Peter Vissers: 'Wikken en Wegen werkt sneller dan een complete kosten-batenanalyse'

Gepubliceerd op: 23 juni 2023

Dordrecht heeft bij het ontwikkelen van ideeën rond een nieuwe stadswijk de methodiek Wikken en Wegen gebruikt, vertelt Peter Vissers van de gemeente. Daarmee is een brede afweging mogelijk. Niet alleen is gekeken naar de (gewenste) mobiliteitsmix, maar ook naar de effecten van keuzes op onder meer leefbaarheid, luchtkwaliteit en gezondheid.

 

[Interview met Peter Vissers, bron: samenwerkingspartner CROW] 

 

“In het mobiliteitsbeleid werkt Dordrecht volgens STOMP: prioriteit heeft achtereenvolgens stappen, trappen, openbaar vervoer, MaaS en tot slot de privéauto”, zegt Peter Vissers, strategisch beleidsadviseur parkeren bij de gemeente Dordrecht. “Dat ‘strategisch’ maakt duidelijk dat de gemeente parkeren niet ziet als iets dat op zichzelf staat, maar als een integraal onderdeel beschouwt van mobiliteit, woningbouw en verduurzaming. Bij gebiedsontwikkeling en de mobiliteitsopgaven speelt parkeren altijd een rol.”

 

Alternatieve mobiliteit
Door toepassing van het STOMP-principe kunnen de parkeernormen omlaag. Dat speelt bij de ontwikkeling van het Maasterras, een oud industriegebied langs de rivier aan de zuidkant van de stad. Een lastig gebied dicht bij de A16 met erlangs een spoorlijn naar de havens, waar de komende jaren 2.000 tot 4.000 woningen zullen verrijzen. Normaal zouden daar veel parkeergarages voor nodig zijn, maar de gemeente streeft naar lagere parkeernormen en parkeren op afstand. Dat kan alleen door het aanbieden van alternatieve duurzame vormen van mobiliteit, in de vorm van
loop- en fietsfaciliteiten, openbaar vervoer en MaaS-oplossingen alvorens de privéauto een plekje krijgt in de gebiedsontwikkeling. Overigens komt er nog een parkeervisie voor het ontwikkelgebied.

 

Maatschappelijke kosten en baten
Om duidelijk te krijgen wat de consequenties van de verschillende ideeën voor het gebied zijn, is de methodiek van Wikken en Wegen gebruikt. Dat wil zeggen: met mensen vanuit verschillende disciplines het probleem verkennen, verschillende oplossingen bedenken, zicht krijgen op de maatschappelijke kosten en baten, die berekenen en uiteindelijk prioriteren.

 

Vissers: “We hebben gekeken hoe je het best met parkeren kunt omgaan en hoe we de privéauto conform het STOMP-principe letterlijk op afstand kunnen zetten. Met behulp van Wikken en Wegen hebben we  veel verschillende aspecten onderzocht: de kosten van het benodigde ov, de reistijd naar het centrum, woningwaarde, leefbaarheid, emissies en luchtkwaliteit, veiligheid, gezondheid.”

 

Leefomgeving
Met Wikken en Wegen zijn de kosten en de baten van verschillende oplossingen goed in beeld te brengen. Zo zijn er in de Dordtse situatie twee plekken mogelijk voor de gewenste mobiliteitshub: tussen het Maasterras en de binnenstad in het talud van de spoorlijn naar Rotterdam, of verder weg van de stad ten zuiden van het Maasterras. “De zuidelijke hub is goedkoper en heeft als voordeel dat we het autoverkeer al eerder afvangen. De hub bij de spoorlijn is duurder, maar heeft als voordeel dat je naar het centrum kunt lopen waardoor er minder ov nodig is.”

 

Door het meenemen van al die verschillende aspecten draagt Wikken en Wegen bij aan het realiseren van brede welvaart. Dat wil zeggen dat er naast economische doelen ook aandacht is voor sociale en culturele aspecten en de leefomgeving. Bij mobiliteitsvraagstukken wordt niet alleen gekeken naar het ‘klassieke’ aspect bereikbaarheid. Ook veiligheid, gezondheid en leefbaarheid zijn onderdeel van de afwegingen. Het resultaat van die bredere afweging is een mooiere en leefbaardere stad.

 

Sociale aspecten
Zo’n brede afweging lukt alleen door met meer disciplines samen te werken. “Dat hebben we ook gedaan”, vertelt Vissers. “Wikken en Wegen is een multidisciplinair instrument, waarbij we ook gebruikmaken van bestaande lokale kennis, kennis bij instellingen als Decisio, de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid en CE Delft. Zo heeft Decisio veel kengetallen in huis over bijvoorbeeld het effect van groen op de woningwaarde. Doordat dit al bekend is, kunnen we met Wikken en Wegen snel meters maken.”

 

Vissers noemt een voorbeeld waar die aandacht voor meer dan alleen mobiliteit toe heeft geleid. “De aandacht voor sociale aspecten bracht ons op het idee van een kinderopvang bij de mobiliteitshub. En de parkeergarage krijgt een park op het dak waardoor het zicht op de Oude Maas intact blijft.”

 

Meer informatie
> Lees het hele interview en de publicatie op de site van CROW
> Peter Vissers is actief lid van Vexpan namens de gemeente Dordrecht. Hij zit in de commissie Gemeenten en is keurmeester voor de ESPA Award

Tags

Wikken en Wegen mobiliteitsbeleid Dordrecht

Meer nieuws

Vier op de tien Nederlanders willen af van autobezit

Ruim vier op de tien Nederlanders zijn van mening dat we af moeten van het idee dat iedereen een eigen auto moet hebben. Met name de milieu-impact van autorijden wordt hiervoor als argument aangehaald.

Lees meer

Iedereen zijn eigen elektrische auto, moeten we dat willen?

De winning van lithium is enorm vervuilend en schadelijk voor de natuur. Ook is het met de huidige geo-politieke spanningen maar zeer de vraag of de beschikbaarheid voldoende gewaarborgd is. Is het tijd om een stapje terug te doen?

Lees meer

Gemeente Amsterdam peilt de markt voor kantoorruimte, woningbouw en parkeren

De gemeente Amsterdam is  op zoek naar informatie over het combineren van woningen en kantoorruimte op 2 kavels op het Buikslotermeerplein in Amsterdam Noord. Met deze informatie willen ze de toekomstige plannen scherper formuleren met het oog op gemeentelijke tenders.

Lees meer

Q-Park Student Award

Dit jaar staat het evenement gepland op donderdag 9 november 2023. Het thema dit jaar is “Stedelijke mobiliteit & Gedrag”. In aanloop naar dit evenement plaatsen wij enkele scripties die het vorige jaar (2022) zijn gepresenteerd.

Lees meer

Aan buitenlandse verkeersboete ontsnap je niet meer

Voertuigautoriteiten binnen de Europese Unie (EU) stellen hun kentekenregisters open voor afhandeling van verkeersboetes. De voertuigautoriteit in Nederland is de RDW.

Lees meer

Steeds vaker betaald parkeren: is parkeerbelasting een melkkoe voor gemeenten?

Nieuwsberichten over parkeergeld roepen vaak veel negatieve reacties op. "Parkeerbelasting is puur de gemeentekas spekken" of "Burgers pesten, dat doen ze graag de politieke elite." Giuliano Mingardo beantwoord 5 prangende vragen.

Lees meer
1 26 27 28 29 30 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief