoe dit samenhangt met nieuwe autoparkeer­normen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.

 

[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2021-3. | Tekst: Bregtje Bax en Diede Labots]

 

De komende jaren groeit Den Haag fors, zowel in aantal inwoners als in arbeidsplaatsen. Dit leidt tot extra druk op de openbare ruimte. Deze nieuwe bewoners willen allemaal prettig wonen, werken, recreëren. Ook moet er ruimte beschikbaar zijn voor de auto’s die deze mensen bezitten.

 

Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, de ‘Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Deze Parkeerstrategie biedt de beleidskaders voor instrumenten om een leefbaar evenwicht in de stad te bereiken. Hiermee neemt de druk van de geparkeerde auto in de schaarse openbare ruimte niet verder toe en waar dat noodzakelijk is, wordt de druk verlaagd. Zo ontstaat ruimte voor andere door bewoners gewenste functies zoals groen, spelen, stallingsplaatsen voor fietsen en recreatie.

 

Begrenzing uitgifte parkeervergunningen
In navolging van andere grote steden wordt vanaf 1 januari 2022 ook in Den Haag een begrenzing op het aantal uit te geven parkeervergunningen per gebied geïntroduceerd. Afgelopen vijftien jaren is in veel woonbuurten rond het centrum van Den Haag parkeerregulering ingevoerd. Dit had aanvankelijk een positief effect op de parkeerdruk. Het overloopeffect van ‘wijkvreemde’ parkeerders uit het centrum verdween grotendeels. In veel buurten is de parkeerdruk afgelopen jaren echter weer toegenomen, onder andere omdat er geen stop zat op het aantal uit te geven parkeervergunningen. Daarnaast was het aantal aan te vragen parkeervergunningen per huishouden ongelimiteerd. Met als gevolg huishoudens waarbij meer dan vier parkeervergunningen staan geregistreerd. Een begrenzing van de uitgifte van parkeervergunningen is daarom ook noodzakelijk. Vanaf 2022 krijgt de gemeente hierdoor meer grip op de parkeersituatie op straat, ten gunste van de kwaliteit van de openbare ruimte. In overleg met bewoners kan waar dat gewenst is groen en fietsparkeervoorzieningen worden aangelegd in plaats van autoparkeerplaatsen.

 

Parkeerregulering in verdichtingsgebieden
Met name in de verdichtingsgebieden in de stad liggen de komende tien jaar grote opgaven waarbij de invoering van parkeerregulering een belangrijk sturingsinstrument is. In de komende jaren worden op grote schaal woningen gesloopt, nieuwe woningen gebouwd en bestaande woningen gerenoveerd. Tot 2040 worden in Den Haag 35.000 nieuwe woningen gerealiseerd. Naast parkeren is in deze verdichtingsgebieden ook ruimte nodig voor verblijf, groenvoorzieningen, waterafvoer (klimaatadaptatie) en aantrekkelijke routes voor voetgangers en fietsers. Parkeerregulering is nodig om parkeren op eigen terrein bij gebiedsontwikkelingen goed te laten functioneren. Door regulering ontstaat een situatie waarbij nieuwe bewoners gelijk gewend zijn om op eigen terrein of in centrale parkeervoorzieningen te parkeren. Hiermee wordt het aantal geparkeerde auto’s in de openbare ruimte beperkt en hebben bestaande bewoners meer kans op een parkeerplaats in de openbare ruimte. Ook wordt hiermee het gebruik van parkeergarages en deelmobiliteit gestimuleerd. Daarnaast zorgt parkeerregulering voor betere spreiding van de parkeerdruk. Hierdoor kunnen we de kwalitatief hoogwaardige, groene leefomgeving in Den Haag behouden.

 

Nieuwe autoparkeernormen
Als uitwerking van het nieuwe parkeerbeleid worden ook nieuwe autoparkeernormen ontwikkeld, die in het najaar aan de raad worden aangeboden ter vaststelling. Deze nieuwe autoparkeernormen bieden meer flexibiliteit voor ontwikkelaars in de toepassing van de parkeernormen bij bouwplannen. Inzet van alternatieven voor privéparkeerplaatsen wordt in veel gevallen mogelijk, zoals bijvoorbeeld deelauto’s en deelbakfietsen. Met deze nieuwe autoparkeernormen wordt het ook buiten gereguleerd gebied mogelijk om een klein deel van de parkeervraag met deelmobiliteit te vervangen. Daarnaast zijn er meer mogelijkheden tot vrijstelling van de parkeereis bij kleine (ver)bouwplannen. De parkeernormen zijn gedifferentieerd naar de gebieden centrum, vooroorlogse wijken en naoorlogse wijken. De nieuwe parkeernormen en toepassingsregels zullen voor de gehele stad gelden, behalve voor het Central Innovation District (CID) en de Binckhorst. Voor die gebieden is in oktober 2020 al parkeernormenbeleid vastgesteld.

 

Uitvoeringsprogramma
De gemeente zal samen met bewoners en ondernemers oplossingen zoeken voor de parkeerproblematiek binnen de door de gemeenteraad vastgestelde kaders. Daarom worden bewoners en ondernemers in de gelegenheid gesteld om gedurende de looptijd van deze Parkeerstrategie mee te werken aan de uitwerking van gebiedsgerichte parkeeraanpakken.

 

Op basis van het nieuwe parkeerbeleid worden concrete projecten opgenomen in het uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs. Met behulp van dit uitvoeringsprogramma kunnen de wensen van bewoners en ondernemers en kansen en randvoorwaarden voor parkeeroplossingen beter in balans worden gebracht met andere functies in de openbare ruimte.
Kortom, met dit nieuwe parkeerbeleid zet Den Haag een goede stap om een leefbare en bereikbare stad te blijven.

 

> Tekst: Bregtje Bax en Diede Labots, beleidsadviseurs afdeling Mobiliteit, Dienst Stedelijke Ontwikkeling, gemeente Den Haag
> Foto: Valerie Kuypers

Tags

parkeernormen autobezit

Bekijk meer artikelen

Informatiebijeenkomst NEN 9120 Toegankelijkheid van Gebouwen

NEN organiseert 16 mei een informatiebijeenkomst over NEN 9120. Deze beschrijft wat er nodig is om gebouwen toegankelijk en bruikbaar te maken voor een brede groep gebruikers. Vexpan heeft aanvullend advies.

Lees meer

Weesauto’s: een probleem op straat, maar weinig zicht op beleid

Wegslepen van auto’s is een wezenlijk onderdeel van parkeerregulering. Een bijzonder type, zijn de zogeheten weesauto’s. Hoe gaat gemeente Amsterdam hiermee om? Een vraag van de redactie van Vexpansie.

Lees meer

Renkum kiest voor mensgerichte mobiliteit

Gemeente Renkum heeft een vernieuwde Mobiliteitsvisie met een koerswijziging: van een traditionele, verkeerskundige benadering naar mensgericht. Dit beleid is in eigen beheer ontwikkeld.

Lees meer

Opleiden in parkeerbranche in beweging

Parkeren is een breed vakgebied met complexe vraagstukken. Vandaar dat er een stijgende vraag is naar professionals. Een dubbelinterview met Chantal van der Wolk (Vexpan) en Natalie Veenkamp (DTV Academy).

Lees meer

Rotterdam treedt op tegen foutgeparkeerde deelscooters en -fietsen

Omgevallen scooters, fietsen die plompverloren zijn achtergelaten en bakfietsen die de stoep blokkeren. Rotterdam doet wat aan de parkeeroverlast van deelvervoer. Er komen strengere regels én meer parkeerhubs.

Lees meer

'Inkomsten boa-boetes moeten naar gemeenten'

VVD in Den Haag stelt in een opinieartikel in de Telegraaf voor om de opbrengsten van boa-boetes voortaan ten goede te laten komen aan de gemeentebegrotingen. Zoals bij foutparkeren.

Lees meer
1 2 3 47