Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland
In de Utrechtse binnenstad kost een gemeentelijke vergunning om in de buurt van de woning te mogen parkeren € 578. Dat is net iets meer dan in Amsterdam (€ 574), dat in voorgaande jaren koploper was. Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.
[Bron: onderzoek van Vereniging Eigen Huis]
De tarieven voor Utrechtse centrumbewoners stegen de afgelopen jaren al fors, en dit jaar komt daar nog eens bijna € 70 (14%) bovenop. De vergunningstarieven worden jaarlijks door de gemeente vastgesteld en de prijsverschillen zijn groot: een bewoner in het centrum van Amsterdam of Utrecht betaalt bijna 6 keer zoveel als iemand in het centrum van Den Haag of Rotterdam. In Hellendoorn kost een parkeervergunning met € 18,90 nog het minst.
Gemiddelde verhoging parkeervergunning valt mee
De kosten van een gemeentelijke parkeervergunning stijgen dit jaar beperkt met gemiddeld 3,7%. In grote gemeenten was dat iets meer. In een tiental gemeenten stijgen de kosten zelfs met meer dan 10%. Opvallend genoeg werden de vergunningen in Rotterdam en Schiedam juist goedkoper. Bekijk de veranderingen per gemeente in onderstaande lijst.
Autoluw, leefbaarheid en inkomsten
Met het vergunningsbeleid willen veel grote steden de binnenstad autoluw of autovrij maken. Middelgrote gemeenten gebruiken een parkeervergunning om de parkeerdruk te verlagen, bijvoorbeeld door forenzen te weren in woongebieden rondom een station. De gemeente Utrecht wil betaald parkeren in de hele stad invoeren en daarmee de leefbaarheid vergroten, investeringen kunnen doen en financiële tegenvallers opvangen. Oldenzaal wil met de hogere inkomsten weer in de zwarte cijfers komen.
Over het onderzoek
Vereniging Eigen Huis onderzocht in 122 gemeenten de kosten van een (eerste) parkeervergunning voor centrumbewoners. Alle genoemde bedragen in de lijst bij dit onderzoek zijn afkomstig van de gemeenten zelf. Het onderzoek is in februari 2023 uitgevoerd door Marlyse Research.
Meer informatie
> Kosten parkeervergunning per gemeente (2023) (pdf) via artikel Vereniging Eigen Huis
Meer nieuws
Hoe een gestroomlijnde aanpak een complexe transitie in goede banen kan leiden
De wereld om ons heen verandert. Zo ook de kijk op parkeren. In veel steden zijn om die reden grote gemeentelijke transities naar digitale parkeerketens gaande. Dergelijke veranderingen staan of vallen met een gedegen ingericht proces.
Lees meerParkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030
Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Wat zijn de uitgangspunten hoe hangt dit samen met nieuwe autoparkeernormen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.
Lees meerBeter passende parkeernormen voor woningen
In Nederland is tot 2035 behoefte aan driekwart miljoen extra woningen. Om dit te bereiken is het noodzakelijk dat investeringen door beleggers, ontwikkelaars en corporaties rendement opleveren dan wel binnen financiële kaders blijven; dit voor een sluitende businesscase.
Lees meerParkeren doet ertoe!
Hoe kunnen we parkeermanagement nauwer aansluiten aan het stedelijk mobiliteitsbeleid? Die vraag behandelt het Europees onderzoeksproject Park4SUMP
Lees meerBewustzijn creëren voor stedelijke toegangsregels
Stel je een stad voor met veel minder voertuigen dan vandaag, met alleen de meest noodzakelijke en milieuvriendelijke. Dit vergt echter een betere toepassing van de toegangsregels voor voertuigen in de stad (UVARs).
Lees meerDe afmetingen van een parkeervak
De functionele eisen en prestatie-eisen waaraan parkeerterreinen, parkeergarages en stallingsgarages moeten voldoen, zijn vastgelegd in de Nederlandse norm NEN-2443,
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.